НИЙ УМРЯХМЕ- ДА ЖИВЕЙ НАРОДА III глава


III
Всяка година на Свети Иван без Глава /Отсичане главата на св. Йоан Кръстител/ хаджи Йордан Брадата от Елена струва в Капиновския манастир курбан. Този оброк наследи от баща си хаджи Иван Разсукана още преди трийсет и три години, когато турци-разбойници убиха по-големия му брат — хаджи Петко.
Хаджи Йордан не видя това страшно дело. Тогава беше на гурбет и научи за братовата си смърт едва подир шест месеца. Но бяха му разказали за убийството такива неща, че косата му настръхваше и досега. Когато донесли окървавения труп, баща му — старият хаджи Иван Разсукана — повдигнал очи към божигробската икона, прекръстил се и рекъл: „Господи, да бъде воля твоя!“ Сетне излязъл от стаята, където десетина жени се суетели край смъртника, и изчезнал. Напразно го търсили из целия град, напразно разпратили хора да го дирят из околните колиби и села. Като че в земята потънал. И едва след четирийсет дни, тъкмо в деня на Свети Иван без Глава, го открили в Капиновския манастир. Толкова го била потресла смъртта на сина му, че забегнал в манастира и там се скрил да се наплаче на воля.
Затова Хаджи Йордан пази бащиния си оброк. На този ден той събира всичките си роднини, поканва приятели от околните градове, дава гощавка и скъпи бакшиши на ратаите си, а на манастира оставя богати дарове.
Сутринта коли и конници пристигат от ранина, току като надникне слънцето над боаза. Всички канени на курбана тръгват тъй, че почти в едно време да бъдат пред манастирската порта. Монасите още от вечерта са готови за големите гости — първенците на целия Търновски санджак. Един послушник от тъмно още се изкачва на камбанарията и, щом види изписаната с птички и гюлове талига на хаджи Йордана да спира на малката полянка пред манастирската порта, дава знак. Тогава три клепала и две камбани запяват живо и весело. Звуците им се отекват в гористите склонове на балкана, извишават се трепетни и нежни високо в синьото небе и сякаш канят Самаго Бога на благословено пиршество:
     Господи, Господи, взри с небес и благослови виноград сей, егоже посадила десница твоя!
Игуменът посреща оброчниците пред вратата. Златният кръст в дясната му ръка блести на слънцето като жив огън. От лявата му страна един монах държи котле и росната босилкова китка пръска капки света вода над набожните християни.
     Добре дошли, добре дошли!
     Добре ни срещаш, отче игумене!
     Да благослови Бог сто години да ви срещам така в нашата света обител. Кръвта на Светаго Ивана и вярата на Светаго Николая Чудотвореца и Закрилника да ви бъдат път в живота.
     Амин, амин!
Из отворената врата на черковата се носят звуците на черковната песен за посичането на Свети Иван. Йеромонах хаджи Теодосий е започнал утринната, и мощният му глас изпълня не само храма, а прелива вън на двора и се слива с необикновения шум на събуждащата се природа. Монасите тихичко пригласят, за да могат, думите на песента да се чуват ясно и да поучават слушателите.    
Пръв в храма влиза хаджи Йордан Брадата с невестата си. Той е едър, широкоплещест българин, с огнени черни очи, с високо чело и с брада до пояс. Шейсетте и пет изживени години са оставили следите си само по посребрената му брада.
Невестата му — мъничка, свита до него, изглежда като врабче до сокол. Нагиздена богато с копринен баръш, с чохено елече, обшито с лисичи кожи, с сърмалии чехли — тя пристъпва достойно до съпруга си, уверена в своята знатност и благородство. В ръцете си носи тежък бохчалък: копринена риза, копринен пишкир с жълти кинари, сърмен пояс и два чифта чорапи от тънък черен ингилишки памук — дар за иконата на Света Богородица.
В притвора на оглашените хаджи Йордан трикратно се прекръства, навежда се над ухото на стопанката си и прошепва:
— Марийке, мини и остави даровете пред иконата.
После изважда от вътрешния джоб на дрехата си четири свещи от бял анадолски восък, подава ѝ двете, а с другите две се запътва към левия клирос.
     Миром Господу помолимся! —извишава глас хаджи Теодосий.
     Господи помилуй, — отвръщат монасите и се дръпват настрана до самата стена на черновата, за да дадатъ път и лични места на гостите.
Колю Гайтанджи влиза последен в храма. Той стои дълго на двора, за да се радва на Елисавета хаджи Дачова, която блести от красота в празничната си джанфезена рокля — небесно синя, със сребърни лалета. Девойката върви между двете си сродници и дружки — дъщерите на хаджи Йордан Брадата — и Колю ясно вижда, че такава хубост има само в приказките и че само в приказките може царица, като хаджи Дачовата дъщеря, да се омъжи за тепавичар. И последната мисъл, с която Колю прекрачва мраморния праг на черквата, е:
     Дете е тя, дете! А пък аз съм дърто магаре!
От двете страни на хаджи Йордана са най-добрите му приятели: кръщелникът му хаджи Дачо и съдружникът му в някои търговски дела Велчо Джамджията. Зад тях се редят първенците на Търново и Елена: Иванаки Врачалията, Кръстю Симитя, Рачо Бюлбюля, Майстор Митю Софиялията, Железко Бакърджи, Даскал Антон Никопит и най-накрая Колю Гайтанджи. Колю е застанал там не защото е най-млад, или защото иска да мине за скромен пред старейте. Не!
От своя ъгъл той вижда най-добре Ветка и сърцето му се изпълва от завист към смелия слънчев лъч, който се промъква между русите ѝ къдри и я целува по страната. Ако не е тая завист, той навярно би чул шепота на хаджи Йордана и би изтръпнал при спомена за току-що преживяната безсънна нощ.
— Погледни колко застаря отец Нефталим, — тихичко казва хаджията на ухото на Велчо. — Очите му хлътнали като на охтичав. Сякаш цяла нощ не е мигнал.
Игуменът в това време чете поменика на мъртъвците от Разсукановския и хаджи Стояновия родове. И само една престаряла бабичка напряга паметта си да се сети, кой е този техен сроднико „многострадалний поп Тодор Иконом”, тъй често повтарян от отца Нефталима .
Младост, младост!
Цяла нощ Колю Гайтанджи не мигна, три часа път извървя с такъв страхотен товар, призори гроб копа и мъртвец погребва, а сетне плисна две шепи студена вода на очите си и се смеси с гостите на хаджи Йордана.
И сега е по-бодър и по-пъргав от всички други. Той е душата на голямата трапеза, сложена по цялата дължина на втория чардак. Наистина, ръката му потреперва, когато поема от Ветка хаджи Дачова пълната с ракия билюрена чашка, но само тя вижда това и сякаш се усмихва. После на два пъти му става криво, че даскал Антон се заглежда в девойката, но и това прощава. Младостта прощава всичко. За един само поглед Колю е готов да продаде тежкия си дюкян в търновската чаршия, всичките си ниви и лозя, та дори и тепавицата, с която се е сраснало сърцето му. И пак би му се сторило, че цената е по-голяма отколкото струва имота.
Червеното лясковско вино искри в блестящо калайдисаните медни купи. То зачервява страните, запалва погледите, възбужда духовете. Песните на тримата цигулари усилват действието на виното и вдълбават над веждите дълбоката резка на мечтите.
     Само тука, отче Нефталиме, се чувствувам българин. Само тука очите ми могат да си починат и да не гледат улави турчуля! Ех, ех!...
Хаджи Йордан се усмихва тъжно и свива юмрук. Стопанката му бързо го стрелва с поглед, прибира от скута си шарения месал и става от трапезата:
     Хайде-те, моми и невести, ние да се вдигаме. Да оставиме мъжете сами да си допиват виното и да си приказват по мъжки.
Гайтанджията е готов трижди да я устрели за съобразителността, но не сколасва. Хаджи Дачо му подвиква:
     Я подхвани някоя старешка, Кольо Гайтанджи. Някоя дето да допадне на мене и на хаджи Йордана. Цигуларите не знаят макама на старите песни. Все алафранга ги карат. Карай да те чуем! ..
     Ей ме! Тук съм! Огън съм! — отвръща Колю и силом откъсва погледа си от вратата на стаята, в която влизат жените.
Стори ли му се, или наистина Елисавета се поспря за малко пред вратата ? Не се ли заслуша в думите на баща си? И ще даде ли сега ухо да чуе песента на тепавичаря?
Младост, младост!
Колю изпъчва гърди, и мекият му плътен глас изпълва сводовете на чардака, залива манастирския двор, отеква в гората:
Де гиди, Димо Чобане!
Паднала ми е зла зима,
измори вакли овчици,
най-подир умря овенът,
овенът виторогият,
със позлатени рогчета,
на рогчетата звънчета.
Одрал Димо кожите на овчиците, одрал и овена, натрупал куп с кожи и седнал над купа. Засвирил с медната си цафара и заплакал: „Божке ле, Свети Георге ле! Не ми е мъчно, че останах без стадо, ала ми е тежко, че нямам малко агънце, да ти сторя курбан!“ И станало чудо: размърдали се овнешките кожи, раздвижили се — оживели и тръгнали по върха, по Бакаджика. Най-напред вървял овенът, след него бравите, подир тях вакли агънца, а най-накрая Димо чобанът, със свойта медна цафара, със свойта крива тояга и с тая кучка Караман със осем девет кучета!
     Те, това е песен! — възкликва Желязко Бакърджи. — Такива песни ми пълнят душичката!
     Ба, — намесва се даскал Антон, — не е много хубава тази песен. Умряло му на човека цялото стадо, а ти си седнал да викаш: „машалла!”
     Даскале, не говори като антихрист! Не си разбрал както трябва песента! Казано е: умрели му на човека овцете, ала после Господ, сиреч, Свети Георгий Победоносец, направил чудо и му ги возкресил. Тъй ли е, отче хаджи Теодосие?
Хаджи Теодосий се засмива и се съгласява с утешителната вяра на Бакърджията.
     Не се джавкайте, — весело сгълчава хаджи Дачо. — Карай друга песен, Кольо! Карай да видиме нея пък как ще изтълкуват!
Отново прозвучава гласът на тепавичаря. Сега той е още по-сладък, защото има кому да се харесва:
Лалка на царя думаше:
царьо ле, царьо Шишмане,
в Търново турци влязоха —
във твойте златни палати. . .
Тази песен пък на мене не ми харесва, хаджи Дачо, — поклаща глава Велчо Джамджията.
     Не ти ли харесва? И таз добра! Стара песен, юнашка песен...
     Там е, че не е юнашка... Много е такъва... как да реча... много е робска... Да ѝ промени Колю словата, па тогаз да я пее...
     Хайде ти ги промени, да те видим! — прихва хаджията — Нагласи ги, както ти се харесват, па му ги кажи да ги научи...
Е, то е лесно! Нека да пее тъй, да речем: в Търново турци влязоха, ама напряко излязоха! Тогава ще река, че песента му е юнашка!
Само отец Нефталим не се засмива на Велчовата шега. Той притваря очи и му става тежко, защото знае, че от такива песни и задявки над раята се надвисват черни облаци и се излива порой кръв. Когато минаха русите, младите нали пак такива песни пееха и пак такива им бяха шегите? Какво стана? Отидоха си хиляди праведници. И днеска погреба един — поп Тодор! Бедният поп Тодор!
Старецът повдига купата с виното, извива се и през пармаклъка на чардака отлива няколко капки:
     Тежко и лошо иго агарянско!
     Тежко и лошо е, отче, — повдига очи Велчо, — защото стоим със скръстени ръце. Виж гърците и сърбите. Те понесоха ли игото? Скочиха като един човек и се освободиха! Това разбирам аз народ!
     Хм... народ! Прощавай, бай Велчо, ала народът не е нищо! Разбираш ли ме ти мене? Стадо! Стадо и толкова! Цар ни трябва на нас, цар да ни поведе! Намери ли се достоен водач, народът сам тръгва след него! ..
Очите на Гайтанджи Колю пламтят, думите му са резки и отсечени.
Хаджи Дачо се усмихва:
     Младежки приказки! Водач винаги се намира! Винаги има хора лакоми я за пари, я за слава. Но когато тръгне народът и дойдат турците с изострени ятагани, водачът се напъхва в миша дупка, а сиромасите си проливат кръвта. По-добре е да си живеем кротката и умната, да си траем, та да не разсипем и това добруване, което имаме сега!
     Какво добруване, хаджи! — крясва Колю. — Вие, старците, добрувате, а ние, младите, на таково добруване викаме: ро-бу-ва-не!
Слънцето преваля на запад и алените му лъчи обливат белите зидове на манастира с кръв.
Тъй кървава е цялата робска земя, цялата българска земя! Четири века се облива с невинна кръв! Не стига ли вече?
Кръв изпълня и погледа на Колю Гайтанджи.
А като някакво чудно знамение през открехнатата врата на стаята се подава една част от джанфезена рокля с невинен небесно син цвят и сребърни лалета.
ГЛАВИ
III 

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.