НЕДЕЛЯ ПЕТА НА ВЕЛИКИЯ ПОСТ

Св. Николай Велимирович
Евангелие за служението и страданията на Сина Божий
Марк 10: 32 – 45, Зач. 47
    Смирението на нашия Господ Иисус Христос е също толкова удивително, колкото и Неговите чудеса, включително и Възкресението – чудото на чудесата. Облякъл Себе Си в робско човешко тяло, Той станал слуга на своите Слуги.
   Защо хората се правят на по-големи и по-добри от Него? Ето, нито тревата в полето се прави на по-голяма и по-добра от това, което е, нито рибите във водата, нито птиците във въздуха се правят на по-големи и по-добри от това, което са. Защо хората се правят на по-големи и по-добри, отколкото са? Защото, наистина, някога са били по-големи и по-добри, отколкото са сега, та неясното чувство за това ги кара да се величаят и превъзнасят, па макар и в примка, която сам дяволът затяга и отпуска.
       От всичко, което може да се изпълни и научи, смирението е най-трудната наука за човека. Затова Господ е показал от ясно по-ясно, като слънце, както с думи, така и с пример, та никой да не се съмнява в неизмеримата важност на смирението в делото за спасението на човека. Затова [Господ] дошъл в човешко тяло, в каквото се облякъл Адам за наказание след грехопадението. Безгрешният Господ и Творец на невидимите и светли херувими се облякъл в дебелата и груба дреха на осъден – самото това не е ли ясна и достатъчна лекция за смиряването на грешните човеци? Но тази същата лекция Господ повторил и с това, че се родил не в царския дворец, а в овчарска пещера; и с това, че общувал с презрените грешници и сиромаси; и с това, че измил нозете на Своите ученици; и с това, че доброволно приел върху Себе си всички страдания и накрая изпил и най-горчивата чаша на мъките върху Кръста.
И въпреки това хората най-трудно са разбрали и най-неохотно са усвоили тази очевидна лекция за смирението. Даже и самите Христови ученици, които всекидневно са гледали кроткия и смирен Господ, не могли да проумеят Неговата кротост, нито да усвоят Неговото смирение. Тяхната заетост със самите себе си и грижата им за тяхната собствена чест, слава и награда се проявявали даже и в най-страшните моменти, когато това било най-малко уместно. Но те се проявявали и в тези мигове по Божие допущение, та през вековете и пред поколенията да се виждат цялата слабост, цялото духовно падение, разслабеност и нищожност на човешкото естество [след грехопадението]. Така например, когато Господ е изрекъл страшните думи: По-лесно е камила да мине през иглени уши, нежели богат да влезе в царството Божие, Петър поставя пред Господ въпроса за личната награда на учениците Му: Какво, прочее, ще стане с нас (Мат. 19: 27)? В друг случай, когато Господ пак изрекъл пред учениците Си пророчеството за предателството, страданията и убийството на Сина Божий, учениците, като вървели по пътя заедно с Него, се препирали помежду си кой е по-голям. Знаейки мислите им и като слушал тайните им разговори, Христос взел едно дете, поставил го между тях, прегърнал го и ги укорил, задето се препират за първенство (Марк 9: 31 – 37). Така и при Своето последно пътуване за Иерусалим, когато Господ още по-подробно говорил за Своите страдания, предсказвайки, че Син Човечески ще бъде предаден на езичниците и ще се поругаят над Него, и ще Го бичуват, и ще Го оплюят, и ще Го убият; и на третия ден ще възкръсне – в тази свещена и страшна минута, когато Господ на Славата предсказва Своето крайно унижение, змията на гордостта отново вдига своята глава и подтиква двамина от първите ученици към такава молба, която прилича повече на подигравка с честните и страшни Господни страдания. За този последен случай разказва днешното евангелско четиво:
       И като повика пак дванайсетте, Той почна да им говори какво ще стане с Него. Това не е първото, нито второто, а последното предсказание на Спасителя за Неговото скорошно мъченичество. Идвайки от Галилея за Иерусалим, за да не се върне повече в слабо човешко тяло по същия път, Господ припомня на Своите ученици онова, за което вече им е говорил много пъти. Защо толкова им напомня едно и също нещо? За да изкорени от тях и последния микроб на гордостта, която Той видял още в началото и която точно в този случай се появила. И още, за да не би тези страшни събития да ги изненадат и съвсем да ги разочароват и да убият всяка надежда в сърцата им. Така Неговата ясна прозорливост във всичко предсказано, което има да стане, ще им свети като тайнствен и чуден лъч и ще осветява и сгрява техните души тогава, когато настанат мрачните мигове на временната победа на грешниците над Праведника. Накрая и за това – да ги подготви за техните страдания и техния кръст, защото, ако това правят със зеленото дърво, какво ще бъде със сухото (Лк. 23: 21)? И ако Мене гониха, и вас ще гонят (Иоан 15: 20). Той първи отива на страдание. Той дава пример на всички. През последното Си пътуване за Иерусалим Господ изрекъл това на Своите ученици не само с думи, а и символично. Защото при евангелист Марк, преди днешното евангелие, се намира и това чудно отбелязване: Когато бяха на път, възлизайки за Йерусалим, Иисус вървеше пред тях, а те бяха смаяни; и следвайки подире Му, бояха се. Изглежда, че Той, противно на обикновеното, вървял пред тях, за да им покаже с това както Своето доброволно приемане на страданията и покорността на волята на Отца, така и Своето първенство в страданията. Значи, и учениците трябва да следват божествения Първенец в страданията и доброволно, както и Той, да вървят към своя мъченически край. А учениците Му били  смаяни, защото не разбирали унижението и смъртта на Онзи, Който толкова пъти се показвал пред техните очи по-силен от хората, от природата и от легионите демони. И следвайки подире Му, бояха се, макар и не разбирайки, но предусещайки, че всичко това, страшно и неразбираемо, за което Той толкова пъти им е говорил, трябва да стане.
Ето, възлизаме за Йерусалим и Син Човеческий ще бъде предаден на първосвещениците и книжниците, и ще Го осъдят на смърт, и ще Го предадат на езичниците. Всичко това, само след няколко дена, се сбъднало дума по дума и точка по точка. Такова точно предсказание е могъл да направи само Онзи, пред Чиито очи няма завеса между днешния ден и бъдещето, Онзи, Който вижда какво ще се случи, също тъй ясно, както и онова, което вече е станало. Възвисен над природните стихии, Господ Иисус бил възвисен и над времето. Събитията през всички времена били открити пред Него, както ставащото на улицата – пред обикновения наблюдател. Онзи, Който можел да види цялото минало на самарянката и цялото бъдеще на света до края на времето, могъл лесно и ясно да види какво ще се случи с Него в продължение на няколко дена, от  деня, когато за последен път слизал със Своите ученици от иудейските височини към Иерусалим. Когато учениците, по човешки, очаквали от Него все повече и повече чудеса, все повече и повече слава, Той виждал Себе Си вързан сред многолюдната тълпа, поруган, оплюван, окървавен и разпнат на Кръста. Пред последното и най-голямо чудо Той трябвало да стане измет на света и оплюта играчка на най-долните грешници в света. Преди възнасянето на Небето, той трябвало да слезе дълбоко под земята, под гроба, до дъното на ада. Преди възнасянето в небесна слава и възкачването на престола като Съдия на небето и земята, Той трябвало да претърпи бичуване и срам. Ако житното зърно, паднало в земята, не умре, не може да принесе много плод (Иоан 12: 24). Без страдание няма възкресение, без унижение няма възнесение. Цели три години Той обяснявал на Своите ученици и ето че преди самата раздяла с Него се оказало, че не са Го разбрали. Защото ето с какво искане застават пред Него двамина от първите апостоли: Тогава се приближиха до Него Зеведеевите синове, Иаков и Йоан, и рекоха: Учителю, желаем да ни сториш, каквото поискаме. Той ги попита: какво искате да ви сторя? Те Му рекоха: дай ни да седнем при Тебе, един отдясно, а друг отляво, в славата Ти. Ето какви мисли и желания изпълват тези ученици в самото навечерие на великата трагедия на техния Учител! Ето колко окаменяла и огрубяла е човешката природа, която Изцелителят Господ искал да облагороди и обоготвори! След толкова силното Негово подчертаване, че първите ще бъдат последни и последни – първи, след толкова повтаряне на поученията за отбягване на светската слава и първенствуване, след толкова пъти показване на примери на смирение пред Божията воля, и най-после – след страшното предсказване на Своето крайно унижение и незаслужени страдания – тези двамина ученици, и то двамина от първите, се осмеляват да искат от Господа свята лична награда и своята лична слава! Ето, те не мислят за предсказаните мъки на Господа, а само за предсказаната Негова слава. Те желаят за себе си лъвския дял от тази слава – единият да седне от дясната, а другият – от лявата страна на възцарилия се Господ! Какви приятели са тези, които не се измъчват от предстоящите страдания на техния приятел? Вие сте Ми приятели (Иоан 15: 14), им казал Господ! А те сега се отнасят небрежно към Неговите страдания и искат своята част, и то твърде голяма част, от онази слава, която Той ще получи след унижения, пот, кръв, страдания и болки. Те не предлагат своето участие в Неговите страдания, а само в Неговата слава.
Ала защо да съдим тези двама братя? Ето, всичко това станало, за да се открие дълбокото изкривяване на човешката природа. Иаковото и Иоановото искане на слава без страдание е искане на всички Адамови потомци – винаги същото искане на слава без страдание. Когато Господ говорил за Своята бъдеща слава, винаги подчертавал и страданията, предхождащи тази слава. Но Неговите апостоли, както и всички други хора, желаели някак си да прескочат тези страдания и да попаднат в славата. За хората, непосветени в тайната на Христовите страдания, и до ден днешен въобще не е ясна връзката между страданието и живота, между мъките и славата. Те винаги биха искали по някакъв начин да отделят живота и славата от страданията и мъките, и първите да благословят и приемат, а вторите да прокълнат и отхвърлят. В този случай, това същото се опитали да направят Иаков и Иоан. И в този си опит те не показали само своята лична слабост, а слабостта на целия човешки род въобще. А Господ точно това желаел – нито една слабост на Неговите ученици да не остане неоткрита заради общата полза за целия човешки род, за когото Той дошъл като Лекар и източник на здравето. Чрез апостолите е открита слабостта; чрез апостолите е показан методът на  Христовото лечителство; чрез апостолите, най-накрая, са показни и Христовите здраве и сила. И в този случай Господ отново е поставил пред учениците Си картината на Своите страдания и картината на Своята слава. За Зеведеевите синове това било изкушение, на което те се били поддали. Именно – избрали славата, а страданията отхвърлили. Господ, преди да се издигне на Кръста, искал да изцеди и последната капка гной от душите на Своите ученици. Неговите слова за страданието и прославянето въздействали като силен натиск върху душите на тези двоица и от това притискане и последната капка гной на гордост се изцедила от техните души. Тази духовна операция Господ извършил над Своите най-обични приятели заради тяхното и заради нашето здраве. Та никой от нас да не помисли, че ако известно време се е въздържал от зло, постил, давал милостиня и призовавал Господа на помощ, вече е изцелен от греховната разслабеност. Ето, тези двама апостоли три години неразделно пребивавали с Господ, гледали Неговото лице, слушали учението Му от Неговите уста, видели Неговите чудеса, яли и пили с Него, и въпреки това, в края на краищата показали в себе си неизлекуваните рани от суетата и самолюбието, от земното и плътското мъдруване, и от духовното неразбиране. Те все още мислили не по християнски, а по еврейски, т.е. те все още вярвали в земното царство на месията и Неговата земна победа над неприятелите, и в Неговите светска слава и сила, подобни на славата и силата на Давид и Соломон. О, християнино, помисли и се загрижи – как ще изцелиш себе си от тези рани и как ще достигнеш съвършено смирение и покорност на Божията воля, щом като тези двама дивни братя, за три години, в непрестанно лично общение с живия Господ, не могли да постигнат това? Те постигнали това по-късно, когато огненият Дух Божий слязъл в техните сърца и разпалил в тях любовта към Христа. Тогава те не жадували за слава без страдания, а срамувайки се от своята предишна суета, с цялото си същество участвали в страданията на своя Господ и доброволно приковали сърцата си на Кръста на своя Приятел.
       Но да чуем какво отговаря Господ на молбата на тези ученици: Но Иисус им рече: не знаете какво искате. Можете ли да пиете чашата, която Аз пия, и да се кръстите с кръщението, с което Аз се кръщавам? Те отговориха: можем. А Иисус им каза: чашата, която Аз пия, ще пиете, и с кръщението, с което Аз се кръщавам, ще се кръстите; но да дам да се седне Мене отдясно и отляво, не зависи от Мене; сядането е на ония, за които е приготвено. Колко преблаг и кротък е Господ! Всеки обикновен смъртен учител би се изпълнил с гняв към такива Свои ученици и би викнал: „Махнете се от мене, защото сте неспособни за духовната наука. Три години ви говоря и обяснявам, а вие още продължавате да говорите като глупци!“. Впрочем Господ им отговорил ясно, но все пак кротко и благо: Не знаете какво искате. Т.е. вие не мислите духовно, а плътски; не търсите Божията слава, а вашата слава. Вие още не сте наясно кой Съм Аз и какво е Моето Царство. Но ето, Аз Съм Месия за Всички народи и Спасителят на живите и мъртвите, и Цар на единственото невидимо Царство, в Което всеки човешки род ще бъде само една част от него. Безчетните ангелски войнства се радват само от това, че могат да се нарекат слуги в това Царство. На серафимите и херувимите в подножието на Божия престол през ум не им минава да търсят първенство в това Царство. Последният в Моето Царство е по-велик и от най-големите и славни царе на този свят. Не знаете, значи, какво искате. Ако знаехте Моето Царство, вие нямаше да мислите за своя ранг в Него, а единствено за пътя, който води към Него; за страданията и мъките, за които Аз винаги ви говоря, винаги, когато говоря за Царството. Затова ви питам за онова, което е по-важно и по-полезно от вашите суетни грижи и желания: Можете ли да пиете чашата, която Аз пия, и да се кръстите с кръщението, с което Аз се кръщавам? Господ тук има предвид чашата на смъртта и кръщението с кръв, т.е. мъченичеството. Това е третото кръщение – първото е Иоановото кръщение с вода, второто е Христовото – с вода и Дух, а само на някои се дава кръщение с кръв, т.е. мъченически венец. Несъмнено кръщението с кръв е свързано с най-великата жертва, ала и с най-великата слава. С това кръщение предстояло да се кръстят и Христовите апостоли. Затова Господ насочва вниманието на учениците Си главно към предстоящото им мъченичество. Защото няма нищо по-страшно и по-душегубително от отстъплението в мъките и отричането от Христа. Когато Иуда предусетил унижението и страданията на своя Учител, се отрекъл от Него и с това погубил себе си завинаги. Защото и той напразно очаквал възцаряването на Христа в Иерусалим, а с това – своята слава и награда, па като усетил, че вместо корона Христос ще понесе трънен венец, той избягал и се сдружил с онези, които изглеждали по-богати и по-славни на този свят от Спасителя.

       На Христовия въпрос Иаков и Иоан без колебание отговорили: Можем. Този отговор все пак доказва, че тяхната любов към Господ била голяма. Несъмнено този страшен Христов въпрос за чашата и кръщението е подействал на двамата братя, както горчивото лекарство на болния, бързо да отрезнеят и бързо да се засрамят от своите мисли за слава, тогава, когато трябвало да мислят за страданията. Недостижимо вещ в ръководенето на човешките души, Господ, така да се каже, мигновено обърнал душите на Иаков и Иоан, насочвайки ги от мечтанието за слава към подготовката за страдания и смърт. Какво чудно и възвишено поучение и за всички нас – християните! Когато въображаемо се издигнем в безсмъртното Христово Царство, и с мислите си скитаме из Него, търсейки своето място и своя ранг, Господ ни задава същия въпрос, който е поставил на Зеведеевите синове, а именно: Можете ли да пиете чашата, която Аз пия, и да се кръстите с кръщението, с което Аз се кръщавам? Той винаги ни вразумява и ни насочва да се грижим не за небесния град, в който още не сме пристигнали, а за неизминатия  път, който стои между нас и този град. Първо трябва честно да се понесат всички страдания, па тогава да се влезе в славата. Напразни са всички наши сънища за слава, ако, неподготвени, ни сполетят страдания и ние се отречем от Господ. Тогава, вместо слава ни очаква срам и вечна гибел вместо живот. Блажени са всички онези между нас, които на Христовия въпрос дали могат да пият чашата със страданията заради Него, винаги са готови с отговора: „Можем,  Господи!“. А за това кой ще седне от дясната Му страна и кой от лявата, не ни е необходимо да знаем. Смиреният Господ казва: Не зависи от Мене. А когато възкръсне и се възнесе, Той като Бог ще бъде Съдия на живите и мъртвите. Но сега, докато е още в смъртно и непрославено тяло, в скромното положение на слуга на целия свят, и сега, когато стои пред главното изпитание на Своето смирение и Своята съвършена покорност на волята на Отца, пред ужасните унижения и страдания, Той не иска да определя и да се разпорежда за местата и честта в Своето бъдещо Царство. Като Човек Той не иска да отнема от Себе си онова, което Му принадлежи като Бог. А когато изпил горчивата чаша и се кръстил с кърваво кръщение, преди самото Свое издъхване на Кръста, Той се осмелил да обещае на покаялия се разбойник рая. Та с това свое поведение да научи хората на смирение, винаги само на смирение, без което цялото здание на спасението ще бъде съградено без основи. Заявеното на Господ: Не зависи от Мене, въобще не може да се тълкува в смисъл, че Син Божий е по-ниско от Отца и по божество в Царството небесно, както го тълкували някои еретици. Защото Онзи, Който е казал: Аз и Отец едно сме (Иоан 10: 30), не може да противоречи на Себе Си. Думите: Не зависи от Мене могат да се изтълкуват правилно само когато се отнесат към времето, а не към вечността. По времето на Своя понижен чин на човек в тяло и в мига пред най-голямото Свое унижение Господ Иисус, по Своята добра воля и заради наша поука и нашето спасение, не желаел да притежава онези права и всичката онази сила, които после, като възкръснал и прославен Господ Победител, е показал. След като възкръснал, след като се прославил в плът, след като победил сатаната, света и смъртта, Господ казал на Своите ученици: Даде Ми се всяка власт на небето и на земята (Мат. 28: 18). Но към цялото това тълкувание трябва да се добави и още нещо, което показва премъдрото и всеобхващащо отношение на Господ към домостроителството на човешкото спасение. Той иска да покаже, че при Бога няма пристрастие, няма лицеприятие, защото Бог не гледа на лице (Рим. 2: 11). Господ иска да каже, че апостолите не трябва да бъдат толкова самоуверени в своето спасение и прославяне само поради това, че са се нарекли Негови апостоли. Защото и между самите апостоли може да се намери някой, който ще погине. Царството е приготвено за всички онези, които в този живот се покажат достойни за него, без какъвто и да е оглед на звание и на външна приближеност до Христа, или на каквито и да са роднински връзки по плът с Него, каквито имали тези двамина братя – Иаков и Иоан. Смирение до самоотричане[1] и страдание до смърт – това са две лекции, които Господ иска да насади в сърцата на Своите ученици, изтръгвайки из тях корените на гордостта, самомнението, самонадценяването и суетата.

       И десетте, като чуха, почнаха да негодуват за Иакова и Иоана. Негодуванието на десетимата не дошло поради техните по-духовни и по-възвишени представи за Христовото Царство от представите на Иаков и Иоан, а от обикновена човешка завист. Защото нима може да се помисли, че Иуда Предател е имал по-възвишени представи за Христа и Христовото Царство от Иаков и Иоан? Защо Иаков и Иоан да се възвисяват над останалите? Това бил прикрит въпрос. Това е главната подбуда за негодуването и протеста на десетимата против двамината. Чрез своето завистливо негодувание десетимата апостоли неволно се показали единомишленици с Иаковата и Иоановата представа за неразбирането на духовното Христово Царство и Христовата небесна слава. Но известно е, че Господ не е избирал най-мъдрите от мъдрите на този свят за Свои ученици, а напротив –  най-простите от простите. Той постъпвал така, та и в това да се проявяват силата и величието на небесния Герой. Той избрал най-малките, та от тях да направи най-големите; избрал най-простите, та от тях да направи най-мъдрите, избрал най-слабите, та от тях да направи най-силните; избрал най-презрените, та от тях да направи най-славните. И с тази трудна задача Господ се справил също тъй блестящо, както и с всичко останало. И в това се проявили не по-малко Неговата сила и чудотворство отколкото при утихването на бурята и умножаването на хляба. Показвайки ни слабостта на Христовите ученици, боговдъхновените евангелисти постигат двояка  цел: първо – чрез това ни показват и нашите собствени слабости; и второ – показват великата Христова сила и Неговия метод на лечение и спасение на хората.
Сега, след като и другите десет ученици проявили своето неразбиране за Христовата слава и същевременно своята неизлекуваност от обикновената човешка завист, Господ използва случая още веднъж, за да научи всички на смирение.
       А Иисус, като ги повика, рече им: знаете, че ония, които се смятат за князе на народите, господаруват над тях, и велможите им властват върху тях. Но между вас няма да бъде тъй: който иска между вас да бъде големец, нека ви бъде слуга; и който иска между вас да бъде пръв, нека бъде на всички роб. Защото и Син Човеческий не дойде, за да Му служат, но да послужи и даде душата Си откуп за мнозина.

       Ето новия ред на нещата! Ето новия обществен устав, непознат и нечуван в езическия свят преди Христа! Между езичниците господарите са господствали със сила и големците владеели чрез авторитета на своята власт или потекло, или богатство, а всички останали им се покорявали от страх и им служели с трепет. Те се считали за първи, старши, по-възвишени и по-добри само защото чрез положението си, властта и честта се издигнали над останалите хора. Господ отхвърля тази мярка и установява служението като мярка за първенство между Своите вярващи. Не е първи онзи, който в човешките очи е най-възвишен, а онзи, който поради добротата си е приет в най-много човешки сърца. Короната сама по себе си не дава първенство, нито богатството и силата дават старшинство в християнското общество. Званието и положението са празни по съдържание, ако не са изпълнени със служение към хората в името Христово. Всички външни знаци и символи на първенство са само една шарения за гледане, ако първенството не е заслужено със служение и не е оправдано със служение. Който със сила се задържа на върха, остава там за кратко, а като падне, може да се спре само на дъното. Който с богатство купува своето старшинство, приема почести от човешкия език и ръце, но заедно с това и презрението на човешките сърца. Който със сила стои над другите хора, стои върху вулкан от омраза и завист, докато вулканът не изригне и той не пропадне в него. Но между вас няма да бъде тъй, заповядва Господ. Защото такъв ред не е от доброто, а от злото; а вие сте синове на светлината. Между вас да царува първенството на любовта и да властва старшинството на любовта. Онзи от вас, който най-много служи на своите братя от любов, той е първи в Божиите очи, и неговото първенство е вечно и на този, и на онзи свят. Смъртта няма власт над любовта, нито над нейните плодове. Който чрез любовта получи първенство в този живот, той ще го запази и в другия; и няма да му се отнеме, а ще му се увеличи и потвърди с потвърждение, което не умира.

       Онези, които знаят колко злини е докарала, и до ден днешен докарва, борбата за първенство, ще разберат колко благотворно е Христовото учение. Чрез него се извършва най-големият и най-благословеният преврат в човешкото общество, откакто то съществува. Замислете се само какви биха били хората, ако се сравняваха по добродетели, по величието на служението и любовта, вместо да се сравняват по сила, богатство, разкош и външни звания. О, колко от онези, които се имат за първи, за миг биха станали последни; и колко от онези, които се имат за последни, биха станали първи! О, каква радост би владяла в човешките сърца и какъв ред, мир и хармония! Всеки би се надпреварвал да послужи на другите, вместо да владее над тях. Всеки би побързал да помогне, вместо да граби и отнема. Всяко сърце би се изпълнило с радост и светлина вместо със злорадост и тъмнина. Тогава дяволът със свещ би търсил безбожници и не би намерил. Защото, където царува любовта, там Бог е виден и разбираем за всекиго. А че това учение не е утопия и неосъществим блян, показват последните в днешното евангелско четиво Христови думи: Защото и Син Човеческий не дойде, за да Му служат, но да послужи и даде душата Си откуп за мнозина. Нашият Господ не е дал на хората нито една заповед, която самият той да не е изпълнил до съвършенство, и така да даде пример за подражание на всички. Заповедта за служение на хората Господ изпълнявал през целия си живот на земята и по начина на Своето идване на земята, и със Своята смърт, най-после и със Своята непрестанна деятелност чрез Светия Дух след Своята смърт, и Свето преславно Възкресение. Със Своята смърт Той дал живота Си в откуп за мнозина. Той не казва за всички, а за мнозина, което означава, че някои няма да приемат Неговата любов, нито пък ще оценят Неговата Жертва. Неговото служение от любов стига до страдание и смърт. Защото, който служи от любов, а не по някаква необходимост, той не се отрича от смъртта[2]. И поради това, че Христовото служение на хората не е ограничено по време, нито от страданията, нито от смъртта, то има характер на съвършена изкупителна жертва. С такова съвършено служение Господ е изкупил хората от дяволската власт, от греха и смъртта. Но това Свое служение Господ не би могъл нито да започне, нито да завърши без превеликото и ненадминато Свое смирение. Бидейки Първи във вечността, той направил Себе си последен, явявайки се в света като слуга и роб, та чрез служението на хората да достигне отново Своето ненадминато първенство и така да покаже на хората пътя към истинското първенство, към благородното и вечно старшинство. Едни хора приели със сърцата си този пример на Божия Син и по Неговия пример, в Неговото име, напълно се предали от любов в служение на хората, а други презрели Неговия пример и Неговото учение. Какво станало с първите и какво – с вторите? За това ни разказва историята на Христовите апостоли.
       Иуда отхвърлил и учението, и примера Христови, и завършил срамно и позорно този живот, като се обесил, а останалите единадесет, които със сърце приели словата на днешното Евангелие за смирението и започнали да подражават на примера на Учителя в служението от любов, се прославили и на земята, и на небето, и във времето, и във вечността. Като Иуда преминали и всички онези, които отхвърлили учението и примера Христови; а като останалите единадесет апостола са преминали всички онези, които приели спасителното учение и подражавали на ненадминатия пример. Хиляди юди е отгледала историята на човечеството, но и хиляди хиляди православни и верни ученици и последователи на нашия Господ и Спасител Иисус Христос. И както Господ със Своя край победил кратковременната земна история, така Той ще победи накрая целокупната и дълготрайна история на света. Войската на спасените и прославени Негови следовници ще бъде несравнимо по-велика от войската на Неговите врагове и дяволски приятели и богоборци. О, дано и ние да се намерим във войската на спасените и прославените! О, дано и над нас да се смили Господ Иисус в последния ден, когато слънцето внезапно помръкне, за да не засвети никога вече! Сладки и животворящи Господи, преди да настъпи този ден, прости греховете ни! Презри всичките ни дела като нечисти и нищожни и ни спаси само по Твоята неизмерима милост, поради която си дошъл на земята, за да спасиш нас, недостойните.
       Слава на Тебе велики и чудни Господи, заедно с Отца и Светия Дух – единосъщна и неразделна Троица  – сега и винаги, и вовеки веков. Амин.
 Източник: http://misioner.com




Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.