В Апокалипсиса на св. Иоан Богослов в първите три глави се съдържа пророчество за историческия църковен живот на седемте главни поместни самостоятелни църкви в православната вселенска църква, а именно: Римската, Александрийската, Антиохийската, Цариградската, Йерусалимската, Илирийската Първо-Юстиниановската и Руската.
„Небе и земя ще премине, ала думите Ми няма да преминат.“. (Мат. 24 глава, 35 стих).
В църковния исторически живот на вселенската православна църква нищо не става без участието на Божия промисъл.
Под пророческите думи в първите три глави в Апокалипсиса под думата седемте светилници, седем ангели и седем Малоазиски църкви пророчески се разбират седемте главни поместни църкви и седемте блаженейши архиепископи на седемте главни поместни църкви в православната вселенска църква, които са получили църковните и граждански привилегии в периода на вселенските събори, а именно: Римската, Александрийската и Антиохийската църкви са получили своите привилегии от първия-вселенски събор. Цариградската църква е получила своите привилегии на II вселенски събор, Йерусалимскита църква е получила своите привилегии от III вселенски събор, Илирийската първо-юстиниановската църква е получила своите привилегии от V вселенски събор, а руската църква е получила своите привилегии после периода на вселенските събори от цариградската църква, със съгласието на всичките самостоятелни поместни църкви. Освен тези седем главни самостоятелни поместни църкви в православната вселенска църква има и други второстепенни автокефални поместни църкви, каквито са напр. автокефалните църкви: Кипърската, Иверийската, Картагенската, Медиоланската и други, но те са второстепенни църкви и съставляват като клонове от главните седем поместни църкви, и всичко каквото се говори за главните седем поместни самостоятелни църкви в православната вселенска църква, се отнася и до тях.
Нека да пристъпим сега да изложим църковния исторически живот на всяка една по-отделно на седемте главни поместни самостоятелни църкви в православната вселенска църква на основание пророческите места, които се съдържат в първите три глави от Апокалипсиса.
ЕФЕСКАТА- Римската църква (Апокал. II гл., 1—7 стих)
Древните апостолски църкви Александрийската (гл. II, ст. 8—12), Антиохийската (гл. II, ст. 12 — 14), Иерусалимската (гл. III, ст. 1—7). Тези древни апостолски църкви като съвършено елинизирани и обезличени от цариградския патриарх с неговото противоканоническо вмешателство в техния църковен живот в полза на елинизма, то няма защо да излагаме тяхната история на основание указаните пророчески места в Апокалипсиса
ТЕАТИРСКАТА- Цариградската църква (Апокал. гл. II, от 18—29 стих)
ФИЛАДЕЛФИЙСКАТА- Илирийската Първо-Юстиниановската църква (Апок. III гл., 7—14 ст.)
Няма коментари:
Публикуване на коментар