Сердика (София) – провинция Вътрешна Дакия. Протоген- първият епископ на Сердика.

 Големият античен град Сердика получава епископска (митрополитска) катедра още в началото на ІV в. като столица на провинция Вътрешна Дакия. Налага се като безспорен център на ранното християнство, в който през 343 г. се провежда известният Сердикийски събор.  Утвърждава се като епископска катедра на българската православна църква през Първото и Второто българско царство, и до ден днешен. В най-новата история София е патриаршеска столица на България.

 Списък на епископите, заемали последователно епископски катедри
Protogenes, Iulianus, Zosimos, Vasiliskos, Theuprepius, Leontius
, Felix

Протогенес/Протоген/ е първият епископ на Сердика. На Протоген принадлежи и славата да е един от 318-те епископи, заседавали на Първия вселенски събор през 325 г. в Никея. Името му фигурира в списъка на 20-те най-важни участници в този събор, а в съхранените протоколи виждаме, че от името на събранието той е участвал в диспут с езически философ, поканен на събора. В този спор Протоген защитава, че Св. Дух е Бог и равночестен участник в Св. Троица и е бил на страната на Православието, което несъмнено е повлияло на хода на събора. Самият факт, че събор с близо двеста епископи от цялата Империя се провежда в Сердика, говори за духовните и управленски качества на местния епископ. За него имаме малко исторически сведения, но хулите, с които е окичен от страна на епископите-ариани, са може би най-убедителната похвала за неговата важност и православност. Необяснимо е защо софиянци и до ден днешен държат в пълно забвение своя пръв известен християнски епископ, който несъмнено има огромни заслуги в първоначалното християнизиране на града. Запазено е чак до 17 в. прозвището на Протоген – „фамозния” (така го определя Петър Богдан Бакшев), както и епитетът на неговия град и църква – „най-блестящата” (както я нарича през 5 в. Геласий Кизически). В „Списъка на българските архиепископи” (12 в.), Протоген е посочен като първия български архиепископ, участвал в Първия (Никейския) събор и оборил във философских диспут „хулителя на Светия Дух”.

 Пeтият духовен глава на Улпия Сердика - епископ Теопрепиус
Името на епископ Теопрепиус е известно от епитафия, известна от надпис с номер CIL 03, 14207, 29, където на латински е упоменато следното: Тук почива блаженния (благословенния) мъж Теопрепиус епископ. Латинският текст е както следва: Hic requiescet vir be/atissimus Theuprepius / episcop(us). Името на духовното лице се превежда като "В Бога пречист".

Преди царуването на Юстиниан, Сердика се явява първостепенен център на Северна Илирия и по-конкретно в диоцеза на Дакия. Градът е важен епископски център, чийто последен епископ е Феликс, споменат през 594 г. Предходният епископ Леонтий в надпис намерен през 1953 и датиран през 580 г., свидетелства за финансовото подпомагане и възстановяването на градския акведукт. 

Източници: ЗАЩО ПРОТОГЕН СЕРДИКИЙСКИ Е В СПИСЪКА „АРХИЕПИСКОПИТЕ НА БЪЛГАРИЯ“, А ЙОАН ЕКЗАРХ НЕ E? Апостолска приемственост на епископата вИлирик или Provintia Bulgaria occidental- Трендафил Кръстанов, https://apologetic.blog.bg

Вижте още: Св. мъченик Потит Сердикийски

Античният некропол на Сердика  
Ранното християнство и Българската Илирийска църква

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.