Античният некропол на Сердика

 В античния некропол на Сердика са били погребвани първите християнски мъченици от края на II век. Комплексът е обхващал четири църкви, както и над  петдесет гробници – антични, късноантични и раннохристиянски. 

Мартириум е разкрит в централната част на Сердика, в съседство с античния театър. Има сигурни сведения, че тъкмо в античните театри са провеждани гладиаторски игри и публични зрелища, като сред обичайните било и насилието над ранните християни. До театъра е построена неголяма сграда около 13х6 м (външни размери) и обширна дълбока абсида на изток, с вътрешни размери около 7х3,30 м. Забележително е, че стените, градени от камъни и хоросан, са необичайно тънки (около 60 см) с твърде плитки основи. Този силно издължен наос, ориентиран север-юг, преоразмерената абсида и тънките стени не са обичайни за евхаристийните църкви. Основателно се посочва, че едни от най-ранните архитектурни планове на християнските мартириуми са обширните открити абсиди, пред които (обикновено в саркофаг) се полагат мощите на мъченик, изложени за масови поклонения. Спорно е дали този ранен мартириум в Сердика е бил предназначен да приеме мощите на един мъченик (поставени в абсидата) или на трима, като другите двама (или четирима) са положени в двете крила – сверното и южното. След налагането на християнството мартириумът е снабден с издължен на запад наос и притвор, като по този начин се трансформира в базилика с трансепт. В непосредствена близост, на север, е построен баптистерий за кръщаване на ранните християни. 

Мартириум под знаковата църква „Св. София“ попада в границите на късноантичния некропол на Сердика. Представлява малко квадратно помещение около 5,50х5,50 м, снабдено с дълбока абсида 2,50х2,10 м на изток. Подът е покрит с великолепна мозайка с раннохристиянски мотиви. По-късно е добавен издължен притвор, също покрит с мозаечни пана. Около мартириума през ІV в. възниква обичайният некропол ad  sanctos. През следващите два века над първичния мартириум последователно са положени основите на три базилики, като последната „Св. София“ е съхранена до ден днешен. Мартириумът остава под абсидата на днешната „Св. София“, но достъпът до него е прекъснат. Вероятно това става през V в., когато мощите са изнесени и поставени в интериора на храма.

 Всички гробници в подземието на базиликата „Св. София” са безименни, с изключение на една: тази на Хонорий, „раб на Христос“, вероятно духовник. При реализиране на идеята за социализиране на последния дом на Хонорий е проучено и околното на надгробното съоръжение пространство. 
Проучени са още няколко гроба. Северозападно от гробницата е открит цистов гроб. Цистовите гробове са по-просто устроени. Направени са от каменни плочи, забити вертикално в земята и покрити с други гладко одялани плочи. Те образуват нещо като кутия – циста в превод от латински означава кутия. В случая обаче това е двукамерна циста, което е доста рядко срещано явление. В този некропол няма друга такава. Другото забележително в това съоръжение е, че в едната му камера има мозайка – многоцветна и с геометрични мотиви. Покривала е целия под на южната камера, но е запазена около една трета от нея.

При последвалите консервационно-реставрационни дейности и подготовката на отварянето на комплекса за посетители, под един слой обмазка по стените на съоръжението е открито, че е имало по-ранен слой стенопис. Изображенията не са добре запазени, но се забелязват поне четири човешки изображения. Гробът се датира от пети, до началото на шести век.  
Мартириум, с изключителна стойност се намира над София в кв. Лозенец, в непосредствена близост до голяма Лозенска трикорабна базилика, издигната към края на ІV в. Криптата представлява квадратно помещение (сутерен) с размери 7х7 м, ориентирано югоизток-северозапад. Конструктивно с него е свързана обширна двуконхална зала с размери около 18х7м. На запад до нея е долепен триделен притвор, вероятно изграден по-късно. В погребалната камера има три каменни саркофага. Това е едно от най – удивителните места в София, което не е просто с национално значение, нито дори само с европейско, а от всяка гледна точка си е световно културно наследство. Славният турски Пътешественик Евлия Челеб през ХVIII в. дошъл да види мястото (наричано „Кору-баглаб“ от османските „присъстващи“), защото било сред петте най-прочути местности в турските, арабските и персийските земи. Майсторът на средновековния ориенталски пътепис благоговейно изтъква, че "божалековитата вода“ от свещения извор лекувала 70 болести."
В София има много целебни минерални извори, но силата на този е и защото самото място е било трайно осветено от родената в Сердика св. Елена, която вероятно е била погребана тук. В този градеж и около него – а вероятно и под него – се таи много история. 
Прочетете повече...

 

Източници: Георги Атанасов- "345 раннохристиянски светци-мъченици от българските земи І-ІVв."
 Лозенският свещен хълм-  доц. д-р В. Вачкова

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.