Св. Теодот, св. Асклепиода и Св. Максим

Житието на тази група мъченици от Марцианопол е запазено в няколко ръкописа, като за по-автентичен се смята обнародваният от Ф. Халкин през 1957 г. Според него те загинали при гонението на християните в Тракия по времето на императорите Галерий и Максимиан Даза (305–313). Вероятно събитието трябва да се отнесе към 307 г., когато в Дуросторум са посечени Максим, Дада и Квинтилиан и когато според източниците се се състояло най-голямото след 304 г. преследване на християни в източните провинции на Империята. Според текста Теодот и Асклепиода били християни от Марцианопол, главен град на провинция Мизия. Заради своите убеждения те са заловени и разпитвани от управителя на Тракия (провинция Тракия) Терес на публичен процес в градския театър. Увлечен от поведението им и справедливата им кауза, към тях се присъединява още един гражданин на име Максим, който дори се изказва в тяхна защита. Следват серия от разпити и изтезания, които не успяват да прекършат вярата на тримата християни. Забележителни са техните защитни речи, където се прославя името Христово. Следва депортирането им в Адрианопол (Одрин), съпътствано с премеждия и изтезания. Мъченията продължават в Адрианопол, по-специално в градския театър, където срещу християните били изкарвани диви зверове. След това Терес заповядал тримата християни да бъдат отведени във Филипопол (Пловдив), но междувременно променил решението си. Теодот, Асклепиода и Максим били спрени на 30 мили преди града и екзекутирани до някакво село на име Салтис (Σαλτυς) в близост до голям извор. Въз основа на внимателен анализ на текста, на хидронимията и топонимията, на ред съвпадения В. Велков достигна до извода, че в значителна степен житието на св. Теодот, св. Асклепиода и св. Максим отразява реални исторически събития. Той основателно допуска, че вероятно първообразът му е създаден преди 313 г. от местен християнин. Относно точната локализация на селището Салтис (Σαλτυς) обаче няма единно мнение, но има сигурен репер – разположението му в околностите на Филипопол и в непосредствена близост до голям извор. Единственият засега археологически регистриран мартириум около Филипопол е Червената църква до Перущица, намираща се на около 30 км в южна посока. Според последните проучвания на М. Ваклинова и Ст. Бояджиев първоначалната постройка е представлявала внушителен четириконален мартириум, изграден от тухли, с максимални външни размери около 26х19 м. Този начален период на строителство се отнася към първата половина на ІV в. Приемам, че тържественият вход е бил през западната конха, а пред източната конха, своеобразен презвитерий, е бил саркофагът с мощите на водещ мъченик, докато в северната и южната конха са били поставени саркофазите на 6 други мъченици. През V в. маритиумът е преустроен в църква за провеждане на евхаристийна литургия. Тогава мощите са били преместени в новопостроен параклис – мартирий, югозападно от входа, пред който освен това са били долепени двоен притвор и кръщелна. Тази реконструкция е приемлива, но по-вероятно и логично е саркофазите с мощите на мъчениците да са били поставени в трите централни конхи, а не зад тях. При това положение мартириумът е издигнат да приеме мощите на трима светци: водещият мъченик действително е положен в източната, другите двама в северната и южната конха, а входът си остава през западната конха. На този фон може да се предложи хипотезата, че мартирият до Перущица е построен в чест на св. Теодот, св. Асклепиода и св. Максим, като мощите на св. Теодот са били в източната конха, а на св. Асклепиода и св. Максим в северна и южната конха. И наистина – едва ли е случайност издигането на такъв огромен и представителен мартириум далеч от големия град, буквално сред полето. Същевременно в обширната агиографска литература засега липсва група от трима изявени светци, понесли мъченическа смърт в околностите на Филипопол. Единственото, което засега ни задържа да свържем еднозначно Червената църква до Перущица с марцианополските мъченици св. Теодот, св. Асклепиода и св. Максим, е, че житията посочват за място на смъртта им селище по пътя от Адрианопол за Филипопол. Това означава, че трябва да търсим селището Салтис югозападно от Пловдив, докато Перушица се намира в южна посока. От друга страна обаче, не е указано изрично, че движението е осъществено по главния път Константинопол–Адрианопол–Филипопол–Сердика, а и съставителите на този тип съчинения не са особено прецизни. Същевременно авторът на житието твърди, че Салтис, мястото, където са екзекутирани св. Теодот, св. Асклепиода и св. Максим, е в близост до голям извор. Действително, до Червената църква край Перущица се намира един от най-мощните карстови извори в региона. Има дори податки за светилище на нимфите (те задължително са в съседство с водоизточник) на това място и че църквата, респективно мартириумът, е изградена върху ранен нимфеум.

 Ранното християнство и Българската Илирийска църква

Източник: Георги Атанасов- "345 РАННОХРИСТИЯНСКИ СВЕТЦИ-МЪЧЕНИЦИ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ (І–ІV В.)"

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.