Св. апостол Ерм, първи епископ на Филипопол/Пловдив/ и неговият "Пастир"

Филипопол /Пловдив/, провинция Тракия е водещ център на християнството и християнската цивилизация, най-големият и важен град на Балканите до началото на IV в., когато християнската проповед навлиза масово в днешните български земи. Градът е столица на провинция Тракия и съответно - епископска и митрополитска катедра почти без прекъсване от IV в. до ден днешен. Филипопол - Пловдив попада трайно в границите на българската държава след началото на IX в. Митрополитската катедра е в диоцеза на българската църква при Иван Асен II. И днес Пловдив е митрополитска катедра на Българската православна църква.
Противно на твърденията на богослови и историци на църквата, мисионерската дейност на апостолите  Павел  и  Андрей  протича главно  сред  негръцкото население на Балканския полуостров, където още в самото начало на тази дейност, преди средата на първия век, възникват значителен брой християнски общини. Докато в центровете на античната култура Атина и Солун апостол Павел среща силно противодействие от „образованите елини“, сред „необразованото“ местно население проповедите му намират голям отзвук. Начело на християнската община както във Филипопол (Пловдив), така и в Сирмиум (Срем) и в Томи (Костанца/Кюстенджа) още преди средата на  първи  век  застават  епископи,  при  това  от  най-тесния  кръг ученици  на  Христос,  които  християнската  църква  отбелязва като „седемдесетте апостоли“. Арменските географи Хугас Инджеджиян и Степанос Кювер Агонц, като описват пътуването си в град Пловдив в шестия том на тяхната пътеписна историческа География за четирите  страни  на  света,  излязъл  във  Венеция  през  1806 година,  съобщават,  че  в  града  „освен  гръцките  църкви  има  и два кръстообразни,  зидани с камък параклиси, в единия от които  според  преданията,  разказвани  ни  от  местните жители-християни, е проповядвал св. апостол Павел“. Филипопол е водещ център на християнството и християнската цивилизация, най-големият и важен град на Балканите до началото на ІV в. Градът е столица на провинция Тракия и съответно – епископска и митрополитска катедра почти без прекъсване от ІV в. до ден днешен.
Във Филипопол (Пловдив) първият епископ е свети Ерм (Hermas), комуто апостол Павел в своето Послание до римляните, написано не по-късно от 52 година сл. Хр., изпраща своите поздрави, също както до Епенет и Андроник, първите двама епископи на Сирмиум – към Андроник апостол Павел се изказва дори с особено почитание, като на негов сродник и съзатворник, повярвал в Христа преди него. Към тези три главни центъра на ранното християнство в западната, североизточната и югоизточната част на Балканския полуостров ще се прибавят през ІІ и ІІІ век също така и седалищата на епископи, респ. Митрополити, в Сердика, Адрианопол и Хераклея, като по този начин северозападната, централната и източната част на Балканския полуостров ще бъдат в значителна степен християнизирани.  Непосредствено  свързано  с  посещението  на  апостол  Павел във Филипопол/Пловдив очевидно е и ръкополагането на първия епископ, Ерм. Но и неговото име – също както името на епархията му – е подложено на манипулации с цел да се заличи или  поне  да  престане  да  се  свързва  с  Филипопол. Макар  и всички църковни календари, почиващи на надеждни за християнската историография извори, а именно списъците на 70-те апостоли, приписвани на св. Иполит Римски и Доротей Тирски, както и Месецесловът на император Василий ІІ от края на Х век, да отбелязват името му и неговия ранг като „епископ на Филипопол“.  Празнува се на три дати: 4/17 януари- Събор на 70-те апостоли,  8/21 април- Свв. апп. от 70-те: Иродион, Агав, Руф,Асинкрит, Флегонт, Ермий и др.  и 31 май/13 юни- св. ап. Ерм от 70-те.  
В по-ново време без никакви основания се правят опити името му да се свърже с Филипи, а не с Филипопол, а в официалния списък на епископите на католическата църква то се придружава с въпросителен знак. Светият Апостол Ерм свършил мъченически живота си. Автор е на забележителната книга "Пастирът" (Et virgines in domum meam), която до края на ІV век се счита за канонична и е неотменна  част  от  Новия  Завет.  През  V  век  обаче  тя  се изключва  от  състава  на  каноничните  книги и  всички  нейни преписи  на  гръцки  и  латински  език  се  унищожават.  Едва  в средата  на  ХІХ  век бива  открит  нейният  коптски  превод,  от който  се  прави  нов  латински  превод,  издаден  в  пълен  обем заедно с френски превод едва след Втората световна война. За хронологията на събитията от особено значение е фактът, че с „Пастир“ се прави връзка между автора му св. ап. Ерм и папа Климент Римски, който ръководи Римската църква между 92 и 101 г. Това означава, че ап. Ерм се подвизава във Филипопол през втората половина на І и началото на ІІ в. сл. Хр. Личността на филипополския епископ и неговото съчинение са високо ценени от ранните църковни писатели, основни стълбове на християнската църква като св. Ириней Лионски, Климент Александрийски, бл. Йероним, Ориген, св. Атанасий Велики и др. Според най-авторитетния църковен историк Евсевий Кесарийски книгата „Пастир“ е „приета в някои църкви за всенародно четене и от нея са се ползвали някои от най-древните писатели“. Тази книга на Св. апостол Ерм от Тракия /Филипопол – днешен Пловдив/, още повече потвърждава безспорните факти, че не само Византия е единственият писмен ортодокс. Затова и по-късно през 514 г. сл. Хр. на Всеобщия Събор в Хераклея (Тракия) Епископатът на първата Църква в Европа – Илирийската църква, бива окончателно унищожен от съюзяването на вечните врагове – Римския Папа и Източния Патриарх, а чрез едикт на византийския император биват изгонени всички тракийски династии. Тази хроника веднъж завинаги опровергава тезата, че българите са се покръстили едва в IX век и потвърждава тезата, че скитите /траките/, или българите, са имали преди създаването на архиепископията Първа Юстиниана, своя църква, която е обемала цяла Тракия и Илирия до Солун. 
Още в най-ранни времена, дори когато не са имали Библията и Новия Завет пред очите си, християните са имали ясно съзнание за църквата и за нейната мисия в света. Сред най-силно засегнатите въпроси в “Пастир” е въпросът за устройството, характера и мисията на църквата. В едно от виденията си Ерм вижда църквата като строяща се кула, в която се вграждат различни камъни според качеството и предназначението си. Сред тези камъни можем да различим и себе си: дали сме материал, подходящ за строежа на кулата или стоим далеч от нея... 
Наред с останалото в нея са предадени 12 заповеди на християните, които в редуциран вид носят следните послания: 1. Да вярватe Бог. 
 Виж още:
 
Източници: Георги Атанасов- "345 РАННОХРИСТИЯНСКИ СВЕТЦИ-МЪЧЕНИЦИ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ (І–ІV В.)"
"ФИЛИПИ ИЛИ ФИЛИПОПОЛ"- Д-р Асен Чилингиров

Няма коментари:

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.
СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации