Св. апостол Ерм, първи епископ на Филипопол/Пловдив/ и неговият "Пастир"

Филипопол /Пловдив/, провинция Тракия е водещ център на християнството и християнската цивилизация, най-големият и важен град на Балканите до началото на IV в., когато християнската проповед навлиза масово в днешните български земи. Градът е столица на провинция Тракия и съответно - епископска и митрополитска катедра почти без прекъсване от IV в. до ден днешен. Филипопол - Пловдив попада трайно в границите на българската държава след началото на IX в. Митрополитската катедра е в диоцеза на българската църква при Иван Асен II. И днес Пловдив е митрополитска катедра на Българската православна църква.
Противно на твърденията на богослови и историци на църквата, мисионерската дейност на апостолите  Павел  и  Андрей  протича главно  сред  негръцкото население на Балканския полуостров, където още в самото начало на тази дейност, преди средата на първия век, възникват значителен брой християнски общини. Докато в центровете на античната култура Атина и Солун апостол Павел среща силно противодействие от „образованите елини“, сред „необразованото“ местно население проповедите му намират голям отзвук. Начело на християнската община както във Филипопол (Пловдив), така и в Сирмиум (Срем) и в Томи (Костанца/Кюстенджа) още преди средата на  първи  век  застават  епископи,  при  това  от  най-тесния  кръг ученици  на  Христос,  които  християнската  църква  отбелязва като „седемдесетте апостоли“. Арменските географи Хугас Инджеджиян и Степанос Кювер Агонц, като описват пътуването си в град Пловдив в шестия том на тяхната пътеписна историческа География за четирите  страни  на  света,  излязъл  във  Венеция  през  1806 година,  съобщават,  че  в  града  „освен  гръцките  църкви  има  и два кръстообразни,  зидани с камък параклиси, в единия от които  според  преданията,  разказвани  ни  от  местните жители-християни, е проповядвал св. апостол Павел“. Филипопол е водещ център на християнството и християнската цивилизация, най-големият и важен град на Балканите до началото на ІV в. Градът е столица на провинция Тракия и съответно – епископска и митрополитска катедра почти без прекъсване от ІV в. до ден днешен.
Във Филипопол (Пловдив) първият епископ е свети Ерм (Hermas), комуто апостол Павел в своето Послание до римляните, написано не по-късно от 52 година сл. Хр., изпраща своите поздрави, също както до Епенет и Андроник, първите двама епископи на Сирмиум – към Андроник апостол Павел се изказва дори с особено почитание, като на негов сродник и съзатворник, повярвал в Христа преди него. Към тези три главни центъра на ранното християнство в западната, североизточната и югоизточната част на Балканския полуостров ще се прибавят през ІІ и ІІІ век също така и седалищата на епископи, респ. Митрополити, в Сердика, Адрианопол и Хераклея, като по този начин северозападната, централната и източната част на Балканския полуостров ще бъдат в значителна степен християнизирани.  Непосредствено  свързано  с  посещението  на  апостол  Павел във Филипопол/Пловдив очевидно е и ръкополагането на първия епископ, Ерм. Но и неговото име – също както името на епархията му – е подложено на манипулации с цел да се заличи или  поне  да  престане  да  се  свързва  с  Филипопол. Макар  и всички църковни календари, почиващи на надеждни за християнската историография извори, а именно списъците на 70-те апостоли, приписвани на св. Иполит Римски и Доротей Тирски, както и Месецесловът на император Василий ІІ от края на Х век, да отбелязват името му и неговия ранг като „епископ на Филипопол“.  Празнува се на три дати: 4/17 януари- Събор на 70-те апостоли,  8/21 април- Свв. апп. от 70-те: Иродион, Агав, Руф,Асинкрит, Флегонт, Ермий и др.  и 31 май/13 юни- св. ап. Ерм от 70-те.  
В по-ново време без никакви основания се правят опити името му да се свърже с Филипи, а не с Филипопол, а в официалния списък на епископите на католическата църква то се придружава с въпросителен знак. Светият Апостол Ерм свършил мъченически живота си. Автор е на забележителната книга "Пастирът" (Et virgines in domum meam), която до края на ІV век се счита за канонична и е неотменна  част  от  Новия  Завет.  През  V  век  обаче  тя  се изключва  от  състава  на  каноничните  книги и  всички  нейни преписи  на  гръцки  и  латински  език  се  унищожават.  Едва  в средата  на  ХІХ  век бива  открит  нейният  коптски  превод,  от който  се  прави  нов  латински  превод,  издаден  в  пълен  обем заедно с френски превод едва след Втората световна война. За хронологията на събитията от особено значение е фактът, че с „Пастир“ се прави връзка между автора му св. ап. Ерм и папа Климент Римски, който ръководи Римската църква между 92 и 101 г. Това означава, че ап. Ерм се подвизава във Филипопол през втората половина на І и началото на ІІ в. сл. Хр. Личността на филипополския епископ и неговото съчинение са високо ценени от ранните църковни писатели, основни стълбове на християнската църква като св. Ириней Лионски, Климент Александрийски, бл. Йероним, Ориген, св. Атанасий Велики и др. Според най-авторитетния църковен историк Евсевий Кесарийски книгата „Пастир“ е „приета в някои църкви за всенародно четене и от нея са се ползвали някои от най-древните писатели“. Тази книга на Св. апостол Ерм от Тракия /Филипопол – днешен Пловдив/, още повече потвърждава безспорните факти, че не само Византия е единственият писмен ортодокс. Затова и по-късно през 514 г. сл. Хр. на Всеобщия Събор в Хераклея (Тракия) Епископатът на първата Църква в Европа – Илирийската църква, бива окончателно унищожен от съюзяването на вечните врагове – Римския Папа и Източния Патриарх, а чрез едикт на византийския император биват изгонени всички тракийски династии. Тази хроника веднъж завинаги опровергава тезата, че българите са се покръстили едва в IX век и потвърждава тезата, че скитите /траките/, или българите, са имали преди създаването на архиепископията Първа Юстиниана, своя църква, която е обемала цяла Тракия и Илирия до Солун. 
Още в най-ранни времена, дори когато не са имали Библията и Новия Завет пред очите си, християните са имали ясно съзнание за църквата и за нейната мисия в света. Сред най-силно засегнатите въпроси в “Пастир” е въпросът за устройството, характера и мисията на църквата. В едно от виденията си Ерм вижда църквата като строяща се кула, в която се вграждат различни камъни според качеството и предназначението си. Сред тези камъни можем да различим и себе си: дали сме материал, подходящ за строежа на кулата или стоим далеч от нея... 
Наред с останалото в нея са предадени 12 заповеди на християните, които в редуциран вид носят следните послания: 1. Да вярватe Бог. 
 Виж още:
 
Източници: Георги Атанасов- "345 РАННОХРИСТИЯНСКИ СВЕТЦИ-МЪЧЕНИЦИ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ (І–ІV В.)"
"ФИЛИПИ ИЛИ ФИЛИПОПОЛ"- Д-р Асен Чилингиров

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.