Св. Прохор Пшински /Пчински/

 

Из "Жития на светиите" за месец януари- изд. на "Белия кръст"- 1925 г.

 Ако вземем предвид реда на имената на северо-македонските светители в житието на св. Иокима и в други някои стари забележки и църковни песни, трябва да предположим, че след св. Иоана Рилски, по време, до него най-близо е стоял св. Прохор. Също така и в един сборник от XVI в., сега в Българската академическа библиотека № 24, св. Прохор и Иоаким са поставени не само след св. Иоана Рилски, но и пред Илариона Мъгленски. Това ни дава право да заключим, че св. Прохор и св. Иоаким са живели през XI в., тъй като св. Иларион Мъгленски е живял в XII в. ( 1164 г.).
Св. Прохор Пшински се родил в едно из селата на овчеполската местност. Родителите му Иоан и Анна, по народност българи, били твърде благочестиви и набожни хора. Те имали само един син — Прохора, когото от детинство възпитавали в истинско богопочитание и благочестие. Когато Прохор пораснал и станал на брачна възраст, родителите му поискали да го оженят. Не това, обаче, било желанието и копнежа на бъдещия светия. С нищо не го привличал светския живот. Той чувствувал тягост и ненавист към неговата суета. Св. Прохор мечтаел за самотност и уединеност, където да може да се посвети всецяло в служба Богу. Като убил всички младежки пориви, той поискал чрез пост и молитва да потърси спасение, щастие и блаженство на душата си. Само в беседа с Бога чувствувал облекчение и радост. И веднъж, когато неговите родители решително му предложили да го оженят, той духом се смутил и решил да напусне селото си. Същия ден, след службата в църквата, където чул насърчителните думи: "Който иска да бъде Мой, нека вземе кръста си и да върви след Мене", напуснал селото, без да се обади на домашните си и се отдалечил в планината. Тук, след дълго скитане из планинските урви, намерил едвам една малка пещера край Старо-Нагоричино (в Жиглиговския, сега Кумановски край) с хубав студен извор до нея. В тази пещера (срещу Старо-Нагорическата църква „св. Георги“), преподобният преживял 32 г. И така св. Прохор изпълнил желанието си. Намерил уединението, което желаел. Намерил място, удобно за пост и молитва. Намерил най-после, и самия Бог, в беседа с Когото постигнал щастие и блаженство за душата си. Тук светията прекарвал цели дни и нощи в моление. Хранел се с корени и диви растения, и то на три дни веднъж. Поради дивостта и непроходимостта на мястото, св. Прохор живял без да види жив човек, освен диви зверове, които по цели нощи виели около пещерата му. Търпял той големи лишения: студове и мразове, пекове и дъждове; излагал се на големи подвизи и при все това не се поколебал ни най-малко. Той не преставал да обича Бога и обичал Го докрай. В критически моменти той простирал ръце към небето, просел помощ и я получавал, защото бил твърд и неустрашим. Един ден, когато се молел в пещерата си, случайно минал покрай него един ловец (според други овчарче), когото преподобни Прохор повикал. Ловецът, като чул глас в тези диви места, уплашил се и почнал да бяга, но светията повторно извикал: „Диогене, не бягай, върни се при мене; не бой се, аз съм човек!“
Диоген се обърнал и, като видял, че наистина човек го вика, отишъл при светията. Св. Прохор се много зарадвал, благословил Диогена и му предсказал, че, като отиде в Цариград, ще стане византийски император, като при това, го задължил, че като „взидешъ на престолъ помени и мене стареца“. Скоро след това преп. Прохор усетил, че в Жигловския край ще нападнат някои варвари, диви човеци, и напуснал пещерата си, като отишъл в планината Козяк. Тук той си намерил друга още по-уединена пещеря и се поселил в нея. В новата си пещеря светецът продължил своите подвизи, и най-после, молейки се, без да го види и знае никой, починал. Предсказанието му за Диогена се изпълнило. Диоген отишъл в Цариград и бил избран за император (1067—1071). Скоро насън му се явил св. Прохор и му напомнил за себе си. И действително, императорът изпълнил своето обещание. Той отишъл при първата пещера на преподобни Прохора, гдето се срещнал със светията, и гдето построил монастир „св. Георги“. Понеже не намерил тук преподобния, разпратил хора да го търсят из околните гори и планини. Тогава св. Прохор повторно се явил насън на императора и му открил местопребиваването си. Като намерили пещерата и тялото на светията, от което излизало чудно ароматно благоухание, императорът заповядал да издигнат на мястото малка църква „св. Лука“, надясно от р. Пчиня и друга по-голяма и великолепна, наляво от р. Пчиня, под с. Ябланица. Тя била наречена на името на "св. Прохора". В нея царят „положил ковчега със светите мощи в стената до олтаря“, а около храма издигнал обширен монастир. Император Диоген надарил монастиря с големи приходи за издръжка на монасите, както за това говори Хрисовула на Константина Асеня. За голямо чудо, от стената, гдето били поставени мощите, изтичало св. миро, с което ставали излекувания. Славата на св. Прохора бързо се разнесла по всички краища на България и на Балканския полуостров. Отвред почнали да се стичат богомолци, недъгави и болни, и намирали чудно изцеление от св. мироточец „отца Прохора“. А императора, предоволен от делата си, се върнал в Цариград.
И тъй, монастирът на св. Прохора Пшински, наричан и св. Отец, е бил съграден още през XI в. По-нататъшната съдба на монастиря е позната твърде откъслечно. От един надпис на монастирския зид се учим, че храма на св. Прохора е траял през началото на турското робство. Според него, през 1489 г. църквата била изписвана с иждивението на Марина, поп Радев син, от Кратово. Пък и от следните векове има бележки, че монастирът е съществувал, както Бог дал. В монастирската библиотека се пазят ръкописи главно от XV и XVI векове. От бележките по тях и от ръкописи, пръснати другаде, узнаваме за просъществуването на монастиря. От една бележка на безимена книга, вероятно от XVIII в., виждаме, че монастирското братство се е състояло от около 25 монаха. От 1816 г. насам монастирът не е прекъсвал съществуването си, макар на време да е бил управляван не от калугери, а от свещеници. В Софийския Народен Музей се намира част от лист хартия, на която се изреждат синорите и земите на монастиря. Документът не е цял: преписът е от XIX в. *). 

Съставител: Конст. Абаджиев
*) Йордан Иванов: „Северна Македония“, Цухлев — „История на бълг. църква“.

Прочетете още за: Св. Гавриил Лесновски

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки