СВЕТЛИНАТА СВЕТИ В МРАКА, И МРАКЪТ Я НЕ ОБЗЕ (Иоан 1:5)

През 2021 година се навършиха 670 години от провеждането на Константинополския събор през 1351 г., който окончателно провъзгласява учението на свети Григорий Палама за православно и формулира един от най-сложните богословски въпроси на това учение - отношението между Божията същност и Божиите действия или енергии. Решенията на този събор са признати от цялата Православна Църква през следващите десетилетия на XIV в. Още през 1360 г. поместният събор на Българската Църква в Търново потвърждава осъждането на двамата основни противници на св. Григорий - Варлаам и Акиндин, провъзгласено на събора в Константинопол.
В онази епоха православното богословско свидетелство на св. Григорий Палама за едни е светлина, а за други - здрач и дори мрак. Четиринадесетото столетие се смята за един от най-критичните периоди от историята на Източната римска империя. По думите на о. Георгиос Металинос то е белязано от странна антиномия: социално-политическа криза, преплетена с духовни сблъсъци. Същият автор подчертава, че обикновено изследванията върху богословската полемика през XIV в. се съсредоточават в по-голяма степен върху нейните оценки, отколкото върху анализа на причините, довели до появата ѝ. Така например говори се за изцяло политически сблъсък, за спор между немонашеския клир и монашеството, за стълкновение между аристотеловите и платонистките идеи на богословска почва, за противопоставяне на две различни предания в недрата на Православието и т. н. С други думи, тази полемика се представя като изключително вътрешно-византийски проблем, включително и по своите причини. Но проучванията в последните десетилетия доказват, че става дума за сблъсък, на византийска почва, между богословието и духовния опит на Изтока и Запада, т. е. между православното и римокатолическото предание. Отговорен за този сблъсък е гръцкият монах Варлаам от Калабрия, Южна Италия (ок. 1290-1348), който не само го предизвиква, но и носи отговорността за неговото крайно изостряне. Богословският спор между Варлаам и св. Григорий става повод за свикването на редица църковни събори през периода 1341-1351 г. Едни от тях признават учението на св. Григорий за православно, а други - не. Така след двата Константинополски събора през 1341 г., които потвърждават, че учението на св. Григорий е православно, започва поредица от събори, наричани в изследователски публикации „антипаламитски" (такива събори се провеждат в периода 1342-1344 г.) и „паламитски" (1346-1347 г.). Главната цел на св. Григорий като богослов е да защити автентичността, реалността на православната духовност, на исихасткия опит като нейна сърцевина. По думите на о. Георги Флоровски, като богослов Палама е „просто тълкувател на духовния опит на Църквата". Но богословието му не е безжизнено повторение, а харизматичен, бликащ от благодатно единение с Бога, изказ на аспекти от неизчерпаемата пълнота на църковното Предание. Ето в този смисъл богословието на Христовия светител е светлина, която свети в мрака и която мракът не успя да обземе. Мракът на плътското мъдруване за Бога и на духовната заблуда.
Взето само по себе си, философичното богословие, каквото е било богословието на латиномислещите противници на св. Григорий, е неправославно говорене за Бога със субективна убеденост за вярност към Православието, изричане на логически построения от категории и понятия, отлети в матрицата на западната схоластика и обгърнати от контекста на римокатолическата духовност. А ето какво казва дори за правилното богословстване св. Григорий Палама: "Богословието отстои толкова от светлинното боговидение и толкова се е отделило от общението с Бога, колкото е отстоянието между това да знаеш и да притежаваш. Затова да казваш нещо за Бога и да се срещнеш с Него са две различни неща."
Уви, преобладаващото богословско говорене в днешния православен свят не е лишено от самоувереност. А тя лесно забравя или просто подминава мерилото за неговата истинност: степента, в която се приобщаваме към богословското свидетелство и духовния опит на отците, защото в тях тупти пулсът на Преданието, на Божието Откровение, част от което е разкрита в Свещеното Писание. Приобщаваме се към това свидетелство не чрез сух прочит на светоотечески текстове, не чрез школско умение да ги цитираме, а посредством цялостна духовна и интелектуална аскеза, която предпазва ума ни от склонността му да осмисля Преданието чрез самия себе си, такъв, какъвто е, през призмата на напластените в него светогледни конструкции, интелектуални мотиви, понятийни средства, просмукани от стихиите на този свят (ср. Кол. 2:8). Тази аскеза помага на ума да се очиства, да се възвисява, да се преобразява, за да може според мярата на Божия дар да възприема автентичността на Преданието. А тъкмо то, Преданието, е истината на Църквата, в която "диша" Светият Дух чрез нетварната енергия (благодат) на Триединия Бог. Обогатяващото съзнание за духовна нищета ведно със стремежа към пребъдване в истината на Църквата просветлява природния разум и прави призваните към богословско служение годни в една или друга степен да изказват живо, действено с интелекта си нейния съборен опит в общението, единението на човеците с Живия Бог.
Триадицки митрополит Фотий

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.