Из СЕДМО ПОУЧЕНИЕ на св. Козма Етолийски
Господ бил роден, братя, от жена, за да благослови жените, защото жената била тази, която първа получила проклятието в рая. Жена повлякла надолу света и го завела в ада, и жена родила Христос, и отново получила благословение.
Христос бил роден от сгодена девица, за да благослови брака. И понеже годежът е началото на брака, ще ви покажа пример защо пръстенът, който мъжът първо дава на жената, трябва да бъде златен и да го сложи на пръста ѝ. Жената подобава да бъде чиста като злато. Тогава тя да го приеме, да го сложи на пръста си, и да предпочита да изгуби живота си и главата си, отколкото да потъпче честта на съпруга. Ти също, жено, изпрати на мъжа сребърен пръстен, за да му кажеш: "Ако като мъж си твърд като сребро, приеми го тогава и го сложи на пръста си. И бъди готов да положиш живота и главата си за своята съпруга." Това е значението на годежа.
Да се радвате и веселите хиляди пъти, почтени съпрузи, че между многото добро, което дарява всеблагият Бог, ви е дал благословен брак. Да плачете за неблагочестивите и неверниците, които сред многото лоши неща, имат и презрян брак. Как става така, че бракът на християните е благословен, а на другите — презрян, сиреч проклет, не е моя работа да зная и да поучавам. Подобава ми да водя монашеския си живот към спасение. Неуместно е монах да поучава за брака. Но от това, което е неправилно, понякога имаме полза. Онова, което бих желал да ти кажа, дете мое, трябва да ти е казано от баща ти и майка ти. Ама понеже те не знаят да ти го кажат, аз ще ти кажа няколко неща, а ти сам потърси да научиш повече.
Чуй, дете мое, когато искаш да се ожениш, увери се, че жената не ти е роднина, което е забранено от църковните закони. Второ, — има ли страх Божи в душата ѝ и трето, — украсена ли е със свян. Ако си взел бедна жена, взел си робиня. Ако си се оженил за богата жена, ти си станал роб, взел си пръчка над главата си. Първо, трябва да отидете на изповед, след това да се венчаете в църква. Как става венчавката? Свещеникът да вземе кръстника, младоженеца, младоженката и един или двама човека, да ги обручва. Да вземе два венеца, два пръстена и две свещи. Да влезнат вътре в църквата, където той слага мъжа отдясно, а жената отляво. Тогава свещеникът влиза в светилището, където запалва двете свещи и окачва двата венеца пред св. олтар; слага двата пръстена отгоре, единия сочещ навътре, а другия навън. Това означава, че когато годеникът се обърне и погледне младоженката, тя да погледне от другата страна и да направи същото. Когато свърши Божествената литургия, свещеникът да вземе една маса и да я постави в средата на църквата, да сложи отгоре Евангелието, пръстените, венците и тогава да застанат младоженците заедно. Да вземе кадилницата и двете запалени свещи и три пъти кръстообразно се прикажда младоженецът.
Кадилницата символизира Владичица Богородица; въгленът е вътре в кадилницата, но не я изгаря; по същия начин Владичица Богородица приела Христа и не била изгорена, но напротив била просветлена. Тамянът е символ на Пресветия Дух, капакът на кадилницата — покровът на Св. Дух; трите вериги — Св. Троица; звънчетата — учението на св. апостоли. По този начин свещеникът кади младоженеца и поучава казвайки: "Аз се покланям на това и ако желаеш, и ти си православен християнин, поклони се на това". И така той и свещеникът се покланят. Това е значението на кадилницата.
И свещеникът пита младоженеца: "Искаш ли Мария да бъде твоя жена?"
Ако той каже, че иска, дава му свещта. В същото време той пита младоженката: "Ти, Мария, искаш ли Иван за твой съпруг?"
Ако тя го иска, не отговаря, а само покланя главата си. Ако не го иска и това е против волята ѝ, тя извиква: "Не го искам". И когато тя казва: "Не го искам", свещеникът може да не ги венчае, защото е грешно. Но ако това е воля и на двамата, тогава той може да ги венчае. След венчавката той трябва да им даде св. причастие. Но ако те са под забрана, нека да пият от общата чаша. След това, придружени от пеене на химни, той ги завежда вкъщи, където се помолва, благославя масата и си отива. Когато минат три дни, тогава могат да се съберат. Но трябва да се въздържат в неделя, на св. дни и с благочестие, както подобава на християни.
Бог не създал жената за проституция, а да ражда. Не спете в едно легло в неделя и особено на празниците, защото дяволът ще ви изкуши. Вие, мъже, да избягвате чужди жени, като змии. И не само чужди жени, но има време, когато трябва да избягвате своята собствена. Ако вашата жена е неразположена или бременна, трябва да се въздържате или, ако е родила и не са минали 40 дни — защото не е чиста. И ако искате да се съберете с жена си, вземете пример от земеделеца, попитайте го колко пъти годишно сее нивата си. Един път я оставя, докато израсте, и тогава жъне. После, когато пожелае, сее отново. Така да правиш и ти, брате мой. Събираш ли се с жена си? Тя заченала ли е? Тогава стой далеч от нея, докато роди. Когато тя се очисти, тогава можеш да сееш. Имай 40 — 50 деца!
Бих искал да ти кажа нещо, но то е малко безсрамно и ти ще понечиш да ме осъдиш. Не виждаш ли животните, че се събират, дордето женската зачене? И когато тя роди, се събират отново. Но ние, човеците, не се срамуваме да бъдем по-лоши от животните. Но ако не можете да правите това и е тежко, направете нещо друго. Смирете се и кажете, че сте недостойни, грешни и по-лоши от животните. Осъдете себе си и по този начин Бог може да има милост към вас и да ви спаси. Напротив, ако грешите, а се хвалите и казвате, че сте свети, това може ли да е вярно?
Като мои духовни чеда, аз ви съветвам. Преди казах, че за мене не е уместно да се спирам на тези неща, но какво мога да сторя? Като виждам състоянието, в което се намира нашият род, принудих се да ви говоря, за да имате някаква полза.
И да бъде мъжът като цар, а жената — като везир, т.е., мъжът — като глава, а жената — като тяло. Тогава Бог благославя мъжа, жената и децата. И не ги стига нищо лошо, нито магични възли, нито чародейства. Така вие ще живеете добре на земята и ще отидете в рая и ще се радвате вечно.
Вие нямате власт да развеждате, само смъртта и прелюбодейство могат да ви разделят. И ако се случи, че съпругата падне с друг мъж или съпругът с друга жена, те са задължени да отидат при епископа, за да бъдат разведени. Но този, който е наранен от жена си и не се разведе с нея, получава духовна награда. Но има ли начин да ѝ прости? Има. Как?
Ти, дете мое, отиваш в чужбина или отиваш на полето и жена ти пада с друг. Ти се връщаш вкъщи. Какво трябва да направи съпругата? Да вземе една брадва и едно дърво, да ти се поклони, да целуне ръката ти и да каже: "Господарю, умолявам те да ми направиш услуга. Вземи тази брадва и това дърво, сложи ме на него и ме нарежи на парчета. Хвърли ме за да бъда изядена от кучетата, защото не съм достойна да погледна лицето ти, тъй като потъпках честта ти и от Христова дъщеря станах дъщеря на дявола."
Какво ще кажеш, сине мой, какво ще направиш? Ще даде ли сърцето да я убиеш или ще ѝ простиш? Струва ми се, че ще кажеш: "Бог да ти прости, но никога повече не го прави".
А кога трябва да се разведеш с нея? Когато се върнеш от чужбина и научиш за това от съседа си. Тогава ти си принуден да се разведеш с нея. По същия начин Господ по време на Второто Си пришествие ще бъде принуден да ни сложи в ада, ако ни намери неизповядани, непокаяни и непоправени. Но ако ни намери разкаяни, Той има милост към нас и ще ни сложи в рая да се радваме вечно.
Бракът става проклятие, когато се омъжиш за някоя твоя роднина, което е забранено от закона. И когато на сватбата си използваш тъпани, цигулки, хора и песни, изстрели с пушка (тюфек), украшения и други дяволски дела. Тогава бракът е проклет, децата се раждат слепи, глухи, куци, окаяни, епилептици и вие, родителите, ги виждате и се съкрушавате. И Бог причинява преждевременно смъртта и ви слага в ада. И не се женете в неделя, а в друг ден, не защото е забранено, но поради бъркотиите, които стават, и най-вече защото ще отсъствате от литургията. Нещо повече, литургията следва да се извършва отделно за младоженеца и младоженката. Нашият Господ, братя, бил роден в този ден, неделя, и отдал предпочитание на девството. Както ние предпочитаме златото пред среброто, така Бог обича брака. Да, но Той предпочита девството повече, за да ви даде пример. Ако запазите девството си и желаете да станете монах или монахиня, вие сте късметлии и трижблажени, свободни от светски дела и сте като ангели. Като решите да запазите девството си, първата основа, която трябва да положите, е нестяжанието; не бива да имате кесия, ковчеже и трябва да изпържите тялото си като риба, с пост, молитва, бдения, с теглила — да го умъртвите, да смирите плътта, която е вълк, свиня, звяр, лъв. И да избягате от света и особено от жената, но не нея да мразите, защото тя е Божие създание, а страстите, които хората следват. Ако се случи да си вървиш по пътя и от едната му страна да има жена, а от другата — дявол, не отминавай откъм жената, а там, където е дяволът, защото можеш да се прекръстиш и той ще изчезне, а жената — не. И както е трудно за овцата да дружи с вълка и да не бъде изядена, или тънко дърво с въглен и да не бъде изгорено, така е невъзможно монахът да се опази, ако общува с жена, а монахинята — с мъже; те ще бъдат осквернени и изкушени. Монахът не може да бъде спасен по друг начин освен да избяга далече от света. Има ли тук някой монах? Отивай, монахо мой, в пустинята, ако желаеш да се спасиш. Но можеш да кажеш — ти също си монах. Защо си въвлечен в света? Аз, брате, също греша. Но понеже нашият род е паднал в незнание, си казах, нека Христос загуби мене, една овца, но нека да спечели останалите. Може би Божията милост и вашите молитви ще спасят и мене.
Няма коментари:
Публикуване на коментар