"Вие сте солта на земята" - така нарекъл Иисус Христос апостолите на планината. Това е закон, по който осветените прилично трябва да съществуват. Избраните, които са получили най-добра преценка за себе си, са длъжни да избягват порочно общение и мирско увлечение, които са в състояние да завладеят и твърдия дух, и да го насочат към неразумни удоволствия. Това ясно се разкрива в книгата Левит: "Вино и силни пития да не пиеш, ти и синовете ти с тебе, когато влизате в скинията на събранието, или пристъпвате към жертвеника, за да не умрете; това е вечна наредба в поколенията ви, за да може да отличавате свещено от несвещено и нечисто от чисто, и да учите синовете Израилеви на всички наредби, които Господ им е казал чрез Моисея" (10:9-11). Вижте, колко е нужно те да бодърствуват в своята служба! Причина за смъртта им може да бъде онзи случай, когато те пристъпят към свещеното служение с ум помрачен и сърце загрижено, завладени от светско опиянение, тъй като някои са пияни и без вино. Понякога умът идва до безобразно състояние и отстъпва от правия път в живота - тогава свещеното е в упадък и делата не следват своя ред, като някак си се отбиват от правия път ... Намиращите се в такова състояние неизбежно оскърбяват Бога и ще претърпят люто наказание за лекомислието си!
Длъжни сме да бодърствуваме, като се отърсваме от опиянението, което се поражда от светски грижи и наслади. Сам Спасителят ни внушава да правим това, казвайки: "Внимавайте над себе си, да не би сърцата ви да бъдат отегчавани с преяждане, пиянство и житейски грижи" (Лук. 21:34). По какъв начин можем да бъдем трезви, или как можем да пребъдем нескверни и чисти, и свободни от наказание? Чуйте: като отличавам свещеното от несвещеното и нечистото от чистото; и като учим синовете Израилеви на всички наредби, които Господ им е казал чрез Моисея! Очевидно е необходимо да се каже това, че клириците са длъжни да се пазят от всяка страст и да отбягват люде несвети, скверни и нечисти. Мисля, че това може да го направи всеки, и то твърде леко, оставайки си чист и неопетнен, защото: "Всяко животно обича подобното на себе си, и всеки човек - ближния си" (Сир. 13:19) Освен това свещениците трябва да бъдат мъдри и учителни, защото поставеният над словесното стадо е длъжен да бъде трезвен и учителен. Апостолът твърде мъдро ни съветва: "Внимавай на себе си и на учението; постоянствувай в тия неща, защото, като постъпваш тъй, и себе си ще спасиш, и ония които те слушат" (1 Тимот. 4:16).
Длъжни сме да бодърствуваме, като се отърсваме от опиянението, което се поражда от светски грижи и наслади. Сам Спасителят ни внушава да правим това, казвайки: "Внимавайте над себе си, да не би сърцата ви да бъдат отегчавани с преяждане, пиянство и житейски грижи" (Лук. 21:34). По какъв начин можем да бъдем трезви, или как можем да пребъдем нескверни и чисти, и свободни от наказание? Чуйте: като отличавам свещеното от несвещеното и нечистото от чистото; и като учим синовете Израилеви на всички наредби, които Господ им е казал чрез Моисея! Очевидно е необходимо да се каже това, че клириците са длъжни да се пазят от всяка страст и да отбягват люде несвети, скверни и нечисти. Мисля, че това може да го направи всеки, и то твърде леко, оставайки си чист и неопетнен, защото: "Всяко животно обича подобното на себе си, и всеки човек - ближния си" (Сир. 13:19) Освен това свещениците трябва да бъдат мъдри и учителни, защото поставеният над словесното стадо е длъжен да бъде трезвен и учителен. Апостолът твърде мъдро ни съветва: "Внимавай на себе си и на учението; постоянствувай в тия неща, защото, като постъпваш тъй, и себе си ще спасиш, и ония които те слушат" (1 Тимот. 4:16).
Няма коментари:
Публикуване на коментар