Грехът е ужасно зло. Беззаконието е най-тежката болест на душата; То подсича нейните сили и я хвърля във вечния огън. Злото е произведение на свободното пожелание. Че грешим по собствена воля, за това ясно говори пророкът: "Аз те посадих като благородна лоза - най-чисто семе; а как се ти превърна у мене в дива издънка от чужда лоза? (Иерем. 2:21). Прекрасна фиданка, но лош плод, лош от пожелание. Лозарят не е виновен, но лозата ще бъде хвърлена в огън, защото е насадена за добро, а тя пожела да принесе плод на злото. По думите на Апостола: "Негово творение сме ние, създадени в Христа Иисуса за добри дела" (Еф. 2:10). Творецът, като добър, ни е сътворил за добри дела, но сътвореното, по собствено желание, се отклонило в лукавство, затова грехът е ужасно зло, но не и неизцеримо.
Грехът е ужасно зло за онзи, който го задържа в себе си; той е изцерима болест за онзи, който го прогонва от себе си чрез покаяние. Представи си човек, който държи в ръката си огън: докато въгленът е в ръката му, безсъмнено ще го изгори; ако захвърли, обаче, въглена, ще отстрани от себе си и това, което е изгоряло. Ако някой пък мисли, че, като греши не се изгаря, нека се вслуша в Светото Писание: "Може ли някой да си тури огън в пазуха, без да изгорят дрехите му?" (Притч. 6:27). Грехът опожарява силите на душата. Може би някой ще запита: какво нещо е грехът? Животно ли е? Ангел ли е? Дявол ли е? Какво в него действува? Човече, този враг, който се бори с тебе, не е вън от тебе. Напротив - из теб прониква зародишът на злото. Гледай с честни очи, и похот няма да се породи; пази своето, не вземай чуждото, и хищничество няма да има; помни всякога съда и въздаянието: тогава няма да те завладее страст за блудство, прелюбодейство, убийство, нито друго какво да е зло. Когато забравиш Бога, тогава започваш веч да размисляш лукаво и вършиш беззаконие. И тъй, първият виновник на греха и родоначалник на злините е дяволът.
Навуходоносор е бил страшен, зъл и беззаконен владетел и човек. Бил подхвърлен на наказание, за да се спаси. Живеел в пустинята и се оприличил на звяр, ноктите му били като на лъв, защото бил хищник към светинята; и космите му били лъвски, защото бил хищен рикащ лъв; пасял трева като вол, защото като неразумен скот не познал Онзи, Който му дал корона. Какъв е краят? Чуй думите на самия Навуходоносор:
Грехът е ужасно зло за онзи, който го задържа в себе си; той е изцерима болест за онзи, който го прогонва от себе си чрез покаяние. Представи си човек, който държи в ръката си огън: докато въгленът е в ръката му, безсъмнено ще го изгори; ако захвърли, обаче, въглена, ще отстрани от себе си и това, което е изгоряло. Ако някой пък мисли, че, като греши не се изгаря, нека се вслуша в Светото Писание: "Може ли някой да си тури огън в пазуха, без да изгорят дрехите му?" (Притч. 6:27). Грехът опожарява силите на душата. Може би някой ще запита: какво нещо е грехът? Животно ли е? Ангел ли е? Дявол ли е? Какво в него действува? Човече, този враг, който се бори с тебе, не е вън от тебе. Напротив - из теб прониква зародишът на злото. Гледай с честни очи, и похот няма да се породи; пази своето, не вземай чуждото, и хищничество няма да има; помни всякога съда и въздаянието: тогава няма да те завладее страст за блудство, прелюбодейство, убийство, нито друго какво да е зло. Когато забравиш Бога, тогава започваш веч да размисляш лукаво и вършиш беззаконие. И тъй, първият виновник на греха и родоначалник на злините е дяволът.
Навуходоносор е бил страшен, зъл и беззаконен владетел и човек. Бил подхвърлен на наказание, за да се спаси. Живеел в пустинята и се оприличил на звяр, ноктите му били като на лъв, защото бил хищник към светинята; и космите му били лъвски, защото бил хищен рикащ лъв; пасял трева като вол, защото като неразумен скот не познал Онзи, Който му дал корона. Какъв е краят? Чуй думите на самия Навуходоносор:
"Аз, Навуходоносор, дигнах очи към небето и разумът ми се възвърна в мене; и благослових Всевишния, възхвалих и прославих вечно Живущия" (Дан. 4:41). Такава е съдбата на всеки, който безумно служи на греха. Това е картина на беззаконие и разкаяние!
Няма коментари:
Публикуване на коментар