ОТЧЕ НАШ ( Мат. 6:9-13 )- св. Кирил Йерусалимски

"Отче наш, Който си на небесата!" Какво превелико Божие човеколюбие! На отпадналите от Него, на дошлите до крайност в зло, дарява прошка за всичко лошо и участие в благодатта, че Го именуват Отче ... "Да се свети Твоето име". Божието име по естество е свето, независимо от това дали го наричаме така или не. Доколкото понякога това име се поругава в живота на грешниците - според реченото: "Защото заради вас името Божие се хули между езичниците" (Риемл. 2:24) - ние се молим да се свети Божието име в нас: не защото от несвето то става свето, но защото в нас става свето, когато ние сме осветени и когато вършим дела достойни за светинята. "Да дойде Твоето царство". За чистата душа е свойствено да казва: "да дойде Твоето царство", защото, който е послушал -Павла и е изпълнил повелята му: "Грехът да не царува в смъртното ви тяло" (Римл. 6:12) - той се е очистил на дело и може с мисъл и слово да каже Богу: да дойде Твоето царство! "Да бъде Твоята воля, както на небето, тъй и на земята". Божествените и блажени Ангели Божии винаги изпълняват Божията воля - за това ни говори псалмопевецът Давид: "Благославяйте Господа, всички Ангели Негови, крепки по сила, които изпълнявате Неговата дума, като слушате гласа на словото му" (Пс. 102:20). Поради това, молейки се мислено, кажи: както от Ангелите се изпълнява волята Ти, Владико, нека така бъде и в моя живот на земята. "Насъщния ни хляб дай ни днес". Обикновеният хляб не е насъщен - насъщен е този свет хляб, който въздействува върху същността на душата. Този хляб не се вмества в корема, нито се изхвърля навън (Мат. 15:17), но се предава на цялото ти същество в полза на душата и тялото. Думата "днес" е употребена вместо "ежедневно" - както и Павел е казал: "Наставлявайте се с всеки ден докле се казва "днес" (Евр. 3:13) и прости нам дълговете ни, както и ние прощаваме на длъжниците си" -защото много са нашите грехове; падаме и с мисъл и със слово, и твърде много вършим, достойно за осъждане! "Ако кажем, че нямаме грях, себе си мамим, и истината не е в нас" - казва свети Йоан Богослов. С Бога встъпваме в договор, молейки Го, да ни прости греховете, както и ние прощаваме дълговете на ближните ни. Направените простъпъци против нас са малки и неважни - а греховете, извършени от нас против Бога, са големи и имат нужда от човеколюбие, свойствено само на Бога. "И не въведи нас в изкушение". Нима Господ ни учи да се молим за това, щото никак да не бъдем изкушавани? Как е казано на друго място: "Който не е имал опит, той малко знае" (Сир. 34:10); и още: "Смятайте го за голяма радост, братя мои кога паднете в разни изкушения" (Иак. 1:2)! Но, може би, въвеждането в изкушение, значи потъване в изкушение? Защото изкушението е подобно на поток, през който трудно може да се мине. Поради това едни, не потъвайки в изкушенията, преминават ги - други пък влизат в тях и потъват. Иуда влязъл в изкушение и потънал - Петър пък влязъл, но се избавил. Речено е още: "Влязохме в огън и вода, и Ти ни изведе на свабода" (Пс. 65:12). "Изведе ни на свобода" значи: освободихме се от изкушение. "Но освободи ни от лукавия" - лукавият е противникът дявол, за това се молим на Бога да ни запази от него.


Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки