СВ. ГРИГОРИЙ НИСИЙСКИ- ЖИВОТОПИС, ТВОРЧЕСТВО И ХАРАКТЕРИСТИКА

 Друга благословена фиданка с благодатен плод, в библейската градина на многоплодните съпрузи Василий и Емелия, бил свети Григорий, епископ Ниски. Той се е явил на Божия свят в Кесария или Севастия около 335 година и го напуснал по Божия воля, след творчески живот и със славна памет. Детството и юношеството на св. Григория чувствително се различават от това на старшия му брат св. Василий Велики, поради различните промени в положението на семейството. Първа жрица на вяра и благочестие за него била благочестивата му баба Макрина; първи стъпки в науката направил под ръководството на баща си Василий; първа учителка в християнско възпитание му била майка му Емелия; многостранна учителка, наставница и ръководителка в знание, живот и бъдеще му била сестра му Макрина -тя продължила делото на деди и родители и оформила от Григория светилник на вярата, стълб на благочестието, орган на знанието и поборник за православието. Кои други учители са учили този знаменит мъж и какви училища и къде е следвал -историята за това мълчи. Културната атмосфера и материално положение на този знатен и мистичен дом били мащеха по отношение образованието на малкия Григорий - поради смъртта на бащата и материалното сътресение на семейството. Той нямал обезпечената и широка възможност на брата си Василий да посети световните огнища на култура и цивилизация -вероятно се е задоволил с учителите и училищата на родния си кът и неговата околност. Сигурно е, че това не е задоволило неговата даровита натура и широка любознателност - изглежда, че самообразованието има основен дял в неговия духовен склад: към такова мнение ни склонява богатото му и многостранно творчество, също и обстоятелствата на живота му.
При една утроба и едно огнище, при еднакво възпитание и насока, от св. Григория първоначално не се родил ни мистик, ни аскет, ни църковник, както всички други членове на това библейско и славно семейство. Той бил силно склонен към света и неговата мъдрост - обичал ревностно философията, красноречието и природата. Неговата мечта била риториката, и учителството по красноречие той избрал за поприще на живота си -в това се насочвал и оформял. Неговият план, обаче, не бил в съгласие с Божия промисъл - за него друг път, живот и служба се чертаели отгоре: път към Църквата, живот за Бога и служба за ближния! Първо указание за такава промяна на мироглед и живот св. Григорий получава при едно домашно празненство. От най-ранни християнски времена всяко семейство християнско си имало и има свой небесен покровител - домашен светец. Родното огнище на св. Григория имало за небесни молитвеници св. Четиридесет мъченици - в тяхна чест Василий и Емелия построили параклис в къщата си и притежавали мощи от св. Мъченици. При едно родово честване на домашните Покровители, той се поотклонил от домашното празненство - поради душевно неразположение, влияние на приятели, любов към заниманията си и несъгласие с деня на честването. Само от приличие той се присъединил към семейното тържество, обаче в най-важния момент напуснал бдението, отишъл в беседката на градината и заспал. Насън му се явили светите Четиридесет мъченици -осъдили постъпката му и го заплашили с жезлите си. Съновидението смутило свободомислещия дух на Григория - той сърдечно се разкаял за провинението си и със сълзи изпросил прошка от св. Мъченици. Тази негова изповед се намира в третото му похвално слово за светите 40 мъченици.
От този ден неговото сърце се затваря за светската мъдрост; духът му се насочва нагоре и той отправя стъпки към Църквата - напуска риторската катедра и става чтец. Това било в дните на хитрия богоборец Юлиян Отстъпник, който по отрицателен път има дял в тази промяна. Радостта на Църква и род била голяма, но за кратко. Григорий проявил двоедушие; няма човек без слабост; людете не се раждат светии! След смъртта на Юлияна, той напуснал чтецството в храма и пак заел риторската си служба. Това отстъпление предизвикало силния укор на св. Григория Богослов - той му писал: "Какво стана с тебе, мъдрий човече? Не хвалят безславната ти слава, бързото ти отклонение към по-лошото и твоето честолюбие. Не се черви от срам - ти пожела да се прочуеш като оратор, отколкото като християнин. Защо със своето поведение съблазняваш и други, които и без това са склонни към зло?" Думите на стария приятел силно подействали върху Григория - той съзнал пакостната си постъпка и я изкупил заветно. От този момент св. Григорий се прощава с дом, съпруга и свят - постъпва в монашеското общежитие на св. Василия, а жена му Теосевия става сестра в манастира на св. Макрина. В безмълвните селения на Ириса той прекарал цели 10 години - години на мистика и аскетика, на труд и творчество, на каляване и бъдеще, защото школата на пустинята е родила и оформила светителя, богослова, поборника и изповедника Григория! Такава била волята Божия към този стълб на вярата, знанието и благочестието.
Бурното време и еретическите вълнения не оставили св. Григория спокоен жител на пустинята. Нуждите на Църквата, интересите на православието и борбата на св. Василия, го извикали на висше служение, което той приел почти принудително. Така той станал със слово и перо десница за брата си в сломяване на еретиците и за възкресение на православието. В 372 год. той бил ръкоположен за епископ на безвесната паланка Нисса - това е за него начало на служба и подвиг, на слава и мъки. Името и таланта на св. Григория не били съвместими с новата катедра на безличното градче - нещо подобно се случили и със св. Григория Богослова по отношение градеца Сисам. Приятели на двамата кападокийци укорили св. Василий, че унижил и пожертвал най-близките си хора. Не толкова за успокоение на младите епископи, отколкото за изобличение на суетните им приятели - св. Василий възразил с мъдри думи: "За епископа е по-добре да придаде чест на своята катедра, отколкото да получи чест от нея". Със чест и ревност, с труд и мъки, св. Григорий орал евангелсаката нива, сял семето на вярата и благочестието, изкоренявал плевелите на лукавия и готвил достойници за селенията на вечността. Буйното течение на църковния живот, обаче, не оставили в мир и неговата катедра-    най-вече самия него. От злоба към брата му и завист към него, фанатични арияни оспорвали каноничността на избора му и го обвинили в разхищение на църковните имущества. За светителя настъпили много тежки дни - той бил лишен от катедра и изпратен на заточение. В изгнанието си той бил и скитник, и мисионер, и изповедник за православието - при болест в гърдите и черния дроб, при тежки лишения, при жестока гавра, без стряха, в постоянна гонитба, той преживял 3-4 години. Авторитетът и влиянието на св. Василия не могли да му помогнат, защото в Църква и държава тогава господствало ариянството. Мрачната картина на неговото странстване е нарисувана от него в едно от писмата му - под брой 18. Смъртта на Валента разрешила кризата и в Църквата, и в държавата, и в живота на св. Григория- след нея той се върнал в епархията си, радушно посрещнат от паството му. Дарбите и знанията му, ревността и подвига му дали плод и добили признание не само в тесните граници на епархията му -те били плодоносни за цялата Църква и авторитетни по най-важни въпроси и случки: в това ни убежедават поръченията и мисиите, които му се възлагат от разни събори: По поръка на Антиохийския събор от 379 г. св. Григорий инспектирал живота на църквите в Палестина и Аравия. На Втория вселенски събор неговата роля е почти централана - не само от чест и памет към покойния вече Василий, но и по лично негово достойнство и заслуги. Догматическото творчество на този събор основателно се свързва с името и авторитета на св. Григория. В тези дни и по-късни години, той достойно запълва отсъствието на св. Василия в движение и насока на църковния живот и на богословската мисъл - тогава той бил считан като "общ стълб на Църквата"! Той взел участие и в Цариградския събор през 394 г. по въпроса за Бострийската катедра. Този събор му дава висока и заслужена чест - неговото име се поставя между имената на митрополитите на Кесария и Икония: ръководници на вяра, църковност и благочестие! Така е завършил живота си последният член от знаменитата кападокийска троица, която със слово и перо, с живот и подвизи срази ариянството и възкреси православието. Св. Григорий е починал в мир и слава към 396 година.
Творчеството на този древен отец и учител на Църквата е авторитетно, ценно и многостранно - цели осем обемисти тома. В него се преплитат религия и философия, наука и изкуство, природа и опит - всичко е прокарано през призмата на Църква и православие: за хармонична просвета на разума, за нравствен възход на сърцето, за творческа насока на волята -с него се цели човекът да открие пътя, истината и живота към евангелското съвършенство! Свети Григорий по природа е философ, по служба е светител, по настроение е аскет, по знания е богослов, по дълг е проповедник, по дейност е поборник, по живот - примерен човек. Истина е, че по дарби, знания и заслуги, не е напълно от ранга на църковните класици, но трудовете му и поколенията достойно са го вчислили в сонма на отците и учителите църковни с ласкавите отзиви: "втори след брата си по учение и живот"; "стълб на православието"; и дори "отец на отците" в последните си години и за по-късни времена!
Творчеството на св. Григория се разграничава на четири клона: догматически, екзегетически, нравствен и проповеднически. С догматическите си творения светителят продължава апологетичната дейност на св. Василия, разкрива положителното учение на Църквата и полемизира с враговете на истината - трактатите против Евномия и Аполинария, и особено Великото огласително слово. Тълкуванията му засягат книги и въпроси предимно от Ветхия завет - те са частични размишления, без особена система и ширина. Нравствено-аскетическите му писания са обшширни, дълбоки и оригинални - в тях той разглежда основни философско-етични проблеми на живота въз основа на библейското учение. Център на този клон е темата за девството, разкрита с въодушевление чрез библейски, философски и практически доводи - без умаловажаване или отричане на института за брака. В богословско-философските си размисли св. Григорий е под силното влияние на Оригена - без да изпада или споделя някои отклонения на този старославен майстор на словото и знанието. По природни данни, по риторско служение и по пастирски дълг, той е бил и даровит проповедник - да се отрича проповедническия му дар е противно на истината и оскърбително за светителя. Проповедническите му творби количествено не са много, но качествено са много ценни. Неговите похвални слова и надгробни речи, слова и беседи, се кръстосват от мъдри мисли и силни чувства, богато художествени и исторически данни, стилни средства и цветист език. От омилетичните форми застъпва беседата, словото и речта. Перото му постоянно се съпътства от аналогията и словото му се краси от антитезата. Тези езикови достойнства се чувстват силно даже в писмата и правилата му. Не случайно гениалният Фотий го счита за "твърде сладък, блестящ и очарователен" проповедник. Технически проповедта му е образцова - видна е грижата на оратора за строеж, последователност, пълнота и красота, без никакъв ущърб на вътрешни достойнства. По метод на разработка той е въобще александриец - застъпва научно-богословския метод: Божието слово и Светото Предание са основа; вярата е ръководителка; разумът е ценен помощник - изказва съображения и гради доводи, като използва и човешката мъдрост, и явленията в природата, и живата действителност, обаче, творчески хармонизирани с духа на Библията и учението на светата Църква. Речта му е периодична, но ясна и достъпна. Мисълта му е плавна, обоснована, разбираема и завладяваща - библейски цитати много често я съпътстват. Колкото е критичен в разбора на темата си, толкова е и описателен в изяснението ѝ. Редовете му разкриват усърдие към амвона, любов към слушателя, грижа над живота и страх пред вечността. Изобщо в лицето на св. Григория древността ни сочи идейно и технически, един образцов проповедник с ръководен опит.
Свети Григорий е бил не само красота за своето време, но и богатство за наследниците си - потомствата след него широко са черпили знания и поука от неговата съкровищница за просвета и възпитание, за служба и спасение. Който цени древността и почита старото, няма да пренебрегне духовното богатство на светителя и няма да се окаже лош наследник на миналото - в него той ще намери отеческо ръководство, добродетелен живот и примерно служение, които ще го вдъхновят за служба на истината, правдата и доброто: добродетели, които носят лична полза и народно добруване.


Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки