АВТОБИОГРАФИЯ- св. Григорий Богослов

 Първо - Бог ме е дарил на светлата ми майка чрез молитва; второ - Бог ме е приел като приятен Нему дар от майка; трето - спасен съм от смърт чрез светия храм; четвърто Словото ми е дарило двуостра реч; пето - девството ме е приветствувало в приятелски съновидения; шесто - аз принесох с Василия единодушни жертви; седмо - Животодателят ме изскубна из недрата на бездната; осмо - той очисти ръцете ми от болести; девето - на новия Рим аз възвърнах единосъщната и равночестна Троица; десето - бях поразен от камъни и приятели. И скъпа Елада, и мило юношество, и плът и всичко, което придобих, драговолно го посветих на Христа. Ако пък още и майчината ми молитва и бащината ми ръка са ме направили угоден на Бога клирик - на какво има да завиждам? Ти, блажений Христе, приеми ме в лика на Твоите угодници и дарувай слава на Твоя служител Григория, син на Григория.
Тук лежи любезният син на Григория и Нона, служител на свещената Троица; Григорий, който с мъдрост е придобил мъдрост и още в юношески дни е имал само едно богатство - евангелска надежда. Не твърде много живя ти на земята, но всичко доброволно принесе в дар на Христа, а заедно с останалото - и крилата реч. Сега, като велик йерарх, небето те е приело в небесните хорове, славний Григорие!
Бог ме е призвал чрез нощни видения още от младенчество и аз достигнах границите на мъдростта, очистих чрез словото сърце и плът, гол избягах из пламъка на този свят; след родителя си Григория, станах втори след него Аарон. Носих аз на себе си името на чуден баща, с него разделях престол - с него споделям и гроб.
Спомни си, приятелю, за Григория - за този Григорий, когото Христос е дал на майка му в дар и в когото Той, чрез нощни видения, вливал любов към мъдростта. Моят баща беше прекрасен и извънредно добър старец, с прост нрав, образец за живот, истински патриарх, втори Авраам. Неговите добродетели бяха истински, а не мними, каквито виждаме сега. Майка ми пък - речено накратко - в нищо не отстъпваше пред такъв съпруг; тя беше равностоен нему талант и, произхождайки от благочестиви родители, отначало тя го превъзхождала по благочестие и по тяло само е била жена, а по нрави превъзхождала мъжете. И двамата по живот и добродетели за всички били общ предмет на разговори.
Царю мой Христе, защо ме Ти оплете в тези примки на плътта? Защо ме въведе в този противоречив живот? Такова е било Господи, благоволението Ти към мен. Бях обуреваем в кипящи вълни, станах плячка на хищни ръце, изнемогнах телесно, срещнах недружелюбни пастири, изпитах невероятни неща, цял бях погълнат от бедствия, осиротях напълно, лиших се от чедата си - това е животът на Григория! А какво ще бъде после - за това ще се погрижи животодавецът Христос. Напишете това на камък!


Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки