БРАКЪТ, ЕХИДНАТА И ГУРГУЛИЦАТА- св. Василий Велики

Мъже, любете жените си - макар вие да сте били чужди един за друг, когато сте встъпили в брачно съжителство! Този съюз на естествата, това иго на живота е възложено над вас с благословение, за да бъде единение за двамата, които по-рано сте били непознати. Ехидната, най-люта от всички влечуги, за брак се събира с морската мурена - известявайки със свирене за своето приближаване, извиква я от дълбините на водата в съпружески обятия. И тя се ослушва и встъпва в съединение с отровната ехидна. Към какво се отнася тази мисъл? Към брака - за мъжа, и за жената! Може да е мъжът суров, може да е съжителят с див нрав - съпругата е длъжна да понесе това и под никакъв предлог да не се съгласява за разтрогване на брака. Той е буен - но е мъж; той е пияница - но е съединен по естество; той е груб и своенравен - но той е веч твой член и даже най-скъпоценния от членовете ти! Нека изслуша и мъжът приличното за него наставление! Ехидната, уважавайки брака, предварително, преди да се съедини, изхвърля отровата си - нима пък ти, от уважение към съюза не ще премахнеш жестокосърдието и безчовечието?! Примерът с ехидната може би да ни послужи в полза и от друга страна, защото съединението на ехидната с мурената е нещо като прелюбодейство в природата. Затова нека да се вразумят тези, които посягат на чуждо брачно легло - на кое от влечугите ще се оприличат? У мен една е целта - всичко да се насочва за поука на верните. Нека се укротят страстите на невъздържаните - нека се обуздават с примери взети от сушата и морето!
От слух и наблюдение много примери мога да приведа за поука на брачните - природата изобилствува с такива. Разказват за гургулицата, че тя, бидейки по една или друга причина в разлъка със съпруга си, не може да понася общение с никой друг, но прекарва безбрачен живот, в памет на първия си съпруг, отказвайки се от друг брак. Слушайте, жени, колко е честно вдовството - дори и у безсловесните животни се отбягва неприличието на многобрачието. Жените са длъжни да не се суетят в накитите си за увеличение на красотата си, а да посветят грижи и старание за благочестиви дела - тях трябва да почитат за истински и прилични накити за християнките. Целта на дрехата е една: да бъде покривка на плътта зиме и лете - цветът и качеството са въпрос на суета. Придирчивостта около дрехата е кокетство. Същото се наблюдава по бузите и косите на жените - украсяват ги с чужди цветове, за да станат привлекателни. Красят челото, шията и пояса си със скъпоценности - оковават ръцете и краката си със злато. Както от буря и лошо време потъват слабите кораби, така и от лошите склонности - на жените загиват немощните души на съпрузите им. На жените пак напомням думите на Апостола: да бъдат "облечени прилично, със срамежливост и целомъдрие, да се гиздят, не с плетенки, ни със злато, или с бисери, или драгоценни дрехи, а с добри дела" (1Тим. 2:9-10).

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки