Слово в неделя трета след Петдесетница- 2006 г.

 „И тъй, бидейки оправдани с вяра, имаме мир с Бога, чрез Господа нашего Иисуса Христа...“ (Рим. 5:1). Тези думи на апостол Павел от днешното апостолско четиво се отнасят до основите на човешкото съществуване. Отнасят се до това дали човек живее с вяра или без вяра - с вяра, която води до мир с Бога или с празна вяра, с всевъзможни суеверия и зловерия. А те не само не примиряват с Бога, но са по същество различни форми на богопротивене и богоборство и затова не се различават съществено от човешкото безумие на богоотрицанието - безумието на грубия и явен или прикрития и нюансиран атеизъм, безумието да се вярва в безличен бог или в космически разум. Все вярвания, които примиряват всевъзможните приумици на човешкото мислене, провокирано и подсилено от демоничните внушения. Но всяко човешко съзнание, което допуска, че е възможен истински човешки живот и реализация на неговите цели без съобразяване с Божествените истини на богооткровението и без вяра в Спасителя на човешкия род от бездната на измамата, неминуемо ще остава завинаги в плен на тази измама. А това е измамата, която отдели човека от Бога в Едем. Отдаването на тази измама породи както властта на външното зло, идващо от сатаната, така и властта на злото, привнесено в човешката природа при грехопадението, при отпадането от изначалното живо общение на човека с Бога. Ако подобно на апостол Павел считаме себе си за последователи на Богочовека и наш Спасител Иисус Христос, считаме се за Негови членове, трябва непоколебимо и безусловно да вярваме, че „... макар и да има само по име богове, било на небето, било на земята... ние обаче имаме един Бог Отец, от Когото е всичко... и един Господ Иисус Христос, чрез Когото е всичко...“ (1 Кор. 8:5-6). Друго разбиране и друго вярване говори за слепота на душата и за утвърждаването й в състояние на мъртвост и безжизненост.
И все пак има ли предел и докъде може да стигне нежеланието на човека да приеме истинската вяра и упорството да я отхвърля? Пределът за това е съчетаване с демонизма и придобиване на бесоподобие вместо богоподобието, заложено от Твореца в човешката природа като нейна цел. Защото по-крайно и злобно упорство в богоборството от това на сатаната и неговите безтелесни последователи няма. Те най-добре познават ужаса на състоянието да бъдеш враг на всемогъщия Бог. Но по силата на разядената си от злоба природа, която остава неизменяема поради упорство в злото и гордостта, те не са в състояние да се променят. Тъй като злото няма своя собствена природа, а се състои именно в богопротивенето и богоизолацията, то е отричане на доброто. Затова отдалечаването от Бога винаги означава отдалечаване от доброто и затъване в злото, независимо от това как то се проявява, как го възприемаме и дефинираме по човешки. Без общение с всеблагия Бог, с Неговия закон и Неговата воля, всичко принадлежи към сферата на малкото или голямо зло.
По силата на своята непомерна дори за висша духовна твар злоба и омраза особено към човека като любимо Божие творение бесовете правят всичко възможно да повлекат все повече човешки души към мъките на своята участ в бездната на страданията. В тази бездна - ада, ще пребивават и всички човеци, които вярват на бесовете, следват ги и изпълняват тяхната воля. Поради многовековното изключително масово отстъпление от спасителната вяра, което с времето става по-всеобхватно, само Бог знае дали сред мъките на ада ще има повече бесове или човеци, които са вярвали на техните измами и са изпълнявали тяхната воля. Бесовете погиват поради непроменимото, закоравяло упорство на богоборството си, на омразата си към Бога, към най-висшето Благо, въпреки че имат изключително знание и възможности по силата на природата им, която Творецът им е дал изначално като духовни същества, пребивавали близо до Него. А хората погиват, без да имат нито техните знания и възможности, нито тяхната фиксирана непроменимост в злото на богоборството и богоотрицанието. Погиват от зла воля, от нежелание да повярват и последват единствените спасителни за тях истини на боготкровението, които ще ги направят духовно зрящи и ще ги избавят от измамните вярвания и разбирания, които сами - но най-често по внушение на бесовете - си градят. А дълбоката мотивация за това е да не се лишат от земното си благополучие, от себелюбието и угаждането на себе си. Страхът от раздялата с всичко, добре познато от греховния им опит, което ги е радвало и утешавало, тоест с една дума страхът от раздялата със страстните желания на греховната им природа. Страхът да приемат и понесат неизбежния кръст на земното си изгнание, чрез което единствено могат благодатно да обновят своята природа, да бъдат оправдани с живата вяра и да имат мир с Бога (срв. Рим. 5:1).
И все пак, не звучи ли твърде парадоксално да повярваш, като самоуверено и гордо изцяло се довериш на това, което може да роди собственият ти ум като обяснение на всичко - на творението и битието. Или непредубедено, честно и безпристрастно, по съвест, да признаеш, че човешкият ум далеч не може изцяло или дори в достатъчна степен да проникне в причините и проявите на всемира и тайните на собственото ти битие. И така да се смириш и доближиш до истинската вяра в Бога, за правотата на която ще ти заговори цялата твоя дълбока същност, щом започнеш да живееш според нейните начала. Тя става оста, около която се наслагва всичко останало в живота и се превръща в център на желанията, нагласите и разположенията на душата, с Божия помощ и подкрепа става опора и утвърждение на волята в пътя на нейния стремеж към богоугождение и богообщение.
Вярата, която единствена може да оправдае човека и да го примири с Бога, е вярата в Богочовека, във въплътения Бог Слово - в Неговото изкупително дело и в пълнотата на Неговото спасително учение. Но тази вяра не е плод само на научаване, тя е съкровеното начало на вътрешното преобразяване на човека, когато стане съдържание на живота му - не само на видимите прояви, а преди всичко и най-вече на неговата вътрешна същност, на неговия дух. Когато съобразно вярата сърцето започне да променя своите вкусове и разположения, като загърбва греха и страстите и се бори с тях. Тогава постепенно в него идва Божият мир, примирението с Бога, вътрешно познаване и приемане на Неговите истини. Започва просветляването на човешкия ум с тайните на богопознанието, които остават завинаги недостъпни за себелюбивото и помрачено от страстите сърце.
Толкова много говорим и разсъждаваме за вярата не без основание. Нали тя трябва да стане център на човешкия живот, нали от нея зависи и вечният ни живот! Почти във всяка своя беседа и поучение, при извършването на почти всички чудеса Спасителят пряко или косвено напомня и говори за вярата. Сочи примери на истинска вяра, като вярата на кръвоточивата жена, на капернаумския стотник и много други. Но както тогава, преди две хиляди години, така и сега поради вътрешното богоотчуждение истинската вяра трудно навлиза в човешката душа и трудно се сраства с нея, въпреки че по богозададеност всяка човешка душа носи християнските начала. Особено голямо препятствие за вярата в днешно време се оказва комплицираната, а по-точно объркана и хаотична душевност на съвременния човек, преинформиран както с истини, така и с полуистини и лъжи. Той лесно пренася модела на мисленето и познанията си за видимия свят като свое отношение и към висшия, рационално непознаваем духовен свят, в който човек трябва да разчита единствено на духовното си проглеждане и израстване чрез благодатно придобиване на новия „ум Христов“. Приемането на истинската вяра не допуска критично и частично съгласие и съобразяване с нея, а пълно и безусловно, предано и ревностно, усърдно изпълнение. Всичко това означава себеотрицание - коригиране или пълен отказ от собствените възгледи и разбирания, цялостна пренагласа не само на външните, практическите дела, но най-вече на мислите, желанията и нагласите на душата. Всичко това звучи вероятно твърде познато и може би дори банално, но нека всеки искрено и честно да се вгледа дълбоко в себе си, за да разбере в коя част от този път към Господа се намира. Може би ще разбере, че знае за тези неща само теоретично, външно-информативно, докато собственият му разум го движи по старите пътища на непромененото човешко мислене. И ако е така, нека без отлагане да направи от правата вяра център и съдържание на мислите, желанията, думите и постъпките си, за да бъде оправдан с вяра и да има мир с Бога, чрез Господа нашего Иисуса Христа (срв. Рим. 5:1). Амин!

Проповед, произнесена от отец Николай Иванов в катедралния храм "Успение Богородично" на 2 юли(19 юни ст.ст.) 2006 г.

Може да си закупите книгата тук


 

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки