ЛИХВАРСТВОТО- св. Василий Велики

 Законът ясно забранява: "Не давай на брата си с лихва нито сребро, нито храна, нито нещо друго" (Второзак.23:19). Зная аз, че това кратко изречение има грамадна сила в житейските работи, затова и мисля, че не бива да остане без тълкувание. Всъщност крайно безчовечно е, когато някой, имайки нужда от най-насъщното и проси заем, за да поддържа живота си, друг, недоволен само от връщане на заема, размисля, как да извлече за себе си приход и обогатяване от нещастния беден. Затова Господ ни е дал ясна заповед: "Томува, който ти проси, давай; и не се отвръщай от оногова, който ти иска" (Мат. 5:42). Сребролюбецът, виждайки, че човекът се бори с нужда, че проси на колене, че унижава достойнството си - не желае да се смили над нещастника, не мисли за единството на природата, не се трогва от молбата, стои непреклонен и твърд, не се смущава от сълзите, продължава да отказва помощ, почва да се кълне и окайва, че и сам той няма пари, че дори и той търси човек да му иска заем. Тази лъжа той потвърждава с клетва и със своето безчовечие придобива порочна покупка - клетвопрестъпление. Щом, обаче, искащият заем спомене за размера на лихвата и посочи надеждни залози, сребролюбецът тутакси свива вежди, усмихва се, припомня за приятелство с бащата на молещия, нарича го свой познат и прибавя: "ще видя няма ли някъде скътано сребро - да, има в мен, наистина, заложени пари от един приятел за олихвяване, но е определил много висок процент; впрочем, аз ще го намаля и ще ти дам с по-ниска лихва.
Кажи ми: пари и печалба ли ти искаш от бедния си брат? Ако той би могъл да те обогати - защо ще стои да проси пред вратите ти? Той дошъл за помощ - а открил враг; той ти поискал лекарство - а ти си му дал отрова. Би следвало да облекчиш бедността на човека - а ти увеличаваш нуждата му: стараеш се дори да отнемеш и последната вещ от бедняка! Както лекар, ако би отишъл при болни хора и, вместо да им възвърне здравето, би им отнел и последните сили - така и ти нещастията на бедните обръщаш в случай за свое обогатяване. Както земеделците молят за дъжда да се умножи реколтата на сеитбите им - така и ти желаеш на хората оскъдица и бедност, за да принесат парите ти печалба. Нима не знаеш, че с това ти ще, умножиш по-скоро греховете си, отколкото да увеличиш богатството си със замислената лихва?! Вземане на пари с лихва е начало на лъжа, в случай на неблагодарност, вероломство, клетвопрестъпление. Каквато е болката на родилка от рождението, такова е и страданието на длъжника пред настъпващ срок. Лихва върху лихва - това е лукаво изчадие на зли родители. Такова умножение на лихва и печалба нека се нарече рожба на ехидна. За ехидните се говори, че те се раждат, като прегризват утробата на майка си - лихвата пък се оплодява, като изяжда дома на длъжника! Ако сребролюбието прегражда пътя на човека за рая - лихварството затваря за душата самите врати на рая.

 Из книгата"Духовни бисери"- Г. Ибришимов

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки