Св. Еразъм Охридски

  Св. Еразъм бил родом от Антиохия и живял във времето на царете Диоклетиан и Максимиан. Той се подвизавал на Ливанската планина и бил надарен от Бога с голям дар на чудотворство.
Животът му, съчетан с активна мисионерска дейност, преминава в големия античен град Лихнида в римската провинция Илирик.
Преданието твърди, че само в един ден покръстил 20 000 мъже и жени в Охридското езеро. Имал божествената благодат да лекува и изцелява. Твърди се, че възкресил сина на някой си мъдрец Анастасий, който веднага приел християнството. Св. Еразъм отказал решително да се поклони на медния идол на Зевс и с моливата си го разрушил, затова бил подложен на тежки мъки, а след това бил хвърлен в тъмница. Но се явил ангел Божий - както някога на св. Петър - и го извел от тъмницата.
После св. Еразъм посетил с проповед Кампания/Южна Италия/, след което се върнал в град Хармелий и там се поселил в една пещера, където се отдал на аскетически съзерцателен живот до самата си смърт. Той починал в началото на ІV век. 
 В „Очерк путешествия по Европейской Турции“ В. Григорович споменава село Хермелия по пътя Охрид – Струга, преди с. Гъбавци. Кузман Шапкарев в т. 2 на своите „Приказки и предания“ пише: „ Казват, че в старо време там е имало едно охридско предградие, наричано Хермелея, където проповядвал християнската вяра св. Еразъм и с хилядници ги кръщавал в близкостоящето там езеро.“ Ив. Снегаров, през 20-те години на ХХ в. пише, че „на пътя Охрид – Струга, на един хълм до езерото при с. Гъбавци е кацнала стара църквичка на името на св. Размо. Тук всяка година на 1 юний, денят на паметта му, масово се стичат богомолци от Охрид, Струга и селата“.
 Многовековната традиция в честването на св. Еразъм в Охрид е потвърдена от фрески, топоними и култови места. На около 5 км от стария Охрид в северозападна посока и до днес съществува местност, наречена Свети Еразмо. През 1975 г. археологът Вл. Маленко разкрива там раннохристиянска трикорабна базилика с атриум и мозайки и обширен средновековен некропол около нея, датиран от V в., преди разрушаването на града от земетресение в 514 г. В пространството под олтара има крипта, където според предположението на Маленко е бил гробът на св. Еразъм. Като анализира археологическите данни, италианският учен И. Весели предполага, че става дума по-скоро за реликварий. Освен това в близост до базиликата има две малки църкви със същото име, едната от които пещерна. Предполага се, че и името на мястото „Свети Еразмо“ идва от името на старата базилика.
Средновековни изображения на св. Еразъм в реда на други архиереи има в стенопис в храма „Свети Йоан Богослов Канео“ от края на XIII - началото на XIV век и на външната западна стена на „Свети Никола Болнички“ (1487) в Охрид.

Българите наследяват почитта към св. Еразъм като покровител на Охрид. В епохата на Първото българско царство култът към светеца е разпространен на територията на цялата страна, съдейки по факта, че има руски списъци със служби от XII – XIV век. По-късно култът придобива регионален характер – в Югозападна България или дори само в Охрид.

Ранното християнство и Българската Илирийска църква

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки