Найсус (Ниш) – Провинция Вътрешна Дакия

Градът е епископски център от ІV до VІ в. Влиза в границите на средновековна България в началото на VІІІ в., но възстановяването му започва към края на ІХ – началото на Х в. Вероятно Ниш получава епископска катедра в края на Х в. при управлението на българския цар Самуил, която запазва под византийско владичество през ХІ–ХІІ в. В началото на ХІІІ в. Ниш влиза трайно в границите на Второто българско царство, а епископът му е подчинен на Търновския патриарх. До падането на Търновското и Видинското царство Ниш е български град и като такъв се запазва до Берлинския конгрес през 1879 г., когато е предаден на Сърбия.

Неизвестен по име мъченик
В агиографските източници и църковните календари не са отбелязани мъченици в този втори по значение град в провинция Вътрешна Дакия. Според св. Виктриций Руански Ниш, обаче е един от градовете, където реликвите на мъчениците извършват чудеса. Известният византийски хронист и дипломат Приск Панийский свидетелства, че през 448 г. се помолил за спасение и лек срещу болести пред реликвите на мъченик в полуразрушен храм в Найсус. От своя страна, средновековният византийски хронист Йоан Кинам твърди, че в Ниш има мощи на св. Прокопий. Не е ясно обаче дали става дума за известния военен светец св. Прокопий от Палестина, или за някой друг св. Прокопий.
Предположенията за пролята мъченическа кръв в Найсус се потвърди в голяма степен от археологическо откритие от средата на ХХ в. Мартириумът в късноантичния некропол в Ягодин мала. В източния некропол на античния Найсус през последните години са проучени над 250 гроба и гробници от ІV–VІ в., концентрирани до голяма раннохристиянска базилика. Под нея, пред притвора бе проучена голяма засводена тухлена гробница с правоъгълна форма и размери 6,20х7,15 м, висока 4,12 м. На западната стена е оформена плитка абсида. Пред нея е разкрит масивен правоъгълен постамент, върху който вероятно е бил поставен саркофаг с мощите на мъченик. От двете стари са оформени 4 аркосолийни ниши, разделени с мощен конструктивен пиластър. Стените и отвън са подсилени със симетрично разположени пиластри. В западната стена е оформен вход със стълбище към клира и към вътрешността на мартириума, а по-късно и – към базиликата до мартириума. Около мартириума се развива некропол ad sanctos, от който са проучени 45 гроба, датирани между ІV–VІ в. Построяването на мартириума според монетите на Константин Велики (306–327) и Констанций (337–361) най-вероятно трябва да се отнесе към втората четвърт на ІV в. Изглежда в началото на ІV в. местен мъченик е погребан в античния некропол на града. След това над саркофага е издигнат неголям мартириум, около който се развива обичайния некропол ad sanctos. Подобно на Нове, Халмирис, Никулицел към края на V в. над мартириума е издигната внушителна трикорабна базилика с размери 21,60х15,50 м.


Ранното християнство и Българската Илирийска църква

 

Източник: Георги Атанасов- "345 РАННОХРИСТИЯНСКИ СВЕТЦИ-МЪЧЕНИЦИ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ (І–ІV В.)"

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки