Тази късноантична крепост не фигурира в епархийските списъци, но разкритата внушителна църква свидетелства за значим раннохристиянски център през V–VІ в. Важен регионален християнски център през VІ– ХV в., за което свидетелства голямата кръстокуполна базилика и многобройните култови предмети.
Незвестен по име мъченик (мъченици)
В агиографската литература липсват сведения за мъченик от Маркели и близкия регион, но археологическите проучвания сочат друго. На най-високата точка на крепостта, под руините на средновековния и ранновизантийския храм, бе разкрит и проучен мартириум. Първоначално в скалистия терен е изсечено четириъгълно помещение 3,80х4,00 м, което е облицовано с тухли на хоросан, като на източната стена е оформена аркирана абсида с ширина 1,20 м. До помещението се стига през двойно стълбище от север и юг. Иззиданите 4 монолитни стълба предполагат, че мартириумът е бил засводен. Явно саркофагът с мощите на мъченика са били срещу абсидата пред двата източни стълба. Двойното стълбище е необходимо за поклонниците, които се спускат от север и след поклонение пред саркофага напускат помещението от юг. По-късно, навярно през VІ в., над мартириума е построена трикорабна базилика, чийто план е съобразен с подземната крипта, попадаща точно под абсидата. По този начин била организирана и възможността свещенослужителите да имат достъп до мощите. Чрез действащата южна стълба на храмовия празник и в други особени случаи те били изваждани и поставяни за поклонение пред олтара, след което отново били връщани в подземния мартириум. През средновековието, по-точно през ХІ в., базиликата е преустроена като кръстокуполна църква, при което подземния мартириум е изоставен. Мощите вече са съхранявани в малък едноабсиден параклис, долепен до южния кораб на новопостроената църква.
Ранното християнство и Българската Илирийска църква
Няма коментари:
Публикуване на коментар