Св. Луп

Според „Синаксар на Константинополската патриаршия“св. Луп понася мъченическа смърт на 23 август/ 5 септември, но други подробности липсват. За култа му в Нове, където е екзекутиран, узнаваме благодарение на Теофилакт Симоката. Той твърди, че Петър, братът на император Маврикий (582–602), пристигнал на посещение в Нове на празника на св. Луп. 
Прочие, има и още едно, археологическо свидетелство за култа към св. Луп и това е Гробищната базилика extra muros в Нове. Намира се в некропола на късноантичния град, но има необичайно големи размери (около 28х18 м) за този тип църкви. Дори е най-голямата проучена гробищна базилика по долнодунавския лимес, което е странно. Още по-странен е зиданият гроб под презвитерия, респективно – под олтарната маса. Неговите размери (190х100 м) предполагат полагане тялото на възрастен индивид, а не на мощи (части от скелет) на мъченик. Впрочем не ми е известно засега в България да е открито първично погребение на мъченик под олтара. Това обаче е масова практика в диоцеза на римския папа, която, макар и рядко, е регистрирана на Изток. Гробове на мъченици са открити под олтарната маса на храма „Св. Йоан“ в Ефес и под епископската базилика в Стоби (сега Македония). В случая обаче от най-голямо значение са аналозите от хронологически и географски близки паметници, каквито са базиликите в Никулицел, Халмирис, Тропеум, Истрия и Томи. В базиликата в Халмирис, и в двете големи базилики в Томи точно под олтарната маса са изградени големи гробници. В тях са поставени не фрагменти от мощи на светци, каквато е преобладаващата практика, а са положени цели скелети. Има основание да се мисли, че специално в Томи гробниците са иззидани към края на ІV–V в. заедно с храмовете. При освещаването им от градските некрополи са пренесени неразчленени мощи, цели скелети на мъчениците, погребани в мартириумите в началото на ІV в. В Халмирис и Никулицел обаче практиката е различна и се следва древния римски обичай. В тези случаи към края на ІV–V в. мощите от гробницата не се пренасят в градските базилики. За сметка на това върху гроба мартириум на първично погребаните в некропола на Новиодунум и в Халмирис в началото на ІV в. светци е положена олтарната маса на храма, т. е. става съвместяване на
mensa sacra c mensa martyrium. Смятам, че случаят с Нове е тъкмо такъв. Гробът с мощите на положения в градския некропол мъченик не е пренесен в някой от градските храмове, а над него е издигната и осветена олтарната маса на новопостроената към края на ІV или V в. базилика. Затова и нейните размери и местонахождение са толкова впечатляващи. 

Източници: Георги Атанасов- "345 РАННОХРИСТИЯНСКИ СВЕТЦИ-МЪЧЕНИЦИ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ (І–ІV В.)"

Св. Димитър, Сирмиумски (Солунски) чудотворец, когото почитали всички български царе

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.