Любовта към ближния е средство за достигане на любов към Бога

 Св. Игнатий Брянчанинов

Спасителят на света е обединил всички Свои частни заповеди в две обширни заповеди: Възлюби Господа, Бога твоего е казал Той, с всичкото си сърце, и с всичката си душа, и с всичкия си разум: тази е първа и най-голяма заповед; а втора, подобна ней, е: възлюби ближния си като себе си; на тия две заповеди се крепи целият закон и пророците (Мат. 22:37-40). Макар че заповедта за любов към Бога е толкова по-възвишена от заповедта към Божия образ - човека, колкото Бог е по-възвишен от Своя образ, но заповедта за любов към ближния служи за основа на заповедта за любов към Бога. Който не е поставил основата, напразно ще се труди за построяване на зданието: то никак няма да може да устои, нямайки основа. Чрез любовта към ближния ние навлизаме в любовта към Бога. Любовта към Бога за християнина е любов към Христа (1 Йоан. 2:23), а любовта към ближния е любов към Христа в ближния: обиквайки ближния, обиквайки го в Господа, тоест по заповедите на Господа, ние придобиваме любов към Христа, а любовта към Христа е любов към Бога. Съюзът на любовта към Бога с любовта към ближния е превъзходно изложен в посланията на светия апостол и евангелист Йоан Богослов. Невъзможно е да възлюбим Бога, според учението на Богослов, без преди това да сме възлюбили брата. А любовта към брата се състои в изпълнението на заповедите на Господа по отношение на него (2 Йоан. 1:6). Същото учение се проповядва и от светите наставници на монашеството. Преподобни Антоний Велики казвал: „От ближния зависят и животът, и смъртта (на душата). Придобивайки брата, ние придобиваме Бога; съблазнявайки брата, грешим против Христа“. Преподобни Йоан Колов, един от най-великите отци от Египетския Скит е казал: „Не можем да построим къща, започвайки от върха, но трябва да започнем строежа от основите и да го издигаме нагоре“. Попитали го: „Какво значи основа?“ Той отговорил: „Основата е нашият ближен: ние трябва да го спечелим и да започнем с него. На него се основават всички Христови заповеди“. Преподобни Марк Подвижник: „Невъзможно е да се спасим иначе, освен чрез ближния“. Съгласно с това разсъждават и учат всички свети отци; това е общото християнско учение, учението на Църквата, Христовото учение. Насочи цялото си внимание към придобиването на любов към твоя ближен като на основа на твоя живот и монашески подвиг. Възлюби ближния така, както е посочено в евангелските заповеди, а съвсем не според влечението на твоето сърце. Любовта, насадена от Бога в нашето естество, е повредена от падението и не може да действа правилно. Никак не допускай тя да действа! Нейните действия са лишени от непорочност, те са мерзостни пред Бога като осквернена жертва; техните плодове са душегубни, убийствени. Възлюби ближния по следния начин: не му се гневи и не бъди злопаметен към него; не си позволявай да казваш на ближния никакви укорителни, ругателни, насмешливи, остри думи; пази мир с него, доколкото можеш; смирявай се пред него; не му отмъщавай нито пряко, нито косвено; отстъпвай му във всичко, в което можеш; отучи се от прекословие и спорове, отхвърли ги като знак за гордост и самолюбие; говори добро за злословещите те: отвърни с добро на злото; моли се за тези, които ти устройват различни оскърбления, обиди, беди, гонения (Мат. 5:21-48). Никога, под никакъв предлог, не осъждай никого, дори не съди за никого дали е добър или лош, имайки пред очите си единствения лош човек, за когото ще трябва да отговаряш пред Бога - себе си. Спрямо ближните постъпвай така, както би искал те да постъпват спрямо теб (Мат. 7:1-12). Отпускай и прощавай от дълбочината на сърцето си съгрешенията им против теб, за да ти прости и небесният Отец твоите безчислени съгрешения, твоя  страшен греховен дълг, можещ да те низвергне и затвори завинаги в адските тъмници (Мат. 18:23-35). Не придобивай пристрастие, и особено блудна страст към твоя ближен; под думата ближен се разбира не само мъжкият, но и женският пол. А ако, пронизан от стрелата на врага, неочаквано се заразиш с нея, не унивай, знаейки, че ние сами носим в себе си способността да се заразяваме с всякакви страсти, и това се е случвало и с великите светии; положи всички усилия да се излекуваш. И накрая, не увреждай брата с многословие, празнословие, близко познанство и свободно общуване с него. Постъпвайки така по отношение на ближния, ти ще проявиш и ще придобиеш заповяданата от Бога и угодна на Бога любов към него; с нея ще си отвориш входа към Божията любов. Свети Симеон Нови Богослов е казал: „Към никое лице не придобивай особена любов, особено към новоначалните, макар и да ти се струва, че това лице има много добър, а не укорителен живот. Защото в по-голямата си част духовната любов се превръща в страстна, и ще паднеш в безполезни скърби. Това се случва най-вече с подвизаващите се. Ти трябва да смяташ себе си за странник по отношение на всеки брат в общежитието, особено по отношение на тези, с които си бил близък в света, и всички да обичаш еднакво“. Свети Исаак: „Любовта към младите е блуд, от който Бог се гнуси. За тази рана няма пластир. А обичащият всички еднакво, от милосърдие и без разлика, е достигнал съвършенство. Младият, следвайки младия, довежда разсъдителните до плач и ридание за тях. А старецът, следвайки младия, е придобил страст, която е по-смрадна от страстите на младите; макар и той да беседва с тях за добродетелите, но сърцето му е уязвено“.

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки