ЗA УСПEНИE БОГОРОДИЧНО

 ИЗ „НЕДЕЛНИК“ НА СОФРОНИЙ, ЕПИСКОП ВРАЧАНСКИ
Ако няма възкресение на мъртвите, то и Христос не е възкръснал, ако пък Христос не е възкръснал, празна е нашата вяра! (ср. 1 Кор. 15:13) 
Благослови, отче! 
Благочестиви християни! Днес, когато празнуваме Успението на Пресвета Богородица с толкова радост и веселие, ако някой друговерец ни попита защо се радваме толкова много, какво ще му отговорите? Знам, че ще му кажете: „Радваме се, защото днес е починала Божията Майка“. Ами нали той ще се изсмее на този отговор и ще каже: „Как може човек да се радва на смърт и как може да се весели, когато е изгубил най-скъпото си нещо?“. Но знайте, че ние се радваме и се веселим, защото вярваме, че тя възкръсна и се възнесе чудесно с тялото си на небето, където стои пред Божия престол и се моли на Бога за нас. И вярваме в нейното възкресение, както ще възкръснем и ние от нашите гробове и в зависимост от делата си ще се облечем със същата слава, с каквато се облякла днес Пресвета Дева Мария. Затова се радваме и се веселим днес на този празник, който показва общото възкресение на всички починали. Защото ако мъртвите не възкръсват, то Божията Майка не е възкръснала, ако пък Божията Майка не е възкръснала, то напразна е нашата надежда, която възлагаме на нея. Но може ли да няма на света хора, които ден и нощ полагат усилия да потъпчат правата ни вяра? Наистина не може. Защото на света няма по- древно нещо от тези два гряха, тоест неверието и суеверието, които съществуват още от Адам и Ева. Кoгaтo Бог рекъл на Адам: „В който час ядете от забраненото дърво, ще умрете“ (ср. Бит. 2:17). Tе не повярвали. Това е неверие. А дяволът рекъл: „Ако ядете от това дърво, ще станете безсмъртни“ (ср. Бит. 3:5), и те повярвали. Това е суеверие. Виждате ли колко древни са тези два гряха? И ако не бяха толкова древни, нямаше да се утвърди никакъв грях. Затова от нищо друго не са погинали толкова много хора, колкото от неверието и сеуверието. Тези два гряха са причинили голямо зло на Адам, на Ева и на техните потомци, които често са изпадали от неверие в суеверие. Затова апостол Павел, когато полагал усилия да отвърне хората от неверие, ги пазел да не изпаднат в суеверие, тоест в някоя еретическа измама или в някои басни. Затова написал на евреите: „Не се увличайте от разни и чужди учения“ (Евр. 13:9). А на ефесяни казал: „Не бъдете като деца, та да вярвате на всяко вятърничаво учение и на човешки измамни лъжи“ (ср. Еф. 4:14). Така и свети Иоан Богослов казва: „Възлюбени, не на всеки дух вярвайте, а изпитвайте духовете, дали са от Бога“ (1 Иоан. 4:1). Ами сега колко суеверие има по света, колко разколници и безбожници! Но защо ли се появяват такива хора по света? Защото те отначало са се усъмнили в божественото учение на пророците и на светите мъже, а после са започнали да любопитстват, за да изследват самото битие на Бога, тоест, що е Бог и какъв е Той. И с това безумно изследване и съмнение са паднали в неверие. След като дяволът вкоренил в тях този навик, те започнали да твърдят, че няма Бог (Пс. 13:1, 52:2). Няма възкресение на мъртвите, няма друг свят, освен този, на онзи свят няма нито мъка, нито въздаяние за добрите и лошите дела. Такива бяха по времето на апостолите Симон влъхв и Коринт, такива били Филип и всички садукеи и епикурейци. Както и сега някои нови еретици следват тяхното учение и отварят широко врата за греховете. Защото кой човек, придържайки се към тяхното мнение, ще се пази от злото и ще прави добро, като мисли, че на онзи свят няма въздаяние нито за доброто, нито за злото? Правилно казва свети Иоан Златоуст, че като премахнем възкресението на мъртвите и задгробния живот, лесно пропада всяка християнска добродетел. А апостол Павел казва на галатяни: „О, неразумни и глупави галатяни! Кой ви омая, та се не покорявате на истинското учение?“ (ср. Гал. 3:1). И вие ли се съмнявате във възкресението на мъртвите? Не можете ли да се убедите в него от различни примери от света? Например пшеницата и другите семена, когато се посеят в земята, нали отначало изгниват (умират) и чак след това се съживяват и израстват? Овощните дървета нали през зимата изгубват и плода си, и листата си, но на пролет откъде им идва цвят, лист и плод? Нали виждаме, че това е непозната за нас Божия сила? И за лъжа ли считате възкресението на мъртвите, о, безумни еретици? И твърдите, че човек е създаден само за този свят. О, колко безразсъдно се отнасяте към Божията благост и към достойнството на човешкото естество! Ако това, което твърдят еретиците, беше вярно, нали човекът щеше да стои най- ниско от всички Божии създания? Защо щеше да се труди толкова много на този свят и да търпи толкова теглила и грижи? Откъде щеше да бъде по- почтен от добитъка, земята и въздуха? Но еретиците не приемат нищо друго, освен телесните обичаи и обреди, и считат Светото Писание и неговото поучение за нищо. Затова и ние не бива да се опираме само на нашия разум, а трябва да гледаме Свещеното Писание, което е истинско Божие слово, и да видим дали ще намерим някое истинно свидетелство, че ще има общо възкресение на всички мъртви. Уверявам ви, че има доста такива свидетелства. Първо, праведният Иов казва: „Знам, че е истинен Онзи, Който ще ме изкупи и ще възкреси от земята моята кожа, която търпи сега тези мъки“ (ср. Иов. 19:25). Пророк Исаия казва: „Мъртвите ще възкръснат и онези, които са в гробовете, ще станат“ (ср. Ис. 26:19). Пророк Даниил казва: „И много от спящите в земния прах ще се събудят едни за вечен живот, други за вечен укор и посрама“ (Дан. 12:2). Сам Христос казва: „Когато мъртвите чуят гласа на Сина Божий, ... ще оживеят“ (Иоан. 5:25). Така и много други светии казват, че ще има общо възкресение на мъртвите. Но най-ясния и чуден пример намираме в книгата на пророк Иезекиил. Бог повикал пророка на едно поле, което било пълно със сухи мъртви човешки кости и като му ги посочил, рекъл: „Сине човешки! Кажи на тия кости да станат!“. А пророкът рекъл: „Господи, какво да им кажа и как ще чуят гласа ми?“. Тогава Бог му казал: „Кажи им: Сухи и мъртви кости! Чуйте Божия глас. Защото тъй казва Господ Вседържител: Аз ще въведа във вас дух и ще оживеете. Ще ви дам жили, ще направя да израсне на вас плът, ще ви покрия с кожа и ще въведа във вас дух -и ще оживеете“. И щом пророкът изрекъл тези думи пред сухите кости о, чудо! Kостите веднага се облекли с плът, съживили се и се изправили на нозете си твърде, твърде голямо опълчение (вж. Иез. 37:1-10). Това е ясен образ за общото ни възкресение. Но някой еретик може да каже: „Това е било нещо привидно, а не реално“. Добре, но нали когато пророк Илия възкреси сина на вдовицата, това беше нещо реално? Нали Елисей възкреси сина на сонамката, нали Христос възкреси юношата от Наин и четиридневния Лазар? Ето колко много примери свидетелстват, че ще има общо възкресение на всички мъртви. Ами за днешната Пречиста Дева Мария, какво трябва да мислим? Нали трябваше този Вместил Бога в себе си Живот да не изгние, като другите хора в земята. И ако тя бе останала в земята до общото възкресение, как би могъл да търпи това Иисус Христос, Единородният и Син, Който получи тяло и се роди от нея? Но трябваше да възкръсне, както предрече Давид: „Възкресни, Господи, в Твоя покой. Ти и животът на Твоята святост“ (ср. Пс. 131:8). И като се удивляваха на възнесението и́, блажените души се питаха: „Коя е тази, която идва от земята прославена и душевно, и телесно, и бива посрещната и подета от Сина си със слава?“. Затова свети Иоан Дамаскин се чуди и казва, че Света Дева Мария след раждането си е Девица и след смъртта си е жива, което не може да бъде постигнато от човешкия ум, защото за Бога всичко е възможно (Мат. 19:26). Ето защо се радваме и веселим днес. Защото на този ден Божията Майка се пресели с душата и с тялото си на небето, поради което, и ние се надяваме, че и нашето тяло не ще остане вечно в земята, защото има същата природа, като нейната, а ще се събере с душата, и ще възкръсне. И ще живее, както и тя е жива сега и царува при Сина Си, и се моли на Бога за всичките ни нужди. Защото щом като премъдрият Соломон не пренебрегнал молбите на майка си, то и Христос не ще пренебрегне просбите на Своята Майка, стига греховете ни да не и попречат. Веднъж цар Александър написал на Антипатър: „Не знаеш ли, че една сълза на майка ми може да заличи всичките ти грехове?“. По същия начин една дума на Божията Майка може да заличи всичките ни грехове. Достатъчно е да се покаем и да поискаме помощ от нея, и тя е готова да ни помогне, защото Светият Дух казва, че тя е пастир на грешниците. Затова никога не ни изоставя, стига да не се отдалечаваме от нея, а винаги с вяра и надежда да прибягваме към нея, както ни учи да казваме Светата Църква: „Владичице, помогни ни, защото погиваме от множеството си съгрешения. Не ни връщай празни, защото след Бога теб имаме за едничка надежда. С твоето застъпничество и с благодатта на твоя Син чакаме и се надяваме да влезем в небесната слава при теб, където с всички Божии избраници ще славим Бога. Нему слава във вечните векове, амин“.
Фреска от манастира Хора

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки