Из "Неделник"- Софроний, епископ Врачански
Покайте се, защото се приближи царството небесно (Мат. 4:17)
Покайте се, защото се приближи царството небесно (Мат. 4:17)
Благослови, отче!
Благочестиви християни, Бог колкото проповедници е изпратил в света,
ги е изпратил не за друго, а за да съобщят за Неговия гняв към
грешните хора. В древността седмият проповедник след Адам бил Енох,
който проповядвал, че Бог ще дойде с много ангели да съди хората за
греховете им. След Енох бележит проповедник бил Ной, който казвал, че
след сто години Бог ще направи страшен потоп и ще унищожи всички хора
и животни по земята. А след тези проповедници и след всички пророци
най-накрая дойде и Христос, Който каза: Покайте се, защото се
приближи царството небесно (Мат. 4:17). Християни, виждате ли, че
милостивият Бог не иска от грешниците нищо друго, освен покаяние? Но
знаете ли, как се осъществява истинското покаяние? То се осъществява с
три неща: съкрушение, изповед и удовлетворение.
Първо, който се кае
истински, трябва да има съкрушено сърце и да съжалява за греховете си,
които е извършил, да пролее сълзи от жалост за човека, който е
наскърбил с безсрамните си думи или с лошите си дела, защото Сам Бог ни
е дал безсмъртна душа и е претърпял толкова мъки, за да прослави този,
който сега е похулен. Това трябва да мисли грешният човек и да плаче с
жалост за греховете си. А от друга страна да мисли, как заради едно малко
греховно удоволствие се е лишил от толкова райски блага и е станал достоен
за вечна мъка. Като размишлява за това, грешникът лесно може да достигне
до съжаление и да плаче за греховете си. Второ, който се кае истински,
трябва да изповяда всичките си грехове пред свещеник (духовник) и твърдо
да обещае, че никога повече няма да върши тези грехове. Защото свети
Иоан Богослов казва: „Когато изповядаме греховете си и се отречем от
тях, Бог е готов да ни прости и ни очисти от всяка неправда“ (ср. 1 Иоан.
1:9). А Иерусалимският патриарх Иаков казва: „Изповядайте греховете си,
за да се изцерите“ (ср. Иак. 5:16). Това остави и Сам Христос, когато
даде власт на апостолите и на техните приемници да връзват и да
развързват човешките грехове (вж. Мат. 18:18). Но има мнозина, които
казват: „Защо да изповядваме греховете си пред духовник? Нима Бог не
знае греховете ни?“ Знае ги, о, човече! И ги вижда още преди да си ги
извършил, но иска сам грешникът да се покори и да се признае за виновен.
Не знаеше ли Бог, че Каин е убил брат си Авел и защо го попита: „Каине!
Къде е брат ти Авел?“ (Бит. 4:9) Бог знаеше, но го попита само с цел,
дано той сам да се рaзкae и изповяда с устата си своя грях, и да се признае
за виновен, та да получи прошка. Като цар Давид каза пред пророк Натан:
„Съгреших пред Бога и получих прошка“ (ср. 2 Царств. 12:13). Така трябваше да каже и Каин: „Господи, излязох на полето и убих брат си и
съгреших. Моля те, прости ми“. Но Каин не изповяда греха си, затова не
получи прошка. Така и грешникът, ако не изповяда греховете си пред
духовник, няма да получи прошка, а ще загине, като Каин в греховете си.
Философът Сократ вървял по една атинска улица и видял един свой
ученик да излиза от някакъв непочтен дом. Щом видял учителя си
Сократ, ученикът се дръпнал назад, за да се скрие. А Сократ му рекъл:
„Младежо! Не е срамно да излизаш от такъв дом. Срамно е да влизаш и
да стоиш вътре“. Така и ние да не се срамуваме, когато ни предстои да
изповядаме греховете си, а да се срамуваме, когато решим да ги извършим
и когато пребиваваме в греха без покаяние. И макар да ни е срам да
изповядаме греховете си, подобре е да ги изповядваме тук пред един човек
(духовника), отколкото да се срамуваме там пред Божиите ангели и пред
целия свят.
И когато се изповядваме тук, трябва да знаем, че полезна е само
онази изповед, при която човек искрено обещае, че вече няма да се връща
към предишните грехове. Защото без това изповедта няма никаква сила и
човек не може да се приближи до Небесното царство с такава изповед, тъй
като любимият Христов ученик стои пред портите на Небесното царство и
казва: „Вън псетата, магьосниците, блудниците и всички грешници“ (ср.
Откр. 22:15). Нарича псета онези, които се умиват с покаяние, а после пак
се връщат към предишните си грехове, като псе на бълвотината си (ср.
Притч. 26:11, 2 Петр. 2:22). Но някой може да каже: „А защо Писанието
казва: „Колкото пъти паднеш, толкова пъти стани“. Така е, но
Писанието казва така, за да не се отчае човек, когато падне в грях, и за да
знаем, че Бог винаги е готов да приеме покаянието ни, понеже знае
телесната ни слабост. Но виждаме, че Бог вдига благодатта Си от мнозина
недостойни и ги мъчи зле, защото се каят и изповядват, а после пак се
връщат към тези грехове. И тогава това не може да се нарече изповед, а е
само едно лицемерие. Трето, който се кае истински, трябва да
удовлетвори Божията справедливост, тоест да понесе за греховете си
толкова тежести, колкото е тежък грехът му. Но как да удовлетворим
Справедливостта за греховете си и с какви дела? Трябва да постим за
греховете си като неневийците, да пролеем сълзи, като Давид, който всяка
нощ намокрял с плач постелката си (вж. Пс. 6:7), и да раздадем милостиня,
както пророк Даниил казал на цар Навуходоносор: Царю, изкупи греховете си
с милостиня и беззаконията си с милосърдие, към бедните (Дан. 4:24).
Такова удовлетворение се опитвал да предложи на еврейския народ и свети
Иоан Предтеча: Сторете плодове, достойни за покаяние (Лук. 3:8). Така казал
и апостол Павел на римляните: „Както сте слугували досега на
беззаконието, така слугувайте отсега нататък на чистотата и
милостинята“ (ср. Рим. 6:19). Ето това са трите части на истинското
покаяние.
Но, о, милостиви Господи, Който дойде на земята, за да призовеш
грешници към покаяние (Мат. 9:13), вложи в сърцето ни желание за покаяние,
та да не чакаме все да дойде пост, за да се каем. И когато се покаем, укрепи ни,
Господи, приеми покаянието ни и прости греховете ни, та и ние да получим
Небесното царство! Слава на нашия Бог във вечните векове, амин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар