Не изговаряй напразно Името на Господа твоя Бог

Третата заповед ни учи: Не изговаряй напразно Името на Господа твоя Бог. В прякото си значение името на Господ като светиня не бива да се използва във всекидневните разговори, тоест без чувство на благоговение пред Tози, Който е сътворил два свята -видимия и невидимия. Името Божие става огнено възмездие и наказание за тези, които се кълнат лъжливо в него, обръщат го на шега или придружават споменаването му с ругатни. Когато произнасяме името Божие, то сякаш докосваме с пръсти хитона Му. Когато произнасяме името Божие, всевиждащото око на Господ е устремено в сърцето ни. Името Божие трябва да се произнася с такова благоговение, с каквото се покланяме на иконата и я докосваме с устни. Може да се каже, че името Божие е словесна икона на Този, Който е над мисълта и словото, Който е вечен и безконечен, Който е непостижим за мисълта и неизразим с човешки език.
В душевен план нашето сърце трябва да стане основа, на която е написана иконата на Бога като негово име. Тук има двустранен процес: животът на човека подготвя сърцето му за молитва, а молитвата освещава живота на човека. Древните отци са нямали книги за Исусовата молитва, но са имали чистота в сърцето и помислите, която е привличала към себе си Божията благодат и самата благодат се е молила в техните сърца. Те сякаш са се вслушвали с благоговейно изумление към неизречените слова на тази духовна молитва. Самият Господ е бил учител на това действие. Нечистотата и лукавството на нашето сърце са главно препятствие за Исусовата молитва. Нашият живот не съответства на молитвата, както е трудно да се изрисува икона на повредена, неравна, покрита с пукнатини дъска. Затова - независимо от всички книги, в които е отразен опитът на светите отци, преуспели във вътрешната молитва, тя не се привързва към нашето сърце. Без да поправим своя живот, а само повтаряйки думите на молитвата, ние искаме да съвместим несъвместимото. И беднякът може да покани царя в своята убога колиба, но ние призоваваме Бога в жилището на душата си, пълно с мръсотия, смърдящо от нашия мисловен разврат, където се блъскат мисли и образи, родени от злоба и ненавист, приличащи на ругатни и сбиване на пияници. В тази мръсотия, с която не искаме да се разделим, ние каним Царя на царете! Затова молитвата, „откъсната“ от нашия живот, остава нечута и безплодна.
Розата не може да се прихване сред камениста почва: нейният корен изсъхва и цветовете увяхват. Човек се труди над молитвата, но не вижда резултат и затова най-често я изоставя. Той копае кладенец в пясъците на пустинята и не може да стигне до водата; от целия му труд остава само купчина изкопана пръст. Тук нашата грешка се състои в това, че възприемаме молитвата като нещо абстрактно по отношение на собствения си живот, докато всъщност молитвата - това е изпит, а животът - подготовка за него. Спасението се извършва във взаимодействие с Божествената и с човешката воля. В този смисъл не само човекът не може да се спаси без Бога, но и Бог без човека не може да го спаси. Творецът на света е дал на човека вътрешна нравствена свобода и не взема Своя дар назад. Всесилният и Всемогъщият сякаш се е ограничил пред човешката личност; Той е дал на човека възможност за избор и направление на неговата воля. В това е богоподобието на човека, в това е неговото величие и отговорност. Но в това се таи и метафизическата опасност от свободата.
Човек, който се моли, но не променя своя живот, сякаш се надява, че Бог Сам ще го спаси, защото самата молитва ще се превърне в „спасение по необходимост“. Затова тук човека го очаква неуспех, може да се каже - духовен крах. Молитвата се превръща само в съчетание от думи, а думите - в съчетание на звукове. Молитвата трябва да бъде съпътствана от постоянно чувство за покаяние, тоест - от недоволство от своя живот, осъждане, отхвърляне и желание да се започне нов живот. Това желание трябва да има волеви характер, трябва да има решимост то да се въплъти в дела и постъпки. Във всяка житейска ситуация човек трябва да си мисли: „А как ще се отрази това на моята молитва? Ще придобия ли благодат, или ще я изгубя?“. Накратко, целият ни живот трябва да бъде фон на молитвата.
Човек трябва непрекъснато да пречиства своето сърце от помислите и страстите. Без пречистване на душата, без постоянна вътрешна работа над себе си преуспяването в Исусовата молитва е невъзможно. Такъв разрив между живота и молитвата ще прилича на безплодния труд на човек, който черпи вода от дълбок кладенец с продупчена съдина, но водата изтича от нея и съдината остава празна.
Духовният план на третата заповед е отразен в апокалиптичен образ: на белия камък, тоест на покайващото се сърце, където вътрешните сълзи измиват мръсотията на страстите. Светият Дух пише ново име. За такава душа името на Исус Христос винаги е ново то ѝ се открива в нови дълбини, в нова красота, в своята вечна неповторимост. Белият камък означава възможното за човека отричане не само от греховните, но и въобще от суетните помисли, от това, което е извън Бога, от онова, което по своята природа е чуждо на душата. Белият камък с изписаното върху него тайнствено име което никой не знае, е символ на душата, пречистена от мислените и чувствените грехове, в която се отразява като светлина името Божие. 
Да се изпълни третата заповед - това означава да направиш Исусовата молитва главно дело на своя живот и да изпълниш с нея всичкото време на земното си битие и пространството на своето сърце.
Из книгата "Изкуството да се живее или умението да се умира"-Архимандрит Рафаил Карелин


Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.