Св. Сотас, първи епископ на Анхиало/Поморие/

Анхиало е сред водещите християнски центрове по българското Черноморие с епископска катедра, фигурираща с незначителни прекъсвания в епархийските списъци и документи от ІV до ХVІ в. По време на римското господство градът е известен като Улпия Анхиало. През византийската епоха става Ахело, а турците по-късно ще го нарекат Ахелу. От 1934 г. градът носи настоящето си име Поморие. Вероятно още през втората половина на ІІ век там е учредена архиепископия. Основател на църковната община в града е епископ Сотас, известен в своето време с пламенните си проповеди срещу монтанизма. Първото, макар и косвено свидетелство за него черпим от „Църковна история“ на Евсевий Кесарийски. Той го споменава във връзка с Елий Юлий Публий, епископ на римската колония Дебелт, по повод ереста на Монтан – фригиец, бивш жрец на богинята Кибела. Въпреки че приема християнството между 135 и 175 г., Монтан се обявява за пророк, чрез който говори св. Дух. По този повод Евсевий цитира едно писмо на антиохийския епископ Серапион, в което са посочени подписите на прелатите, обявили се срещу ереста на Монтан. Епископът на Дебелт се подписал с думите: „Елий Публий Юлий, епископ на колонията Дебелт в Тракия. Жив е Бог на небето: Блаженият Сотас, (епископ) Анхиалски поиска да изгони демона от Прискила, но лицемерите не му позволиха“. Очевидно Сотас е водеща фигура в региона в борбата срещу сектата на монтанистите, защото спомената Прискила, както и Максимила, са две пророчици, най-близки спътници на еретика Монтан. Второ сведение за първият епископ на Анхиало дължим на съчинението „Libellus Synodicus“. Там се твърди, че анхиалският епископ Сотас е свикал поместен събор в град Анхиало срещу ересите на Теодот и на Монтан, на който са присъствали още 12 прелати. За съжаление и в двата документа липсват отправки за прецизна датировка, но фактът, че Елий Юлий Публий нарича Сотас блажен, означава, от една страна, че е канонизиран за светец, а от друга страна, следва, че е покойник по време на подписката на антиохийския прелат Серапион, който е осми по ред епископ на тази катедра от 190 до 211 г. Сиреч, кончината  и канонизирането на св. Сотас трябва да се отнесе към средата на ІІ в. Може само да съжаляваме, че паметта на блажени Сотас, епископ на Анхиало, който е бил сред ключовите участници в събора, тъне в забвение и той не присъства в църковния календар. 
Уникална антична мозайка в Античен град Улпия Анхиало
Източници: Книгата на Георги Атанасов 
345 РАННОХРИСТИЯНСКИ СВЕТЦИ МЪЧЕНИЦИ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ (І–ІV В.)

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.