Нека безразборно
не считаме богатите за щастливи, а бедните да унижаваме и окайваме - да не
страним и се срамуваме от занаятите: нека считаме за безчестие празноста и
безделието, а не честния труд! Ако работата беше безчестие, с нея не би се
занимавал Павел и не би я възхвалявал, говорейки: "Ако благоветствувам,
няма за какво да се хваля. А каква ми е наградата? Тази, че, проповядвайки
Евангелието, благоветствувам за Христа даром, без да се ползувам от своето
право в благоветствието" (I Кор. 9:16-18). Само едничък грехът води към
безчестие, - той пък се поражда от леността: тя е майка не само на един, на
два, на три, а на всички пороци! Заради това и премъдрият, посочвайки леността
като учителка на всяко зло и беседвайки за живота на слугите, казва:
"Употребявай го на работа, за да не остане празен" (Сир. 33:28). Ако
занаятът беше безчестие - Павел не би заповядал: "Който не иска да се
труди, не бива и да яде" (2 Сол. 3:10). Каквото е юздата за коня - това е
и трудът за човешката природа. Ако мързелът беше добродетел - земята би родила
всичко, без сеитба и разработка: тя, обаче, нищо не ражда без труд. Някога Бог
ѝ заповядал всичко да дава без разработка - сега, обаче, велява на людете да
впрягат волове, да държат ралото, да правят бразди, да хвърлят семена и с разни
средства да разработват лозята и градините, с цел да ги ангажира в работа и ги
отклони от всяко зло. Макар и да звучат като наказание и мъка словата: "С
пот на лицето си ще ядеш хляба си" (Бит. 3:19) - всъщност те са важно
внушение и полезно вразумление, и дори необходимо лекарство за раните,
причинени от греха. Затова и Павел непрестанно е работел - не само денем, но
дори и нощем:
Защото помните,
братя, нашия труд и мъка, работейки денем и нощем, за да не отегчим някого от
Вас" (I Сол. 2:9). За Павла трудът е бил не само удоволствие и душевен
отдих, както това е за мнозина от човеците - но той влагал голямо усърдие в
труда, за да бъде полезен и за другите: "Сами знаете, че за моите нужди и
за нуждите на онези, които бяха с мене, ми послужиха тези мои ръце" (Деян.
20:34). От безгрижието и леността са произлезли всички родове злини в живота.
Мнозина считат за голямо достойнство да не се занимават с никакъв занаят: и
дори крайно позорно - да се окажат сведущи в някое изкуство! Павел, обаче,
никога и пред никого не считал за срамно едновременно да държи в ръката си нож,
да шие кожи и да беседва с хора от висши среди - нещо повече: хвалел се със
занаята си когато го посещавали хиляди славни и знатни люде!
Водата, като
стои, се вмирисва; желязото, като не е в действие, ръждясва; земята, като не се
обработва, нищо не ражда; душата, когато изпадне в леност, се опорочава. Нека
не презираме труда и да не служим на безделието: за да не се лишим от
спокойствие на земята и вечни блага на небето!
Из
книгата"Духовни бисери"- Г. Ибришимов
Няма коментари:
Публикуване на коментар