Трисъставността на човека

Човекът е създаден не само по Божи образ, но по образа на Бога като Троица. Апостол Павел казва на Солуняни: "А Сам Бог на мира да ви освети напълно, и целият ваш дух и душата и тялото да се запази без порок при пришествието на Господа нашего Иисуса Христа. (Сол.5-23)" Светият апостол ни показва трисъставността на човека, който се състои от дух, душа и тяло. Благодарение на тези три компонента живее човека до своята смърт. 
Тялото е материалната, земната част на човешката природа, "защото пръст си и в пръст ще се върнеш" (Битие 3:19). Душата е тази обаче, която дава живот на тялото и тя е нематериалната, небесната част в природата на човека.  Свети Йоан Дамаскин описва душата, така: „Душата е жива, проста и безтелесна същност; по природа невидима за телесните очи; безсмъртна, надарена с ум и разум, нямаща определена форма; действа с помощта на физическото тяло и му придава живот, растеж, сетивност и сила за раждане. Умът принадлежи на душата не като нещо друго, отделно от нея, а като съществена част от самата нея. Каквото е окото за тялото, това е и умът за душата. Душата е независима, надарена със способността да желае и да действа; подвластна е на изменение, а именно, на изменение от страна на волята, както е присъщо на сътворено същество. Душата е получила всичко това естествено по благодатта на Създалия я, по която е получила и битие, и определена природа“ (из „Точно изложение на православната вяра“). 
Свети Максим Изповедник казва, че душата има три сили: „От душевните сили, едната храни и възраства тялото, другата предизвиква мечтите и желанията (афектите), а третата e разумната сила“. Растенията имат първата сила. Животните имат първата и втората. Хората имат и трите (митрополит Йеротей (Влахос), стр. 106).
Ето какво казва Св. Теофан Затворник: "След като е възприела всички телесни потребности за свои, душата счита за своя работа задоволяването им и се грижи за храна, вода, сън, облекло, подслон и за всичко останало, като по всякакъв начин желае да постигне това на тялото да му бъде осигурен покой и то да не я безпокои с досадните си изисквания. Това отношение на душата към тялото, към което тя се придържа, без да се е учила на него, а от само себе си, по някаква вътрешна принуда се проявява в нея като своеобразен инстинкт - любов към живота, любов към тялото, желание да осигурява покой на тялото и да доставя всичко необходимо за това."
Плътски човек е този, който поставя за своя главна цел и грижа покоя на тялото или всестранното задоволяване само на телесните потребности при забравяне за душата, а да не говорим за духа. Този пък, който пренебрегва тялото, а се грижи за духа е духовен човек. Постът е един вид ограничаване на тялото, за да се засили действието на духа. 
Според Св. Теофан Затворник "действията на душата са разделени в три разреда - на мислите, на желанията и на чувствата, като са наречени всеки от тях отделна страна на душата- мислителна, желателна и чувстваща... Мисловността на душата започва именно от пораждането на въпроси, раждат се мисли в отговор на тях или се приема от другите вече готови мисли. Въображението и паметта не мислят. Те са черноработници, подчинени сили. Способността на душата, от която произлизат тези въпроси и чрез която се изнамират и пораждат мисли в отговор на тях, се нарича разсъдък, работата на който е да разсъждава, да обмисля и да намира търсените решения... При желателната страна действаща е силата, волята, която желае да придобие, да употреби или да направи каквото счита за полезно, нужно или приятно за себе си. Областта на чувството е сърцето. Кой не знае какво голямо значение има сърцето ни в живота! В него се натрупва всичко, което влиза в душата отвън и което се изработва от мисловната и деятелната част; през него преминава и всичко онова, което душата забелязва навън. Затова то се нарича център на живота." Затова предполагам, при някои трансплантации на сърце, приемащият /реципиентът/ възприема чувствата от сърцето на донора.
Св. Теофан Затворник казва: "Най-лошо постъпват онези, които си поставят за цел на живота сластите на сърцето и наслаждението, както казват, от живота. Тъй като плътските и чувствените удоволствия и наслаждения се възприемат по-ярко, то такива лица винаги изпадат в груба чувственост и застават под чертата, която отделя човека от другите живи създания."
Третата част на човешката природа е духа, „дъхът” на Бога (Бит. 2:7), който животните не притежават.  Пак Св. Теофан Затворник казва: "Макар  в  нисшата  си  част да е сходна с душата на животните,  във висшата ѝ, човешката душа е несравнено по-превъзходна от нея. Това, че тя е такава в човека, зависи от съчетаването ѝ с духа. Като се съчетал с нея, вдъхнатият от Бога дух я извисил значително над всяка нечовешка душа. Ето защо забелязваме вътре в себе си освен това, което се вижда в животните, и това, което е свойствено за одухотворената човешка душа, а още по-високо - и това, което е свойствено само за духа.. Духът, като излязла от Бога сила, познава Бога, търси Бога и само в Него намира покой. Уверявайки се чрез някакво скрито духовно сетиво в произхода си от Бога, той чувства пълната си зависимост от Него и се самоосъзнава като задължен да Му угажда по всякакъв начин и да живее само за Него и чрез Него. По-осезаемите прояви на тези движения на живота на духа са: страх Божий, съвест и жажда за Бога."  Прочетете за тях..

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.