Слово на светител Серафим Софийски, произнесено в руската църква „Св. великомъченица Параскева“, гр. София.
Възлюблени в Христа чеда, в своите богослужения през първата седмица на Великия пост светата
Църква всецяло ни разкрива голямото и спасително значение на поста за нас. Така в една от
утринните стихири на петъка намираме такива слова: С радост да приемем завета за поста, защото
ако нашият праотец го бе спазил, нямаше да бъдем изпъдени от Едем (рая – бел. прев.) [1]. В тези
думи на стихирата се съдържа мисълта, изложена в началото на Библията, в книга Битие, където се
казва, че Бог, след като създал човека, сключил с него завет, като му дал заповедта за поста. Господ
му разрешил да вкусва от плодовете на всички райски дървета, с изключение на плодовете от
дървото за познаване на добро и зло. Първите хора нарушили този завет и не изпълнили Божията
заповед за поста. За този първороден грях те, заедно с цялото си потомство, били лишени от
райското блаженство.
Знаменателно е, че след идването Си в света, преди да встъпи в подвига на нашето спасение, Господ
положил в основата му четиридесетдневен пост. Чрез това Той ни е дал заповед и ние да полагаме
поста в основата на нашето лично спасение от дявола и от всички бесовски козни, които действуват
върху нас чрез нашите страсти. Ето защо Спасителят е казал: Тоя пък род не излиза, освен с молитва
и пост (Мат. 17:21). Затова и всички св. отци на Църквата гледали на поста като на показател за
степента на нравствено преуспяване и съвършенство в живота на истинските християни. Характерно
е, че всички велики чудотворци винаги и неизменно са били и големи постници. И най-главното им
дело – молитвата – именно затова била така чудодейна, понеже била съпътствувана от пост и
въздържание.
През 1907 г., като студент в Петроградската духовна академия, присъствувах в Кронщадския
катедрален храм “Св. Андрей Първозвани” на литургия, извършвана от о. Йоан Кронщадски. Там
слушах проповедта му, в която той каза: “Във всичките си скърби и изобщо всякога трябва да се
обръщаме към Бога с молитва. Но нашата молитва трябва да бъде съпътствувана с въздържание.
Само тогава тя ще бъде чута от Бога. Това съм изпитал на себе си хиляди пъти.”
А ето какво огромно значение придавал на поста преп. Серафим Саровски. “Радост моя, поучавал
той, не общувай с тези, които нарушават поста в сряда и петък.” Друг път св. Серафим казал:
“Виждам големи бедствия да се надигат над Русия заради това, че руският православен народ е
започнал да нарушава постите”.
Така гледали на поста светите Божии угодници въз основа на Божественото Откровение. Така трябва
да се отнасяме към поста и ние с вас, мои възлюбени в Христа чеда, и според силите си да го
изпълняваме свято.
Не бива да ви обърква разпространеното мнение, че в нашата вяра са важни единствено догматите, а
постът е нещо второстепенно. Както нарушаването на догматите, така и нарушаването на поста води
след себе си нашата погибел. Затова в делото на спасението ни са необходими както догматическите,
така и нравствените заповеди, защото и без едните, и без другите не можем да се спасим. Нима може
да се каже, че една заповед е по-важна за нас, а друга не е така необходима за нашето спасение?
Всички заповеди относно вярата и нравствеността – и заповедта за поста, и заповедта за вярата в
Бога – са еднакво ценни за нас, защото и едните, и другите са излезли от устата на Самия Бог.
Не бива да ви обърква, възлюбени, и мнението, че постът е вреден за вашето здраве. Когато попитали
преп. Серафим за това, той казал: “Хлябът и водата никому не вредят. Как светците са яли само хляб
и са пиели само вода, а са живели по сто и повече години?!” Нека, възлюбени чеда, в този случай
винаги да помним за св. прор. Даниил и тримата вавилонски отроци Ананий, Азарий и Мисаил. Цар
Навухудоносор заповядал да ги хранят с ястия от неговата царска трапеза, за да не отслабнат и да
бъдат здрави, както връстниците им. Но Даниил, не желаейки да се осквернява с езическата царска
храна, помолил един от приближените на царя да позволи деседневен пост на него и на тримата
отроци. Царският сановник им разрешил в тези дни да се хранят само с овощия, но при условие, че
ако Даниил и тримата отроци изглеждат външно и здравословно по-зле от връстниците си, той ще
започне да ги храни както иска, т.е. според заповедта на царя. След изтичането на десетте дни
Даниил и тримата отроци, а също и връстниците им, се явили пред царския сановник. И какво се
оказало? Лицата на Даниил и тримата отроци били по-красиви и телом те били по-здрави от всички
онези отроци, които се хранели с царските ястия (вж. Дан. 1:3-16).
Вие, мои възлюбени в Христа деца, говяхте и постихте през първата седмица на Великия пост при
необикновено трудни условия на живот, когато не беше възможно да си набавите в достатъчна мяра
постна храна и овощия. Като изпълнихте при тези обстоятелства Божията заповед за поста, вие
показахте любовта си към Христа, защото Нему е било угодно да каже: Който има заповедите Ми и
ги пази, той е, който Ме люби (Иоан 14:21). За тази ваша любов към Христа, Той стократно ще ви
въздаде и ще направи Своето Тяло и Своята Кръв, които днес приехте, извор за изцеление на вашите
души и тела, извор на божествена радост у вас. Нека надеждата за получаването на тази радост от
Христа да укрепва в сърцата ви чрез Неговите слова: Ако спазите Моите заповеди, ще пребъдете в
любовта Ми…, за да пребъде Моята радост във вас (Иоан 15:10-11).
Именно такова причастяване, с произтичащата от него божествена радост, молитвено и от все сърце
ви пожелавам, мои възлюбени в Христа чеда.
С такива пожелания ви поздравявам с приемането на св. Христови Тайни и ви моля заедно с мен да
въздадете благодарение на Господа за явената ни от Него велика милост в св. Причастие. Заедно с
благодарствената молитва нека просим от Христа и занапред неотклонно да спазваме както
заповедта за поста, така и заповедта за любов към Него, та да бъдем винаги с Господа и в този, и в
бъдещия живот в Небесното Му царство. Амин.
1. Първа стиховна стихира на утренята (гл. 8.) в петък на първата седмица на Великия пост.
© Православна беседа
© Девически монастир "Покров Пресвятия Богородици", Княжево, София. Всички права запазени.
Няма коментари:
Публикуване на коментар