Св. Теофан Затворник и св. Игнатий Брянчанинов за последните времена

 „Животът по Бога, — казва епископ Игнатий, — ще стане много труден поради всеобхватността на Отстъплението. Умножилите се отстъпници, наричащи себе си и външно представящи се за „християни“(!), с това по-лесно ще могат да преследват истинските християни. Те ще ги обградят с безчислени козни, ще поставят безбройни препятствия пред тяхното добро намерение да се спасяват и да служат на Бога, както казва св. Тихон Задонски. Те ще действуват против Божиите раби и със силата на властта, и с клевети, и с лукави хитрости и козни, и с различни измами, и с жестоки гонения... В последните времена истинският монах (разбира се, това се отнася не само за монасите, но и за всички истински християни) едва ще може да намери някое далечно, скрито убежище, за да може в него малко по-свободно да служи на Бога, без да бъде въвлечен насила от Отстъплението и от отстъпниците в служение на сатаната.“
Най-големият бич за християните от последните времена, според светителя, остава лицемерието: “Днес има само лицемерие. Бой се от това лицемерие. Бой се от лицемерието преди всичко в самия себе си, а след това и в другите. Бой се от него, тъкмо защото то е характерно за нашето време и може да зарази всеки, който се отклони макар и най-малко към лекомислено поведение. Преследвай лицемерието в себе си, гони го от себе си. Отдели се от множеството хора, заразени от него, действуващи съзнателно и несъзнателно под негово влияние, прикриващи служението си на света със служение на Бога.” Именно чрез лицемерието антихристът ще измами хората, че е обещаният Месия: “В началото на властването, т.е. на тиранията, той лицемерно ще се облече в святост, но веднага щом се възцари, ще подгони Църквата Божия и ще прояви цялата си злоба.”
В своите съчинения св. Игнатий прави паралел между монасите от първите векове и неговите съвременници. Докато в първите времена на християнството монасите бягали от света, то в последните те ще се стремят към него, ще мечтаят за света и точно поради това благодатта, вложена у този чин, ще оскъдее до крайност, разсъждава св. Игнатий и прогнозира, че дори и т.н. “старци” от последните времена няма да бъдат такива. “Основната причина, поради която скърбите са особено яростни за съвременното монашество, е в самото него и се състои най-вече в недостатъчното духовно назидание. Недостатъчното духовно назидание трябва да бъде признато за най-голямата беда. Догматическото изкривяване на Христовата истина е породено от един от най-страшните признаци за последните времена, определен от св. Игнатий Брянчанинов: лицемерието на християните. Лъжеучителите ще се родят измежду християните и от християнското общество, предрича и св. Теофан. Неправилно разбирани и криво тълкувани човешки суемъдрия ще бъдат предавани като глас на Църквата. И именно в това, че въпреки твърдата си убеденост в чистотата и близостта на Христовото Благовестие, християните ще бъдат подведени от лъжеучителите, вишенският светител съзира особено знамение за последните времена. Бесовските “учения” нападат отначало съзнанието на вярващите по въпросите на вярата, в които уж има несъответствия. По-сетне, успели в това, те ще омърсят целия дух на християнското учение. Прелъстени от такива духове ще бъдат и онези църковни пастири, които трябва да учат християните на борба със злото и упражнение в доброто. В тясна връзка с лицемерието е следващият признак за настъпването на последните времена, посочен от двамата светители - липсата на страчество. За св. Теофан Затворник липсата на духовно старчество е белег за настъпването края на времената. Лъжеучителите, отстъпили от чистотата на вярата, в същината си ще бъдат същите лицемери, за които пише и св. Игнатий. Според св. Теофан те ще имат вид на хора, постигнали духовна мъдрост, живеещи в святост и чистота и с това предразполагащи към доверие. Освен външна, лицемерието има и друга, вътрешна страна, която е много по-страшна...
Св. Игнатий изяснява, че не само липсата на старчество е белег за последните времена, но старчеството като изразител на чистотата и силата на Православната вяра е онзи духовен критерий, който най-сигурно бележи началото на последните времена. Липсата на духовни съветници и заменянето им с духовни събеседници в същината си е доказателство за повсеместното отслабване на вярата - както у духовенството, така и у миряните. Когато човечеството престане да има наставници по пътя на изграждането на познанието за добро и зло, антихристовите слуги ще проповядват повсеместно ереси и безнравствени учения. Поради умножаването на лъжеучителите, обхванати от бесовска прелест, християните трябва да се спасяват най-вече като всеки опази своята душа, препоръчва св. Игнатий. За разлика от древното християнство, когато общините били сплотявани от любовта към Бога и ближния и изпитанията били насочени преди всичко към претърпяване на външните гонения, то в последните времена поради оскъдяването на духовната разсъдителност, изкушенията ще идват както от външния свят, така и от самите “православни”. Св. Теофан посочва, че поради оскъдяването на знанието за добро и зло, злото ще има необикновен успех и това ще доведе до идването на антихриста. Светителят използва много интересен израз, когато говори за човечеството в последните времена. Според него хората ще осатанеят - ще се сатанизират, т.е ще станат подобни на сатаната, съзнателно противящи се на Бога. За разлика от бесноватите, описани в Св. Писание, които загубват разсъдъка си, осатаняването е свободно избран и целенасочен живот срещу Бога, а в последните времена и съзнателно подчинение на волята на антихриста. Разумът, който притежават хората и в още по-голяма степен ангелите и демоните, може да предвиди само това, което е логичен извод от състоянието на нещата и от съотношението на силите. Но когато става дума за действия на свободната воля, тук логиката не може да предвиди нищо. Когато волята стане подвластна на чужди внушения, тогава тя подчинява и разума на тях. Именно поради осатаняването си човечеството ще допусне всеки да има своя вяра, религия. Според св. Теофан дори всеки град, всяка къща и даже всеки един ще имат своя религия..
 И двамата свети отци в пълно единодушие смятат, че най-сигурният начин, който ще ни запази от идещите страдания, е изповядването на чиста Православна вяра.
Из "Учението за последните времена на св. Игнатий Брянчанинов и св. Теофан Затворник"- Дарин Алексиев

 

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки