Св. Теофан Затворник и св. Игнатий Брянчанинов за последните времена

 „Животът по Бога, — казва епископ Игнатий, — ще стане много труден поради всеобхватността на Отстъплението. Умножилите се отстъпници, наричащи себе си и външно представящи се за „християни“(!), с това по-лесно ще могат да преследват истинските християни. Те ще ги обградят с безчислени козни, ще поставят безбройни препятствия пред тяхното добро намерение да се спасяват и да служат на Бога, както казва св. Тихон Задонски. Те ще действуват против Божиите раби и със силата на властта, и с клевети, и с лукави хитрости и козни, и с различни измами, и с жестоки гонения... В последните времена истинският монах (разбира се, това се отнася не само за монасите, но и за всички истински християни) едва ще може да намери някое далечно, скрито убежище, за да може в него малко по-свободно да служи на Бога, без да бъде въвлечен насила от Отстъплението и от отстъпниците в служение на сатаната.“
Най-големият бич за християните от последните времена, според светителя, остава лицемерието: “Днес има само лицемерие. Бой се от това лицемерие. Бой се от лицемерието преди всичко в самия себе си, а след това и в другите. Бой се от него, тъкмо защото то е характерно за нашето време и може да зарази всеки, който се отклони макар и най-малко към лекомислено поведение. Преследвай лицемерието в себе си, гони го от себе си. Отдели се от множеството хора, заразени от него, действуващи съзнателно и несъзнателно под негово влияние, прикриващи служението си на света със служение на Бога.” Именно чрез лицемерието антихристът ще измами хората, че е обещаният Месия: “В началото на властването, т.е. на тиранията, той лицемерно ще се облече в святост, но веднага щом се възцари, ще подгони Църквата Божия и ще прояви цялата си злоба.”
В своите съчинения св. Игнатий прави паралел между монасите от първите векове и неговите съвременници. Докато в първите времена на християнството монасите бягали от света, то в последните те ще се стремят към него, ще мечтаят за света и точно поради това благодатта, вложена у този чин, ще оскъдее до крайност, разсъждава св. Игнатий и прогнозира, че дори и т.н. “старци” от последните времена няма да бъдат такива. “Основната причина, поради която скърбите са особено яростни за съвременното монашество, е в самото него и се състои най-вече в недостатъчното духовно назидание. Недостатъчното духовно назидание трябва да бъде признато за най-голямата беда. Догматическото изкривяване на Христовата истина е породено от един от най-страшните признаци за последните времена, определен от св. Игнатий Брянчанинов: лицемерието на християните. Лъжеучителите ще се родят измежду християните и от християнското общество, предрича и св. Теофан. Неправилно разбирани и криво тълкувани човешки суемъдрия ще бъдат предавани като глас на Църквата. И именно в това, че въпреки твърдата си убеденост в чистотата и близостта на Христовото Благовестие, християните ще бъдат подведени от лъжеучителите, вишенският светител съзира особено знамение за последните времена. Бесовските “учения” нападат отначало съзнанието на вярващите по въпросите на вярата, в които уж има несъответствия. По-сетне, успели в това, те ще омърсят целия дух на християнското учение. Прелъстени от такива духове ще бъдат и онези църковни пастири, които трябва да учат християните на борба със злото и упражнение в доброто. В тясна връзка с лицемерието е следващият признак за настъпването на последните времена, посочен от двамата светители - липсата на страчество. За св. Теофан Затворник липсата на духовно старчество е белег за настъпването края на времената. Лъжеучителите, отстъпили от чистотата на вярата, в същината си ще бъдат същите лицемери, за които пише и св. Игнатий. Според св. Теофан те ще имат вид на хора, постигнали духовна мъдрост, живеещи в святост и чистота и с това предразполагащи към доверие. Освен външна, лицемерието има и друга, вътрешна страна, която е много по-страшна...
Св. Игнатий изяснява, че не само липсата на старчество е белег за последните времена, но старчеството като изразител на чистотата и силата на Православната вяра е онзи духовен критерий, който най-сигурно бележи началото на последните времена. Липсата на духовни съветници и заменянето им с духовни събеседници в същината си е доказателство за повсеместното отслабване на вярата - както у духовенството, така и у миряните. Когато човечеството престане да има наставници по пътя на изграждането на познанието за добро и зло, антихристовите слуги ще проповядват повсеместно ереси и безнравствени учения. Поради умножаването на лъжеучителите, обхванати от бесовска прелест, християните трябва да се спасяват най-вече като всеки опази своята душа, препоръчва св. Игнатий. За разлика от древното християнство, когато общините били сплотявани от любовта към Бога и ближния и изпитанията били насочени преди всичко към претърпяване на външните гонения, то в последните времена поради оскъдяването на духовната разсъдителност, изкушенията ще идват както от външния свят, така и от самите “православни”. Св. Теофан посочва, че поради оскъдяването на знанието за добро и зло, злото ще има необикновен успех и това ще доведе до идването на антихриста. Светителят използва много интересен израз, когато говори за човечеството в последните времена. Според него хората ще осатанеят - ще се сатанизират, т.е ще станат подобни на сатаната, съзнателно противящи се на Бога. За разлика от бесноватите, описани в Св. Писание, които загубват разсъдъка си, осатаняването е свободно избран и целенасочен живот срещу Бога, а в последните времена и съзнателно подчинение на волята на антихриста. Разумът, който притежават хората и в още по-голяма степен ангелите и демоните, може да предвиди само това, което е логичен извод от състоянието на нещата и от съотношението на силите. Но когато става дума за действия на свободната воля, тук логиката не може да предвиди нищо. Когато волята стане подвластна на чужди внушения, тогава тя подчинява и разума на тях. Именно поради осатаняването си човечеството ще допусне всеки да има своя вяра, религия. Според св. Теофан дори всеки град, всяка къща и даже всеки един ще имат своя религия..
 И двамата свети отци в пълно единодушие смятат, че най-сигурният начин, който ще ни запази от идещите страдания, е изповядването на чиста Православна вяра.
Из "Учението за последните времена на св. Игнатий Брянчанинов и св. Теофан Затворник"- Дарин Алексиев

 

Няма коментари:

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.
СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации