ЗЛАТНАТА КУТИЙКА- Станислав Ваклинов

 Гладен бях и Ми дадохте да ям. . .
Мат. 25:35
Твоето слово е истина.
Йоан. 17:17
Защото заповедта е светило, и поуката – светлина, и назидателните поуки — път към живота.
Прит. 6:23
Словото Божие е живо и действено и е по-остро от всеки двуостър меч: то прониква до раздела на душа и дух, на стави и мозък, и преценява помисли и намерения сърдечни.
Евр. 4:12
Всичко, що бе писано по-преди, за наша поука бе писано, та чрез търпението и чрез утехата на Писанието да имаме надежда.
Римл. 15:4

Ангелчо живееше с майка си в една малка къщичка в покрайнините на града. Беше сираче, без баща. За да се прехранват, майка му бе принудена да работи в една фабрика на другия край на града.
Всяка сутрин вдовицата ставаше рано, приготвяше закуска и обед за детето си и още в тъмно се отправяше към фабриката. Ангелчо ставаше по-късно, обличаше се; закусваше и отиваше на училище. На обед сам се хранеше, залавяше се за уроците си и зачакваше до вечерта завръщането на своята майка.
Веднъж, след училище, той се върна вкъщи по-радостен от друг път. С учебниците си носеше и друга книга — малка, подвързана. Свещеникът, който ръководеше църковното училище, за да насърчи Ангелчо — един от отличните му ученици, подари на детето едно Евангелие.
Щом влезе в бедната стаичка, Ангелчо, вместо да почне веднага да се храни, взе книжката, седна на миндерчето до печката и нетърпеливо запрелистя страниците. Колко дребни букви! Малка книжка, а толкова много писано в нея!
Детето се зачете. Забрави за обеда. Прехвърли няколко страници — увлече се. Чете дълго.
По едно време му се стори, че се хлопа на вратата. Преди да успее да притича и отвори, пред него застана един старец. Прегърбен, грохнал, облечен в износени, скъсани дрехи.
– Може ли да се постопля за малко, добро дете? Премръзнал съм!
– Разбира се, дядо, заповядай! Ела по-близо до печката. Ето, и ядене има, нахрани се.
– Благодаря, чедо! Виждам, че имаш добро сърце.
Постопли се старецът до печката, след това седна на малкото столче до софрата и започна мълчаливо да се храни. Мълчеше и Ангелчо, който не сваляше поглед от госта.
С всеки погълнат от стареца залък Ангелчо, който пропусна сам да се нахрани, като че ли чувствуваше, че и сам той се насища.
Старецът изяде храната, прекръсти се и стана.
– Благодаря, дядо, че дойде!
Очите на стареца светнаха от учудване.
– Ти ми благодариш? Виж какво добро дете! Нагости ме и преди аз да изкажа своята благодарност за милостинята му, то само ми благодари! Чудно сърце!...
Присегна старецът към торбата си, взе я.
– Но затова пък аз ще ти се отплатя! Задето ме стопли и нахрани, ще ти дам ей това...
И бръкна с ръка в торбата. Ангелчо го наблюдаваше мълчаливо. Когато ръката се извади, детето остана изумено: старецът държеше една лъскава кутийка — златна.
– Аз съм тръгнал по земята да изпитвам детските сърца. Според добрината им ги и награждавам. Понеже се уверих, че твоето сърце е изпълнено с милост към по-бедните, давам ти най-голям подарък. В тази кутийка е включено твоето щастие. Винаги когато нещо те измъчва, когато се почувствуваш нещастен — отваряй я. В нея ще намериш утеха, ще забравиш нещастието. Вземи я!
И подаде кутийката.
Ангелчо трепетно протегна ръце, пое чудния подарък, целуна костеливата ръка и едва смогна от смущение да промълви:
– Благодаря!
Повече не успя да каже: старецът прекрачваше вече прага — отиваше си...
Вратата хлопна силно. Детето, което се бе свило на миндерчето, трепна и разтърка очите си. Видя, че влиза майка му, но като че не я позна изведнъж.
– Какъв студ! Едва си дойдох. А ти си забравил да сложиш дърва в печката. Колко е студено и вътре! Я гледай, ти си спал, дали не си изстинал? И яденето непокътнато. Не си обядвал. Болен ли си?
Всички тези въпроси майката на Ангелчо изрече бързо-бързо, обезпокоена за здравето на детето си. То — сънено още — не ги разбра.
– Не срещна ли един старец на вратата? Ей сега излезе.
– Какъв старец? Не съм срещала никого... Сигурно си болен, детето ми! Бълнуваш!
Ангелчо се оборави (опомни). Погледна ръцете си и разбра, че е сънувал: ръцете му стискаха не златната кутийка на стареца, а малкото подвързано Евангелие.
— Не, мамо, не е идвал никой... Сънувал съм.
Майката пак погледна непокътнатото ядене.
– Защо не си обядвал? Не, сигурно си болен!...
Ангелчо и сега не чу думите на майка си. Той бе спрял поглед върху разтворената страница от Евангелието и с напрегнато внимание сричаше в ума си дребните букви:
– „Г ... Гладен бях и Ми дадохте да ям; жаден бях и Ме напоихте; странник бях и Ме прибрахте...
–    Защо не ми отговаряш? — и грижовната майчина ръка се долепи до челото на детето. — Кажи, болен ли си?
– Не, не съм, мамо! Нищо не ми е. Но се зачетох в Евангелието и съм задрямал. Ще ти прочета някога от тук — да видиш колко хубаво пише!
И Ангелчо разказа на майка си как е получил подаръка.
Стана му студено, разбра, че печката е загаснала. Разтича се да донесе дърва — понесен от радостно чувство. Мяркаше му се златната кутийка от съня, мислеше си и за подареното Евангелие. И в мисълта му тези два подаръка се смесиха. И си припомни Ангелчо, че и свещеникът, когато му подари Евангелието, му каза почти същото като стареца от съня:
– Не се разделяй от тази книжка! Тя ще те научи само на добро. Тя ще те радва сега, а когато пораснеш и почувствуваш някога, че те гнети мъка, разтваряй я и прочитай нещо от нея. Тя ще те успокои, ще те накара да забравиш нещастието.
И пак погледна Ангелчо към малката подвързана книжка, легнала върху учебниците му. И му се стори, че от нея се излъчва слънчево сияние — че е златна.

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки