В „Свети Крал"- Тодор Влайков

 Из „Преживяното", част трета

Тодор Влайков
Според както бях свикнал от дома, в празник аз винаги отивам на черкова. Отивам сега в катедралния храм „Свети Крал” с трите високи кубета. В неделен ден и на голям празник там се служат две служби. Първата почва много рано. След като се свърши, идва пък втората литургия. Тя захваща към 10 1/2 часа.
Ето, и днешния неделен ден, станал по-рано, бързам да ида в „Свети Крал”, та да заваря първата служба. Когато тя свършва и черковата се изпразва, излязъл вън на двора, аз оставам да се навъртам там, за да дочакам и втората литургия.
По едно време почват да идват на групички ученици от нашата гимназия. Те са от хора, който пее при втората литургия. Ей го и моят съгражданин и съсед Илчо чичов Ифтимов, че и той участвува в хора. Идват и неколцина съученици. Заприказвам с тях.
Изведнъж заехтява мощно „бам-бум” - гръмва изтежко голямата камбана. Ето го, че идва и регентът на хора, Николаев -младият ни учител по пение в гимназията. Учениците се прибират вътре и шумно се заизкачват горе в женското отделение. Качвам се и аз с тях и сядам отстрани в един трон. Хорът се нарежда на колело около регента. Той нещо им разправя, после удря с двурого железце по ръката си, взема тон и започва тихо да подпява някакви откъслеци от песни, като се обръща ту на една, ту на друга страна. Учениците с нисък глас повтарят същите напеви. В това време доле в черковата почват да прииждат богомолци. Свит в своя ъгъл, аз ту учениците от хора наблюдавам, ту гледам какво става доле.
Влизат в храма важни офицери, с лъскави униформи, придружени от своите госпожи, които са облечени в разкошни рокли. Руски офицери са те. Идват и млади български офицери и пзравят се по-отстрани. Идват и разни господа с цивилни дрехи. Някои от тях пристъпят изтежко и нареждат се най-отпред големци някакви ще да са. Влизат и много други хора. Черковата почти се изпълва.
По едно време става особено раздвижване. Отваря се път по средата. „Князът иде, князът иде!...” - достига шепот чак до мене. Ето го и него. Пристъпя той важно и излека се покланя на една и на друга страна. Излиза насреща му владиката, облечен в своите сърмени дрехи, с кръст в ръка. Князът целува кръста, па отива, та се покачва на своя трон. Висок, строен, с продълговато красиво лице, облечен в блестяща офицерска форма, той привлича погледите на всички. Не вдигам и аз очи от него. Какъв хубавеляк! Какъв представителен! Това е той князът на България, вождът на свободната наша държава, за какъвто тъй много съм мечтал и толкова съм копнеял в годините преди Освобождението! И чувствувам в душата си едно радостно задоволство и нещо като гордост...
Черковната служба започва. Един дякон с гръмовит глас изнася ектенията. Отпява хорът. Пее той на няколко гласа. И много хубаво излиза. А когато запява „Молитвами Богородици” и „Святий Боже”, все тъй на няколко гласа изведнъж, още по-хубаво е. И аз се унасям да го слушам. Облажавам тия мои другари, дето пеят в хора. Колко ми се искаше и аз да можех да вляза в него! Молил съм се на регента, на Николаева, няколко пъти съм се молил да приеме и мен в хора. Отказва. Не съм имал глас като за в хор. Много ми бе мъчно. Ех, няма що.
Службата продължава. Владиката меко, но внушително произнася от царските врата своите възгласи. Сладкогласно, в чудно хубаво съзвучие пее хорът припевите и песните си. Доле черковата, дето са запалени всички полюлеи, е изпълнена с отбор свят. А там на своя трон стои изправен нашият княз. Блясък, велелепие и особена тържественост царят в големия храм.
Тоя блясък и тая тържественост ме омайват. Ала не будят те у мене благоговейно чувство. Седи ми някак като че не в Божи дом, а на някакво парадно празненство се намирам.
По си обичам аз да ида на първата литургия, когато храмът е пълен с прости хорица и когато църковната служба много ми наумява службата в нашата селска черкова. Ще си пална тогава свещица пред малкия иконостас, дето е близо до входните врата, ще се прекръстя от сърце, и ще целуна иконата. Ще ида след това пред олтара, там от дясната страна има дълъг един ковчег, обкован отгоре със сребърни украшения, в който се съхранявали мощите на свети Крал, и ще целуна благоговейно крайчеца му. Че, помня, мама винаги с възторг и с голямо вдъхновение разправяше за мощите на светии, които могли да правят чудеса. Отивам после, та се изправям отстрани зад множеството и смирено се заслушвам в Божествената служба. Служеше при тая черкова и един свещеник от наше село, поп Тодор се казваше, възстар човек, който произнасяше възгласите с голяма умилителност и сърдечност. Него аз го слушах с най-голяма наслада. Хубаво пеят и певците от двете страни пред аналоите. Тоя от дясната страна пее като нашия учител Симона. И пълни се душата ми през време на службата с набожно чувство. Всякога, колчем бях нещо угнетен или загрижен, или пък нещо болнав, ще се помоля топло и от все сърце. И вярвах, че молитвата ми стига до Божия престол. Защото винаги след това се чувствувах ободрен и получавах облекчение.
По едно време се завежда ред всички ученици задължително да посещават празничен ден черковната служба. Ще се съберем в едно старо здание зад църквата, ще дойде учител да провери кои присъствуват и след това влизаме в храма. По време на службата накои от учениците стоят нехайно, шумят, говорят. Тяхното волно държане отвлича и мен вниманието, та не мога да се съсредоточа и да слушам черковната служба с нужното благочиние. Туй изиква у мен недоволство. И често пъти аз се принуждавам да се отделя от своите другари и затулен в някой кът, спокойно и с благоговейно чувство се заслушвам в Божествената литургия.


Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки