Мъченици от Новиодунум

Св. Валериан, св. Макробий и св. Гордиан
Тези трима мъченици са регистрирани в „Мартиролог на Йероним“ на 17 октомври. В същия източник на 15 септември същите трима мъченици се свързват с Томи. Това не е единственият случай, в който един и същ мъченик (или група мъченици) да се свързва с повече от един град.


Св. Хераклиус и св. Паулус, св. Перегринус, св. Минериус,
св. Акуилинус и св. Виктор

Отново в „Мартиролог на Йероним“ на 17 май са отбелязани заедно св. Хераклиус и св. Паулус, както и поеденично св. Перегринус, св. Минериус, св. Акуилинус и св. Виктор. Вероятно са жертва на масовото преследване на християни войници в легионите през късната пролет и ранното лято на 304 г., в навечерието на визитата на импeратор Диоклециан по Долен Дунав.

Св. Флавиан
Неговата мъченическа смърт е отбелязана в „Сирийски календар на мъчениците“ на 25 май. Не е изключено и той да е жертва на пролетните гонения в Новиодунум през 304 г.

Св. Зотик, св. Атал, св. Камасий и св. Филип
Св. Филип е регистриран на 4 юни в „Сирийски църковен календар“, докато в „Мартиролог на Йероним“ на същата дата са отбелязани Зотикус, Аталус, Камасис, Филипус заедно с Еутихий, Куйринус, Юлия, Сатурнинус, Галдунус, Нинита, Фуртунио и други 25 неизвестни по име мъченици. В забележителните си изследвания за историите на мъчениците на Балканите И. Делайе обаче не свързва тази група с Новиодунум-Исакча, защото в агиографските източници има варианти (обикновено с грешки) в изписването му и често се бърка с Nividuno, Ninive, Niveduno – градове в Северна Африка и Месопотамия. Очевидно става дума за компилация, но едно археологическо откритие реалибитира действителната мъченическа история в Новиодунум на Зотик, Атал, Камасий и Филип. Мартириумът на св. Зотик, св. Атал, св. Камасий и св. Филип. Благодарение на него са преодолени съмненията както относно действителното житие, така и за мъченическа смърт в Новиодунум на тази група мъченици. Мартириумът им се намира на десетина километра южно от Новиодунум и в покрайнините на с. Никулицел– зона, където се разгръщат античните некрополи на големия античен град. В гориста местност със следи от обитаване през ІІІ–V в. през 1971 г. е разкрита раннохристиянска трикорабна базилика с размери 36х14 м.. Датира се към втората половина на ІV в., като първоначално е била без притвор. На около 50 см под тухления под на презвитерия и по-специално точно под мястото на олтарната маса е разкрит мартириум. Иззидан е с камъни на хоросан и куполообразен попочти квадратен план с размери 3,70х3,40/3,50 и височина 2,30 м. Влиза се от запад през врата широка 0,70 м и висока 1,80 м, рамкирана с каменни плочи. В центъра на мартириума върху каменна плоча (варовиков постамент) е поставен дървен (от бор) саркофаг, в който в пъ-лен анатомичен порядък са открити мощите на 4 мъже мъченици. Тримата са на възраст около 50 г., а четвъртият – на около 35. Според антропологическите изследвания има следи от физическо насилие и дори обезглавяване. Върху люнетите вляво (А) и вдясно (В) от входа с червена охра е изписано Α.┼ Μάρτυρες Χριστού (Христови мъченици) Β.┼ Μάρτυρες Ζώτικος ΄΄Ατταλλος Καμάσις Φίλιππος (Мъченици: Зотик, Атал, Камасий Филип).
Под тухления под на мартириума е проучен сутерен със същите размери, разделен с плоча на две части, но висок само 0,59 м. Затворен е с каменна плоча, а върху втора плоча е врязан текста ώδε καί ώδε ίχωρ μαρτύρων „тук и там е кръвта (жизнената сила) на мъчениците“. По пода са открити гърнета и паница от ІV в. и над 100 фрагмента от скелети на двама мъже мъченици, които са били на възраст около 45–50 г. Източно от мартирия под презвитерия и централния кораб на храма беше открит полуразрушен стар гроб хипогей с квадратна форма 3,80х3,70 м, покрит с тухли. Не е изключено да става въпрос за по-ранен мартирий, в който са били положени мощите на двамата мъченици, пренесени по-късно в сутерена на мартирия под олтара на базиликата. Предполага се, че в първичния мартириум са погребани мощите на двама неизвестни по име мъченици от Новиодунум още в средата на ІІІ в. (249–260), по времето на императорите Деций Траян и Валериан. Събитието е отнесено толкова рано, защото при изграждане на новия мартириум, около първата половина на ІV в., споменът за тях е смътен. Останките от мощите им са положени в сутерена на новия мартириум под мощите на св. Зотик, св. Атал, св. Камасий и св. Филип. Строителството на новия мартириум обикновено се свързва с това на базиликата (твърди се, че са едновременни) и се отнася към втората четвърт на ІV в. Според изследователя на паметника В. Бауман това е станало след мъченическата смърт на четирмата светци при управлението на императорите Валент и Валентиниан между 370–375 г.


Източник: Георги Атанасов- "345 РАННОХРИСТИЯНСКИ СВЕТЦИ-МЪЧЕНИЦИ ОТ БЪЛГАРСКИТЕ ЗЕМИ (І–ІV В.)"

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.