СРЕБРОЛЮБИЕ И ПРЕДАТЕЛСТВО- св. Йоан Златоуст

 Какво ще ми дадете, та да ви Го предам? На това ли те е научил - кажи ми - Христос? Не затова ли Той говори: "Недейте има ни злато, ни сребро, ни мед в пояса си" (Мат. 10:9), като предварително сдържа склонността ни към сребролюбие? Не затова ли Той постоянно убеждава и заедно с това постоянно твърди: "Ако някой те удари по дясната страна, обърни му и другата" (Мат. 5:21). Какво ще ми дадете, и аз ще ви го предам? О, безумие! За какво, кажи ми? В какво малко или голямо нещо можеш да Го обвиниш, та предаваш своя Учител? Затова ли, че Той ти е дал власт над демоните? Затова ли, че ти е дал сила да изцеряваш болести и да очистваш прокажени? Затова ли, че ти е дал сила да възкресяваш мъртви и те е поставил да бъдеш господар на смъртта? Така ли се отплащаш ти за тези благодеяния?

Какво ще ми дадете - та да ви Го предам? О, безумие или, по-добре, сребролюбие! Този порок поражда цялото това зло -увлечен от него, Иуда продава Учителя си! Такъв е този зъл корен: по-лош от бяс, по-страшен от чума - той привежда душата към смъртен грях! Онези, които са обхванати от него, могат да забравят всичко: себе си, ближния си, законите на природата, повелите на Бога и да се лишат от всякакъв разум - да станат безумни. Гледайте колко неща този порок унищожава в душата и живота на Иуда: дружба с Христа, приятелство с апостолите, общуване на братска трапеза, наставления и увещания, учение и чудеса - всичко това бива забравено и изгубено поради сребролюбието! Ето защо твърде справедлив е богомъдрият Павел, като говори: "Корен на всички злини е сребролюбието" (1Тим. 4:10).

Какво ще ми дадете, та да ви Го предам? Велико безумие съдържат тези думи! Кажете ми, възможно ли е да се предаде Онзи, Който държи всичко, владее бесовете, заповядва на морето и е цар на вселената? Като предаде Учителя си, Иуда разбра постъпката си, хвърли на стареите сребърниците и видя, че сгреши, понеже предаде невинна кръв. Що е това? Когато Го видиш, че прави чудеса, не говориш, че си сгрешил като предаваш невинна кръв – но какво щенми дадете, за да ви Го предам! Когато, обаче, злото успява и предателството се изпълва и грехът вече е извършен - тогава чак съзнаваш греха си! Каква е поуката от това? Именно тази: когато се предаваме на безгрижие - увещанието не ни принася полза; а когато сме внимателни - сами себе си можем да издигнем! Така стана и с Иуда: когато Учителят го увещава - той не слуша; когато пък никой за нищо го не дири, собствената му съвест го пробужда: и без всякакъв учител той се променя - осъжда това, което е дръзнал да стори, и хвърля сребърниците!

Какво ще ми дадете, та да ви Го предам? О, думи нечестиви! Как се изтръгнаха от устата му; как не се помрачи ума му - как не се вдърви цялото му тяло?!

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки