Из "Неделник"- Софроний, епископ Врачански
Блажени са тия, които слушат
Словото Божие и го пазят
(Лук. 11:28)
Благочестиви християни, както морската вода никога не се спира, а винаги
се вълнува и плиска, така и човешкият ум никога не стои на едно място, а
винаги лети по различни предмети. Затова трябва винаги да го издигаме към
добри дела, да слушаме с него Свещеното Писание и Божиите заповеди. Да
се пазим от зло и да славим Бога с чистосърдечни молитви, защото молитвите
и Свещеното Писание дават добър плод и придобиват Небесното царство за
онзи, който слуша и се моли. Виждате ли слънцето, луната и звездитe, как
не стареят, нито се изменят, а винаги светят по Божия заповед, така ще свети
в Небесното царство и всеки праведник, който слуша Свещеното Писание и
постъпва според Божиите заповеди (вж. Мат. 13:43, 1 Кор. 15:41, 42). Затова
трябва да се пазим от лоши дела и винаги да обичаме правдата, защото който
ходи след греха, е в тъмнина, а който ходи след правдата е в светлина, и чрез
него се слави Божието име. Както казва апостол Павел: „На хората, които
не постъпват в съответствие с Божиите заповеди, Бог дава извратен ум. Затова те са изпълнени с множество злини: с блудство, злопаметност,
завист, разпри, сребролюбие, убийство, хулене, гордост, непокорство и
немилосърдие. И с това показват, че имат върху себе си Божия гняв“ (ср.
Рим. 1:28-31, 2:1). И пак апостол Павел казва: „В последните времена
човеците ще станат сребролюбци, горделиви, хулници, непокорни,
неблагодарни, немилостиви, невъздържани, предатели и самолюбци, а не
Боголюбци. Само наглед ще носят християнско име, но няма да имат
християнски дела“ (ср. 2 Тим. 3:1-5). Ето че в наше време са се изпълнили
всички Павлови думи, защото всички сме замесени с тези злини: всеки
гледа за ядене, пиене, угаждане на плътта и сребролюбие, всеки има гняв,
злопаметност, склонност към нанасяне на обиди, лицемерие и лукавство,
всеки е станал лъжлив, непокорен, безсрамен и закононарушител. И кой
от нас може да каже, че няма нито един от тези грехове? Наистина никой.
Но защо ли сме изпаднали в тези грехове? Не поради друго, а защото
оставихме Божиите заповеди и се захванахме с лукави грешни дела, с които
разгневихме Бога, и Той ни даде извратен ум. За такива лукави дела Бог
много пъти е наказвал древните евреи с робство и други злини, както им
казал пророк Исаия: „О, човеци, защо извършихте грехове върху грехове, с
които разгневихте Бога, Който направи земята ви пуста, изгори
градовете ви и пред очите ви предаде благата ви на езичниците.
Останахте, като колиба в лозята, като сухо дърво в градина или като
град, разрушен от враговете“ (ср. Ис. 1:7, 8). Така същият пророк Исаия
казва от името на Бога на содомците: „Чуйте, князе содомски и хора
гоморски! За какво са Ми - казва Бог - вашите жертви, вашите агнета и
телета? Не искам това, което Ми принасяте. Не искам новомесечията
ви, празниците ви и постите ви, мразя ги, наситих им се и не мога да
търпя вашите беззакония. Затова, когато протегнете ръцете си да Ми
се молите, не искам да ви слушам, защото ръцете ви са пълни с кръв и
неправда“ (ср. Ис. 1:10-15). А за Иерусалим милостивият Бог казва:
„Иерусалиме, Иерусалиме, който си избил толкова пророци! Колко пъти съм
искал да събера чедата ти, както кокошка събира пилците си под крилете, и
не рачихте! Затова оставям къщите ви празни“ (ср. Мат, 23:37, 38, Лук.
13:34, 35). Християни, виждате ли, как Бог изоставя грешните хора и как не
слуша техните молитви, нито приема даровете им. Ето така заради нашите
грехове и заради нарушаването на Божия закон и ние сме попаднали в
различни беди и в ръцете на нашите душмани. Но, братя християни, стига ни
тази мъка и греховете, които сме вършили досега. Нека вече да се обърнем
към Бога с покаяние, за да получим милост от Него. Защото Сам Бог казва
чрез Исаия: „Обърнете се към Мен, въздъхнете от сърце, та да ви
помилвам. Измийте се и станете чисти, отхвърлете лукавството от
сърцата си. Научете се да вършите добро и да съдите справедливо
невинните, сиромасите и вдовиците. И тогава, ако греховете ви бъдат,
като кръв, Аз ще ги избеля, като вълна. И ако Ме слушате, ще ви дам
всички блага, ако ли пък не Ме слушате, меч ще ви посече“ (ср. Ис. 1:16-18).
Чрез пророк Иоил Бог казва: „Обърнете се към Мене от все сърце с пост и
плач, та да ви помилвам“ (ср. Иоил. 2:12). А чрез Иезекиил казва: „Никой да
не казва, че е много грешен и че няма да получи спасение. Но знайте, че Аз не
искам смъртта на грешника, а искам да се обърне към покаяние, да остави
лошия си път и да бъде жив“ (ср. Иез. 33:11). Ето, братя сами виждате,
колко милост има Бог към нас, само трябва да се покаем и да се откажем от
греховете си, за да не загинем напразно. Да очистим ръцете си от грабеж и
сърцето си от лукавство, от завист и злопаметност. И да постъпваме според
Божиите заповеди, за да получим и ние милост от Бога, защото Сам Бог
казва: „Ако постъпвате според Моите заповеди, ще ви дам дъжд навреме и
земята ще ви роди много жито, а овошките и лозята, много плод. И ще
ядете до насита от старо и ново, ще седите на земята си мирни и
неповредени, ще имате сила да гоните враговете си и те ще паднат убити
пред вас. Ако ли не постъпвате според Моите заповеди, ще ви дам
запустение и сеитбите ви ще бъдат напразни, защото небето не ще ви даде
дъжд, нито земята плод. А колкото имате, враговете ви, които ви мразят,
ще изяждат трудовете ви, те ще ви гонят и ще бягате, когато никой не
ви гони. Защото както вие постъпвате с Мен, така и Аз ще постъпвам с
вас“ (ср. Лев. 26:4-17). Затова трябва да се покаем за греховете си и да се
смирим под крепката Божия сила, както казва пророк Иоил: „Съберете се,
стари и млади, мъже и жени, богати и сиромаси, роби и свободни, заплачете
пред Бога и кажете: „Господи, помилвай ни, не ни предавай на укор и на
враговете ни“ (ср. Иоил. 2:16, 17). Щом види покаянието ни, Бог е готов да ни помилва и да ни избави от греховете ни и от враговете ни, да живеем мирно
и да постъпваме според Неговите заповеди. За което ще прекараме живота си
тук мирно, а на онзи свят ще получим Небесното царство с помощта на нашия
Господ Иисус Христос. Нему слава във вечните векове, амин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар