Тази страст, щом отбие внушението на разсъдъка и
завладее душата, прави вече човека действителен звяр и не му позволява да бъде
човек, лишавайки го от помощта на разума. Това, което е отрова в отровните
животни - същото нещо е раздразнението в разсърдените люде; те беснеят като
псета, нахвърлят се като скорпиони, ухапват като змии! Така и Писанието нарича
завладените от тази страст семената на онези зверове, на които те се
оприличават с порока си - то ги нарича: кучета, змии и рожби ехидни.
Гневливите, заради готовността
им взаимно да се погубят и да поразят едноплеменниците си, справедливо е да се
причислят към людете зверове и отровни животни, които природно хранят към
човека непримирима ненавист. Гневът прави езика необуздан; устата да не се
заключват; ръцете стават невъздържани; леят се обиди и злоречия; нанасят се
удари и рани - и какво ли още не се поражда! Това са плодовете на гнева и
раздразнението. Раздразнението изостря меч и повдига ръката на човека за
смъртта на друг човек - от него и братята не се познават един другиго: родители
и деца забравят връзките на прирорадата. В началото разгневените не познават сами себе си, а
след това не познават вече и всички близки. Както планинските потоци, стичайки
се в ниски места, завличат със себе си всичко каквото срещнат - така и
насилените и неудържими стремления на разгневените поразяват всичко еднакво.
Разгневяването е нещо като кратковременно беснуване. То не уважава ни старост,
ни добродетелен живот, ни родствена връзка, ни направени милости, нито всичко друго, което
има каква да е цена. Разгневените често хвърлят себе си в явна гибел, като се
стараят да отмъстят на другите, сами себе си забравят и опропастяват.
Да ограничим злото в самото му начало - с всички
средства да изкореним гнева от душата си. В такъв случай ще бъдем в състояние,
заедно с тази страст, да подсечем от корен и в начало по-голямата част от злото
в живота.
Някой те укорява - ти го благослови. Друг те бие - ти претърпи. Трети
те презира - ти се моли за него.
Някой те счита за нищожество - ти си спомни, че си от земя съставен и че пръст
ще станеш. Който се въоръжи с такива размисли и настроения - той няма да се уподоби
на обидилия го и ще спаси него и себе си. Чий ученик желаеш да бъдеш? На
богоугодните и блажени мъже, или на хората, изпълнени с дух на лукавство?
Когато те смущава изкушение да кажеш оскърбителна дума, представи си, че ти
предстои да решиш за себе си: към Бога ли да се приближиш чрез дълготърпението
си - или пък чрез гнева си да се предадеш на дявола? Дай време и сила на разума
си - избери добрата част...
С това и на врага ще окажеш някаква полза с примера на
красотата си, и себе си ще издигнеш - така с добротата ти по-силно ще му
отмъстиш.
Няма коментари:
Публикуване на коментар