Митрополит Климент за Паисий Хилендарски

И така, трудно и много трудно е било преди, когато, както вече казахме, невежеството и фанариотският деспотизъм са господствували у нас, трудно е било да се реши човек да дигне глас в полза на народното свестяване. При всичко това обаче такъв глас се издига, дързостно, но спасително слово се чува именно оттам, отдето повидимому трябвало би най-малко да се чака, оттам именно, дето фенерската злоба и тирания могла е най-свободно и съвършено безнаказано да свирепствува: от мълчаливата килия на един калугерин — българин. Този св. монах е свещеномонах Паисий, родом от Самоков. Отец Паисий е бил калугерин. А кой по-добре можал да знае, доколко може да се простира злобата на фенерските духовни деспоти, особено над един калугерин? Фенерските владици винаги деспотически са се разпореждали със съдбата и на мирски хора, колко повече под тяхната неограничена власт, под техният пълен произвол трябваше да бъде едно духовно лице, един прост сиромах калугерин... Когато фенерската злоба е могла да преследва и да хвърга в тъмници или да праща в заточение человеци мирски, които би могли да намерят защита и покровителство в законът на правителството ни, колко повече силна трябвало да е била тя над беззащитните калугери, на които законът, защитата и осъждането са били в ръцете’ в щението на владиката! И всичко това не можел да го не знае Отец Паисий. Но, вижда се, любовта към народа в Отца Паисия е била по-силна, отколкото страхът пред фенерската злоба, вижда се, желанието да види народът си що-годе свестен и честит — това свето желание в Отца Паисия е било твърде силно, когато той е презрял всички несгодности и мъки, които неминуемо би го слетели, и се е решил да вдигне глас в укор на всемогущото тогава у нас фенерско духовенство и в полза на народа — глас за народно свестяване. В своята история «О царех и святих болгарских и о всех деяния болгарских», която е писана преди сто и повече години (около 1760 г.) «на ползу роду болгарскому», ето как оплаква Отец Паисий жалостното положение, до което фенерското духовенство довело българския народ: «. . . тогда ся (когато османите покорили българите) патриарси цароградски . . . с насилие паки освоили терновская патриаршия под своя власт и на пакост и злоба, що имеют на болгари, еще из перво време не поставляют от болгарского язика епископи болгаром, но все от гречески язик, и нерадат отнюд за болгарски школи или учение, но обращают все на гречески язик за то са остали болгари прости и неучени и неизкусни писанием и много са от них обратили на греческая политика и учение и за свое учение и язик слабо брежат. Тая вина болгаром от греческая духовна власт приходит и много насилие неправедно от гречески владики терпът во сия времена.»
А на друго място в същата история, като споменува за това, че много от българите презират народността и езика си и се превръщат в гърци, блаженият Паисий наш преминува към свестяване и насърчване. Той употреблява всичките си усилия, привежда примери, както от свещената история, така и от нашата отечествена гражданска — само и само да разбуди народният дух, народното самосъзнание.
«О, неразумни и юроде — вика Отец Паисий, — поради что ся срамиш да ся наречеш болгарин и не четеш по своя язик и не думаш, или не са имали болгари царство и господарство, за толико царствовали и били чудни по вся земля, и много пути от силни римляне и от мудри греци дан въземали, и давали им царюве и кралюве свои царски дъщери в съпружество и да би имели мир и любов с цари болгарски, и от всего славенскаго народа най-славни били болгари, първо са они патриарха имели, перво они ся кръстили, най-боля земля они освоили, тако от своето народа словенскаго они силни и песни били и перви с в я т и и словенскии от болгарски род и язик просияли . . . но от що са ти неразумне срамиш от свой род и влачиш се на чужди язик? Но са рече: гръци по-мудри и по-политични, а болгари са прости и глупави и не имеют речи политични ... но боле ест болгарска простота и незлобие . . .» Оттук надолу преподобният Паисий начева да сравнява българската простота и незлобие с гръцката мудрост и злоба и майсторски рисува превъзходството на първата пред последната; а за доказателство на това превъзходство той привежда много примери от свещената история.
Какъв език! Какъв чуден и дързовит език, особено по онези тежки времена!... С такъв език е можал да говори само онзи, който е имал неизказана, небесна любов към своят злочест, но мил и драг народ. Всичката цел и намерение на Отца Паисия е било — да възбуди в българите съзнание на своето народно достойнство, да възбуди в тях народната гордост, народното чувство. И как добре разбирал времето си Отец Паисий! Народът унижен, народът в безсъзнание, народното чувство заглъхнало, народното достолепие потъпкано. В таквоз едно време необходимо е било да се внуши на народа уважение към само себе си, като се научи да гледа с почет на всичко онова, което е негово, което е българско. И Отец Паисий не пренебрегва с нищо за достигването на една такава важна и света цел. Той прави предмет на уважение българската простота, от която много са се срамували, уподобява тая простота с простосърдечието и незлобието на ветхозаветните св. мъже и с истинна гордост турга тая простота много по-горе от гръчката кичлива и лъжлива мудрост. И този глас на Отца Пайсия дали се е посрещал със съчувствие, дали е достигвал до сърцата на ония, към които в бил отправен? При всичко, че тогава е владяло у нас невежество, този свети глас, издигнат от чисто и искрено сърце, издигнат в името на Божията правда, както и в името на потъпканата правда народна, не е останал съвършено глас вопиющий в пустиню. Той е намирал отзив, особено в онези българи, които при доброто неразвалено сърце, при здравият си природен ум, запазили в себе си, подобно на Отца Паисия, дълбока и искрена любов към своят злочест народ, а при това знаяли са и малко-много да четат. Ето какви забележки са си правили читателите на Отца Паисиевата история:
«Аз Макарие, йеромонах Хилендарски, прочитах ето историю, и разумях что ест писано в нея, и вие потрудите се, братиа, та я прочетете да ви буди на ползу, болгаром похвала, а на пакост греком 1772 год. Маия 18 ден.»
«Аз Георгий, иереа грешний и окаяний от село Жерувна, прочитах сию историю и разумях что ест писано в пея, и вие потрудите се, братиа, та я прочетете да ви буди на ползу болгаром похвала и на пакост греком.»
Такива забележки от страна на разни читатели се срещат няколко в историята на Отца Паисия. Във всяка една забележка има тези характеристични слова: «Болгаром похвала и на пакост греком.» Тези слова ясно и гръмко свидетелствуват какъв плод е давало прочитането на Отца Паисиевата история, как се е възбуждало народното чувство, народното самосъзнание, как се е вкоренявала обичта към народното име и се е въздигало народното достолепие. О, велик е бил Отец Паисий!
Из "Съчинения том 2 на Васил Друмев" /критика, публицистика, речи, писма/

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки