ЗА ТЕЛЕСНИЯ И ДУШЕВНИЯ ПОДВИГ- св. Игнатий Брянчанинов

Поучение върху 54-о зачало на Евангелие от Лука, което се чете на всички празници на Божията майка

Спасителят на света по време на Своето странстване по земята, в долината на нашето изгнание и страдания, посетил две благочестиви жени, родни сестри, Марта и Мария, които живеели в съседното на Йерусалим село, Витания. Те имали свой дом във Витания. Двете сестри имали брат - Лазар, удостоил се да се нарече приятел на Богочовека и Неговите Апостоли (Йоан. 11:11). От Евангелието става ясно, че Господ неведнъж посещавал дома на благочестивото семейство. При едно от тези посещения Той възкресил Лазар, който от четири дни лежал в гроба. Свети евангелист Лука разказва, че при споменатото тук посещение на Господа в този дом Марта се заела да нагости многожелания Гост, а Мария седнала при нозете Му и слушала думите Му. Марта, грижейки се единствено за това угощението да бъде удовлетворително, помолила Господа да заповяда на Мария да ѝ помогне. Но Господ отговорил: Марто, Марто, ти се грижиш и безпокоиш за много неща, а пък едно е само потребно. И Мария избра добрата част, която няма да ѝ се отнеме (Лук. 10:41, 42). Според обяснението на светите отци чрез Марта тайнствено се изобразява благочестивият телесен подвиг, а чрез Мария - душевният. Разказът за настоящото посещение на Господа при двете сестри се чете, според установеното от светата Църква, на всички празници на Божията Майка. По тези две причини разглеждането на съдържащите се в разказа събития и учения трябва да бъде особено важно и поучително.
Марта била по-голямата сестра, и евангелистът я представя като стопанка на дома. Тя приема Спасителя, тя се разпорежда с угощението, приготвя храната, подрежда трапезата, донася ястията. Нейното служение е непрестанна дейност. И телесният труд, по старшинство, заема първо място в подвижническия живот на всеки Христов ученик. „Телесното дело е казал свети Исаак Сирин - предшества душевното, както сътворяването на тялото на Адам предшества сътворяването на душата му. Непридобилият телесното дело не може да придобие душевното; второто се ражда от първото, както класът от посятото пшенично зърно. Телесният подвиг се състои в изпълнението на евангелските заповеди телесно. Тук се отнасят: даването на веществена милостиня, приемането на странници, участието в разнообразните нужди и страдания на нуждаещото се и страдащо човечество. Тук се отнасят целомъдрието на тялото, въздържанието от гняв, от разкош, от увеселения и разсеяност, от насмешки и клюки, от всички думи, изразяващи злоба и нечистота на сърцето. Тук се отнасят постът, бдението, псалмопението, поклоните, стоенето на молитва в храма и в килията. Тук се отнасят манастирските послушания и други външни подвизи. Този подвиг изисква непрестанна дейност на тялото: той преминава от едно телесно добро дело към друго, а понякога съединява в себе си и няколко добри дела, извършвайки ги по едно и също време. Телесният подвиг постепенно очиства душата от страстите и я запознава с духа на Евангелието. Евангелските заповеди, изпълнявани на дело, малко по малко предават на изпълнителя живеещите в тях дълбока мисъл и дълбоко чувство, предават му Истина, Дух и Живот. Телесният подвиг има свой предел и край: те се състоят в решителното преминаване на подвижника към духовния подвиг. Решителният преход увенчава постепенното напредване. Служенето на Марта свършило, когато било завършено угощението на Господа.
Мария седна при нозете на Иисуса и слушаше речта Му (Лук. 10:39). Положението, заето от Мария, изобразява състоянието на душата, удостоила се да встъпи в духовния подвиг. Това състояние е състояние на спокойствие и на смирение, както е казал преподобният Варсануфий Велики: „От вътрешното дело, съединено със сърдечна болка (с плач на сърцето), се поражда истинното безмълвие на сърцето; от такова безмълвие се ражда смирението; смирението прави човека жилище на Бога“. Достигналият служене на Бога духом оставя външните дела, оставя грижите за другите начини на богоугаждане или ги употребява умерено и рядко в случай на особена нужда. Със своя дух той е хвърлен пред нозете на  Спасителя, слуша внимателно единствено Неговото слово, съзнава себе си като Божие създание, а не като самобитно същество (Пс. 99:3), съзнава себе си като сътворен, а Бога - като Творец (Йоан. 14:1), предава се изцяло на волята и водителството на Спасителя. Очевидно е, че такова състояние се дава на душата след повече или по-малко продължителен телесен подвиг. И Мария не можела да седи при нозете на Господа и да насочва цялото си внимание към Неговото учение, ако Марта не беше приела върху себе си грижите за посрещането (служението и поклонението на Бога с Дух и Истина е тази добра част, това блажено състояние, което, започнало по време на земния живот, не се прекратява, както се прекратяват телесните подвизи с края на земния живот. Добрата част остава постоянна принадлежност на душата във вечността, там получава пълно развитие. Добрата част не се отнема от душата, която я е придобила, но завинаги остава нейна собственост.
Телесният подвиг твърде често крие в себе си много важен недостатък. Този недостатък се състои в това, когато подвижникът се упражнява в подвига без разсъждение, когато придава на подвига излишна стойност, когато извършва телесни подвизи единствено заради самите тях, погрешно съдейки за тях и ограничавайки с тях целия си живот, цялото си богоугаждане. С такава неправилна оценка винаги е свързано унижаването на духовния подвиг, стремежа да откъснем от него занимаващите се с него. Това се случило е Марта. Тя сметнала поведението на Мария за неправилно и недостатъчно, а своето  за по-ценно, по-достойно за уважение. Милосърдният Господ, не отхвърляйки служението на Марта, снизходително ѝ обърнал внимание, че в нейното служение има много излишни и суетни неща, и че делото на Мария е същественото дело. С тази забележка Господ очистил подвига на Марта от високоумие и я научил да извършва телесното служение със смирение. Точно така! Телесният подвиг, още неозарен от духовния разум, винаги има в себе си много суетни и излишни неща. Трудещият се в него, макар и да се труди заради Бога, се труди във ветхия човек; на неговата нива заедно с пшеницата израстват плевели; той не може да бъде свободен от влиянието на плътското мъдруване върху неговия начин на мислене и действие. Необходимо е всички ние да обърнем подобаващо внимание на наставлението, отправено от Господа, и нашите добри дела, извършвани чрез тялото, да вършим с най-голямо смирение, подобно на слуги, задължени да изпълнят волята на своя Господар, и неможещи да изпълняват тази воля както трябва поради своята немощ и греховна повреденост. За занимаващите се с телесния подвиг е много полезно да знаят, че има друг подвиг, несравнено по висш, душевният подвиг, подвигът осенен от Божествената благодат. „Нямащият душевното дело - е казал свети Исаак Сирин - остава чужд на даровете на Духа“, каквито и телесни подвизи да извършва. Великият наставник на монасите уподобява телесното дело, когато то е само за себе си, когато не му съдейства делото на ума във вътрешната стая на безплодна утроба и сухи гърди, защото телесното дело не може да се приближи до Божия разум. Това виждаме при Марта. Тя била така заета със своя труд, така уверена в неговото значение, че не помолила от Господа за благоугодно на Него разпореждане, но предложила своето разбиране и разпореждане и ходатайствала за тяхното изпълнение.
Защо е установено от светата Църква този евангелски разказ да се чете на всички празници на Божията Майка? Защото Божията Майка принесла на Богочовека най-възвишено телесно служение и най-възвишено служение на духа, спазвайки всички Негови думи в сърцето Си (Лук. 2:51), спазвайки всичко, случващо се с Него от младенчество и слагайки всичко, отнасящо се до Него, в сърцето Си (Лук. 2:19). За обяснение на това към разказа се добавя от следващата глава на Евангелие от Лука възванието към Господа на една жена, която слушала Неговото учение: блажена е утробата, която Те е носила, и гърдите, от които си сукал (Лук. 11:27), и отговорът на Господа на това възвание: да, но блажени са и тия, които слушат словото Божие и го пазят (Лук. 11:28). Божият отговор на човешкото съждение! Човешкото съждение признало Божията Майка за блажена единствено за раждането на Богочовека от Нея: Богочовекът възвисява достойнството на Божията Майка, наричайки особено блажени онези, които слушат словото Божие и го пазят. Божията Майка имала това блаженство повече от всички човеци, слушайки внимателно думите на Богочовека и пазейки ги с такова съчувствие, каквото нямал никой от тях. Тук отново е дадено предимство на служението на духа пред телесното служение, в противоположност на човешкото съждение.
Милосърдният Господ призовава всички човеци да Му служат. Служенето на Господа, свързано с разпъване на ветхия човек, с отхвърляне на неговите плътски и греховни пожелания и разбирания, има свой труд; но този труд има и свое утешение, подавано от благата съвест и Божествената благодат. Христовото иго е благо, и бремето Му е леко (Мат. 11:30). Желаещите да встъпят в служение на Господа с цел да Го приемат в дома на душата си и да Го успокоят по заповядания от Него начин трябва да започнат с телесния подвиг, с изпълнението на евангелските заповеди чрез телесни действия. Нашата душа се намира във връзка с тялото поради сътворението и в зависимост от него поради падението. Тя се заразява с греховни недъзи и страсти по причина на телесните действия; страстите се изтребват и се въвеждат добри навици и добродетели в нея пак чрез телесните действия. Позволяващият си да действа според влечението на гнева се поробва на навика, образуван чрез действията на гневната страст; позволяващият си да действа по внушение на користолюбието се заразява със страстта на сребролюбието и скъперничеството. По подобен начин влизат в душата всички страсти, основавайки се на външната дейност на човека. Оттук се вижда необходимостта от телесен подвиг: той е жизнено необходим за прогонване на страстите с действия, противоположни на изискването на страстите; той е необходим за насаждане на добродетели в сърцето, според указанието на Евангелието. Благоразумният телесен подвиг, основан на словото Божие и озарен от него, в значителна степен освобождава човека от греха, в значителна степен го прави приятел на добродетелите, служител на Христа. Чрез такъв телесен подвиг в най-скоро време се явява душевният подвиг, способен да достави спасение.
И хладният, и разгорещеният телесен подвиг, чужд на душевния, чужд на духовния разум, който се изисква от словото Божие и който трябва да бъде душа на телесния подвиг е пагубен. Той въвежда в самомнение, в презрение и осъждане на ближните, въвежда в самозаблуда, създава вътрешния фарисей, отчуждава от Бога, съчетава със сатаната.
Когато Божията благодат обилно осени подвижника, тогава в него се открива обилен душевен подвиг, ръководещ към християнско съвършенство. Тогава на душата се открива нейната греховност, до този момент скривана от нея! Тогава от очите ѝ се снема завесата, пред душата застава необятната, величествена вечност, досега скриваща се от нея! Тогава часът на смъртта, стоял някъде далече, се приближава и застава пред самата душа, пред нейния поглед! Тогава земният живот, до този момент изглеждащ безкраен, се съкращава до най-малки размери: изминалият живот е като сън от преминала нощ! Оставащото поприще на живота се слива в един предсмъртен час! Тогава от дълбинита на душата се изтръгват стенания, досега непознати за нея! Излива се плач, който досега не е усещала! Възниква молитва и плач в самата дълбина на душата, произнасящи се с ума и сърцето при мълчание на устните, възнасят се към небето, хвърлят молещия се в нозете на Спасителя и го държат там; душата, в изповядване на своята греховност и безкрайното Божие величие, влиза в съвършенството, въвеждана в него чрез десницата на всеблагия Бог, Който и създал човека и го възсъздава. Благославяй, душо моя, Господа. Той прощава всички твои беззакония, изцелява всички твои недъзи; избавя от гроб твоя живот, увенчава те с милост и щедрости; подновява се като на орел твоята младост (Пс. 102:2-5) чрез всемогъществото на обновилия нашето естество в Себе Си и обновяващ ни чрез Себе Си Спасител. Амин.

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки