РАЗМИСЛИ ВЪРХУ ПСАЛМИТЕ- св. Василий Велики

"Всичкото Писание е боговдъхновено и полезно за поука" (2 Тим. 3:16), защото е написано чрез Духа Светаго, за да бъде то обща целебница за всички души и за да може всеки да намери в него лек за недъга си. Книгата на Псалмите пък обхваща в себе си полезното от всички книги на Писанието - тя пророчествува за бъдещето, припомня миналото, дава закони за живота, предлага правила за благочестие: с една дума - тя е обща съкровищница на доброто учение, и подбира за всекиго това, което му е нужно и полезно. Тук има съвършено богословие, което предрича идването на Христа в плът; тук се съдържа: страх от наказание, заплаха със съд, разкриване на тайни, обещание на слава, надежда за възкресение! Всичко, като в грамадна и обща съкровищница, е събрано в книгата на Псалмите. Що е блаженство и истинско добро? Съществува истинско добро, което в собствен и първоначален смисъл следва да се нарече блаженство; и това добро и блаженство е Бог. Затова и Павел, наканвайки се да спомене за Христа, казва; "По славното благовестие на блажения Бог ..." (1 Тим. 1:11). Истинско блажество, това е коренното Добро, към Което всичко е обърнато, Което всеки търси и желае; То е неизменно естество и господство по достойнството; То е безметежен живот и безскръбно състояние; в Него няма промени и не Го засягат превратности. То е непресъхващ извор, несвършваща благодат, неизчерпаемо съкровище. Суетните светолюбци и невежествените хора, непознавайки същността на истинското добро, често наричат блаженство това, което няма никаква цена: богатство, слава здраве, бляскав живот - всичко, което по естеството си не е добро, защото не само, че е твърде променливо, но и не може да направи притежателите си добри. Нима богатството е направило някого справедлив, или здравето може да направи човека целомъдрен?! Напротив, всяка злоупотреба с тези дарове води човека към грях - затова блажен е онзи, който е придобил нещо достойно за по-голяма цена, който е станал причастник на неотемлени блага!
Ще ме запитате: защо Пророкът говори само за мъжа и него само нарича блажен? Нима из числото на блажените той изключва жените? Не - една е добродетелта за мъжа и жената, тъй като и сътворението на двамата е равночестно: затова и наградата на двамата е еднаква - защото е писано: "Сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори, мъж и жена ги сътвори" (Бит. 1:27). Щом природите са еднакви, и действията са едни и същи - а на които делата са равни, за тях и наградите са еднакви. И така: защо Псалмопевецът, като говори за мъжа, замълчава за жената? Затова, защото, при единството на естествата, счел за достатъчно да обозначи цялото, като укаже на предимното в рода! 
 Из книгата"Духовни бисери"- Г. Ибришимов

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки