"Всичкото Писание е боговдъхновено и полезно за
поука" (2 Тим. 3:16), защото е написано чрез Духа Светаго, за да бъде то
обща целебница за всички души и за да може всеки да намери в него лек за недъга
си. Книгата на Псалмите пък обхваща в себе си полезното от всички книги на
Писанието - тя пророчествува за бъдещето, припомня миналото, дава закони за
живота, предлага правила за благочестие: с една дума - тя е обща съкровищница
на доброто учение, и подбира за всекиго това, което му е нужно и полезно. Тук
има съвършено богословие, което предрича идването на Христа в плът; тук се
съдържа: страх от наказание, заплаха със съд, разкриване на тайни, обещание на
слава, надежда за възкресение! Всичко, като в грамадна и обща съкровищница, е
събрано в книгата на Псалмите. Що
е блаженство и истинско добро? Съществува истинско добро, което в собствен и
първоначален смисъл следва да се нарече блаженство; и това добро и блаженство е
Бог. Затова и Павел, наканвайки се да спомене за Христа, казва; "По славното
благовестие на блажения Бог ..." (1 Тим. 1:11). Истинско блажество, това е
коренното Добро, към Което всичко е обърнато, Което всеки търси и желае; То е
неизменно естество и господство по достойнството; То е безметежен живот и
безскръбно състояние; в Него няма промени и не Го засягат превратности. То е
непресъхващ извор, несвършваща благодат, неизчерпаемо съкровище. Суетните светолюбци
и невежествените хора, непознавайки същността на истинското добро, често
наричат блаженство това, което няма никаква цена: богатство, слава здраве,
бляскав живот - всичко, което по естеството си не е добро, защото не само, че е
твърде променливо, но и не може да направи притежателите си добри. Нима
богатството е направило някого справедлив, или здравето може да направи човека
целомъдрен?! Напротив, всяка злоупотреба с тези дарове води човека към грях -
затова блажен е онзи, който е придобил нещо достойно за по-голяма цена, който
е станал причастник на неотемлени блага!
Ще ме запитате: защо Пророкът говори само за мъжа и него
само нарича блажен? Нима из числото на блажените той изключва жените? Не - една
е добродетелта за мъжа и жената, тъй като и сътворението на двамата е
равночестно: затова и наградата на двамата е еднаква - защото е писано:
"Сътвори Бог човека по Свой образ, по Божий образ го сътвори, мъж и жена
ги сътвори" (Бит. 1:27). Щом природите са еднакви, и действията са едни и
същи - а на които делата са равни, за тях и наградите са еднакви. И така: защо
Псалмопевецът, като говори за мъжа, замълчава за жената? Затова, защото, при
единството на естествата, счел за достатъчно да обозначи цялото, като укаже на
предимното в рода!
Из книгата"Духовни бисери"- Г. Ибришимов
Из книгата"Духовни бисери"- Г. Ибришимов
Няма коментари:
Публикуване на коментар