НЕДЕЛЯ ДВАДЕСЕТ И ШЕСТА СЛЕД ПЕТДЕСЕТНИЦА


Евангелие за многото грижи и ненадейната смърт
Лк. 12: 16 – 21, Зач. 66
Св. Николай Велимирович
     Господ Иисус Христос дошъл между хората, за да излекува човешката душа от крадливостта. Защото крадливостта е тежка болест на човешката душа. Краде ли синът от баща си? Не. А слугата краде от господаря си. В онзи час, когато Адамовият синовен дух се превърнал в дух на слуга, неговата ръка се протегнала към забранения плод. Защо човекът краде от чуждата собственост? Дали защото му трябва? Адам имал всичко и нищо не му липсвало, и все пак извършил кражба. Защо човекът краде от човека и слугата от слугата? Защото преди това те се осмелили да откраднат от другиго. Човек винаги първо краде от Бога, а после от хората. Първо праотецът на хората посегнал с крадлива ръка към онова, що е Божие, па тогава, и заради това, и неговите потомци станали крадци. Човекът краде и от Бога, и от хората, и от природата, и от самия себе си. Човек краде не само с всичките си чувства, а и със сърцето, и с душата, и с мислите си. Но няма нито една кражба, в която дяволът да не е съюзник на човека. Той е съветник и подбудител на всички кражби; той е водач и началник на човека във всички крадливи замисли. В целия свят няма самичък крадец. Винаги най-малко двамина отиват да крадат, а Трети ги гледа. Човекът и дяволът отиват да крадат, а Бог ги гледа. Както Ева не е извършила кражбата сама, а в ортаклък с дявола, тъй и никой никога не е извършил сам кражба, а винаги в съюз с дявола. Но дяволът не е само водач и съучастник в кражбата, а и неин инициатор. Защото на него не му е до откраднатото, а до погубването на човешката душа, до свадите и омразата между хората и до пропадането на целия човешки род. Той не отива да краде заради краденето, а като рикащ [1] лъв обикаля и търси кого да глътне (I Петр. 5: 8). А че дяволът е онзи, който подтиква душата към всяко зло и сее в душите плевели, го е казал и сам Господ Иисус (Мат. 13: 39). С всяка кражба, която човек извършва, дяволът краде една част от неговата душа. И душата на навикналия крадец все повече се смалява и погива като бял дроб, прояден от туберкулоза. За да се отърве човек от крадливостта, трябва да гледа на своята собственост като на Божия, а не като на своя. И като я използва, трябва да гледа на нея като на онова, що е Божие, а не негово. Като яде хляб на трапезата, си трябва да благодари на Бога, защото хлябът не е негов, а Божий.
       За да се излекува човек от крадливостта, трябва да гледа на всяка чужда собственост като на Божия, и трябва да знае, че като краде от хората, краде от Бога. А нима може да се открадне от Онзи, чието око никога не спи? А за да отхвърли човек от себе си своя зъл ортак и сеяч на всяко зло, трябва да бди над душата си, та дяволът да не посее крадливи желания и помисли в нея. И ако я намери засята [с тях], трябва бързо да се постарае да ги изгори с огъня на молитвата. Не е ли безумен онзи, който тича към лошото, като е познал по-доброто? Не е ли безумен и смешен онзи крадец, който през нощта обира чуждия дюкян, за да открадне памучна кърпа, когато в същото време вижда, че неговият приятел му е докарал пред къщата в дар кола, пълна с коприна и кадифе?
       Човеколюбивият Господ Иисус донесъл със Себе Си и открил пред хората безбройни и несравними небесни блага, и ги поканил да взимат явно и свободно, но само при едно условие – първо да отлепят душата си от тленните земни блага. Някои хора Го послушали. Пристъпили към Неговите дарове и се обогатили; а някои не Го послушали и останали при своето тленно и крадено богатство. За вразумяване на тези, последните, Господ казал притчата, която се чете в днешното евангелско четиво:
       И каза им притча, като рече: на един богат човек нивата се бе много обродила; и той размишляваше в себе си и казваше: какво да направя? Няма де да събера плодовете си. Той и преди бил богат, но сега се родили толкова плодове, че не знаел къде да ги събере. Гледайки своята нива, покрита с пшеница, своите овошки и лозя, с натежали и превити от плод клони, своите градини, препълнени с различни зеленчуци, и своите кошери, преливащи от мед – този богаташ не погледнал към небето и не казал радостно: „Слава и хвала, всевишни и всемилостиви Боже! Как Твоята сила и мъдрост са произвели от черната земя такова изобилие! Как Твоето слънце е наляло сладост във всички земни плодове! Как на всеки плод си дал чуден вид и отделен вкус! Как стократно си възнаградил моя малък труд за всичко това! Как Си се смилил над Твоя слуга и с прещедра ръка си излял толкова блага за него! О, пречудни Господи мой, научи и мене с тези Твои блага да доставям радост и на своите братя и съседи! Та и те, заедно с мен, да се зарадват и заедно с мен с благодарност да славят и хвалят Твоето свято Име и неизказаната Твоя доброта!“. Не, и вместо да се сети за Дарителя на толкова дарове, той първо се грижи къде да натрупа тези дарове и как да ги опази. Както крадец, като намери на пътя кесия с пари, не мисли откъде е тази кесия, нито чия е, а първо се грижи как да я укрие! Всъщност и този богаташ е истински крадец. Той не би могъл да каже, че всичкото това изобилие от плодове е дошло от неговия личен труд. И крадецът се труди около кражбата. Нито пък е от неговите умения и ум. И крадецът често проявява много по-големи умения от орача и сеяча. Богаташът не се е трудил, нито пък е можел да се труди около слънцето, дъжда, ветровете и земята. А това са четирите главни стихии, които по Божия воля дават плод на растенията и овошките. Затова този изобилен плод не е поради неговия нищожен труд, нито пък поради правото на собственост, защото той не е господар нито на слънцето, нито на дъжда, нито на ветровете, нито на земята. Този изобилен плод е дар Божий. Колко неблагодарен в очите на всички хора е човекът, когато получи някакъв подарък от някого и не каже: „Благодаря!“, нито пък погледне към дарителя, а само бърза да скрие на сигурно място подаръка! Честит е просякът, който получава кора черен хляб и благодари на подаващия. А този богаташ не благодарил Богу нито с една дума или мисъл за тази обилна жътва, че даже и с една усмивка за такова чудо и такава Божия благодат, а вместо молитва, благодарност, песен към Бога и благодарност в сърцето, веднага започнала да го гризе грижата как да събере всички тези блага и да ги запази, че и едно зърно да не остане за небесните птици, и нито една ябълка да не падне в имота на неговия беден съсед.
       И рече: това ще сторя: ще съборя житниците си и ще съградя по-големи, и ще събера там всичките си храни и благата си. Ето в какво е главният труд на човека! Вместо да се труди да разруши стария човек в себе си и да изгради новия, той влага своя труд в събарянето на стари и граденето на нови житници и чифлици. Ако и следващата година е обилно плодородна, той ще трябва пак да се труди и мъчи за разширяването на старите и съграждането на нови хамбари. И тъй неговите житници от година на година ще се разширяват и подновяват, а душата му все повече ще се стеснява и остарява. Неговото старо жито ще плесеняса като неговата душа. Ще го заобикаля завист и върху него ще се сипят клетви. Защото бедните хора ще гледат със завист на неговото богатство, а гладните ще го проклинат заради коравосърдечието и егоизма му. Така богатството му ще допринесе за неговата, а и на съседите му гибел. Неговата душа ще погине заради коравосърдечието и егоизма, а душите на съседите му – заради завистта и проклинането. Виждате как безумният човек може да употреби Божия дар и за своя, и за чужда гибел! Бог му е дал богатство за благословение и спасение – както неговото, така и на съседите, а той го употребил за проклятие на себе си и на другите. Свети Иоан Златоуст съветва всички, които приемат съвет: „Ако си се наситил – спомни си за гладния. Ако си утолил своята жажда – спомни си за жадния. Ако си се стоплил – спомни си за мръзнещия. Живееш ли в голям и богато украсен дом, въведи в него и бездомника. Ако си се развеселил на пира, развесели тъжния и скърбящия. Ако са ти отдали чест като богат, ти посети бедните. Ако си излязъл радостен от твоя княз, зарадвай и своите слуги. Ако си милостив и снизходителен към тях, сам ти ще получиш милост при излизането на душата от тялото ти“.
Разказва се за двама велики постници в египетската пустиня как се молели Бог да им открие дали има някой на света да Му служи повече от тях. И наистина, открило им се – заповядало им се да отидат на еди-кое си място при еди-кой си човек и щели да узнаят онова, което желаели да научат. Отишли, където им било казано, и намерили един обикновен човек на име Евхарист, който се занимавал само със скотовъдство. Постниците, като не видели в този човек нищо особено, го попитали как се труди да изпълнява Божията воля. След продължително противене Евхарист им казал, че всичко, което придобие от своята стока, разделя на три части: едната дава на нищите и бедните, втората употребява за гостоприемство на странници, а третата оставя за себе си и за своята целомъдрена жена. Като чули това, постниците похвалили неговата добродетел и се върнали (Пролог[2], 17 ноември). Виждате, че милосърдието е по-високо и по-богоугодно дори и от най-строгия пост. Но този ненаситен богаташ, за когото става дума в Евангелието, не мислел нито за Бога, нито за душата си, нито за милосърдието. Той мислел само как да разшири житниците си и как да събере всички плодове от своя имот. И какво щял да прави след това? Ето, нека той сам да каже:
       И ще кажа на душата си: душо, имаш много блага, приготвени за много години: почивай, яж, пий, весели се. Как може душата да яде и пие? Тялото яде и пие онова, което е събрано в полето, а не душата. Но богаташът, като говори за душата, мисли за тялото. Неговaта душа толкова се е срастнала с неговото тяло и толкова е заприличала на него, че той я познава само по име. Пагубният триумф на тялото над душата не можел по-ясно да се изрази. Представете си едно агне в кучешка колиба, завързано и забравено там. Кучето тича насам-натам, довлича в колибата храна за себе си. И като напълни колибата с довлечено месо, черва и кости от мърша, виква на гладното агне: „Агне мое, яж сега, пий и се весели, имаш храна за много дни!“. И след тези думи кучето ще се нахвърли да яде, а агнето ще продължи да гладува и ще умре от глад. Както кучето постъпило с гладното агне, така постъпил и богаташът със своята душа. Душата не се храни с тленна храна, а той ѝ предлага такава храна. Душата копнее за своето небесно жилище, където са нейната житница и нейните извори, а той я приковава към земята, па и обещава, че ще я държи прикована така още много години. Душата се радва на Бога, а той и на устата си няма Божието име. Душата укрепва с правда и милост, а той и не помисля със своите богатства да стори правда и милост на бедните, нещастните и сакатите хора около своя дом. Душата иска чиста небесна любов, а той налива масло в огъня на страстите и смърдящият дим от него окадява душата. Душата иска своите украшения, а нейните украшения са: любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милосърдие, вяра, кротост, въздържание (Гал. 5: 22 – 23). А той я кичи с пиянство, ненаситно блудство и суета. Как да не умре тревопасното агне покрай месоядното куче? Как да не умре душата, притисната от тежката мърша на плътта?
       Но не само затова, че предлага на агнето месо, е безумен този богаташ, а и защото се прави на господар на времената и на живота. Ето виж, той се кани да яде и пие много години. А чуйте какво му отговаря Бог: Но Бог му рече: безумнико, нощес ще ти поискат душата; а това, що си приготвил, кому ще остане? Това му казва Господарят на живота и света и повелителят на времената и смъртта, в Чиято ръка е душата на всичко живо и духът на всяка човешка плът (Иов 12: 10). Безумнико, защо не мислиш с главата си, а мислиш с корема? Както денят на твоето раждане не е бил в твоя власт, така не е [във властта ти] и денят на твоята смърт. Господ е запалил свещта на земния ти живот, когато Той е пожелал. И Господ ще я угаси, когато пожелае. Както твоето богатство не е ускорило и с час твоето дохождане на света, така то не може и с час да отложи твоето отхождане от него. Зависи ли от тебе разсъмването и мръкването на деня? Зависи ли от тебе кога да започне да духа и кога да утихне вятърът? Точно толкова зависи от тебе и срокът на живота ти на земята. Също толкова зависят от тебе твоите житници и изби, твоите кошари и обори. Всичко това е Божие, също както и твоята душа. Всеки ден и всеки час Бог може да Си вземе своето от тебе и да го даде другиму. Всичко, свързано с твоя живот, е Негово; Негово ще бъде и след смъртта ти. В Неговата десница са животът и смъртта ти. Защо тогава говориш за много години напред? Човече, до минута ти е определено времето за живот и твоят последен час може да удари още днес. Затова не се грижи за утрешния ден какво ще ядеш и пиеш и с какво ще се облечеш, а се грижи повече, грижи се много повече, с каква душа ще застанеш пред Бога – твоя Творец и Господар. Грижи се повече за Царството Божие, защото то е храната за твоята душа (Мат. 6: 31 – 33).
       Тази притча Господ завършва с думите: Тъй бива с тогова, който събира имане за себе си, а не богатее в Бога. Какво, значи, се случва с него? Неочаквано той се разделя с богатството си, а душата му – с тялото. Богатството се дава другиму, тялото се предава на земята, а душата отива в място по-черно и от гроба, където ще бъде плач и скърцане със зъби. Нито едно добро дело няма да го посрещне в Небесното Царство, та там да има място за неговата душа. Името му няма да се намери в Книгата на Живота и няма да бъде известно и произнесено между блажените. Той е получил своята награда на земята и Божиите богатства на небето няма да се открият на неговата душа.
       О, колко страшна е неочакваната смърт! Когато човек мисли, че стои най-здраво на земята, тя може изведнъж да се отвори и да го погълне, както погълнала Датан и Авирон (Вторзак. 16: 32). Когато богозабравилият се веселяк се кани още години и години да се весели, пада огън и го изпепелява както Содом и Гомор. Когато човек мисли, че добре се е подсигурил и пред Бога, и пред хората, изведнъж пада мъртъв като Ананий и Сапфира (Деян. 5: 1). С изненадващата си смърт грешникът нанася две вреди – и на себе си, и на своите роднини; на себе си, защото умира неразкаян; и на роднините, защото ги изненадва с неочакван удар и оставя своите дела неуредени. Блазе на онзи, който се разболее преди смъртта и претърпи мъки и страдания. На него му се дава възможност още веднъж разумно да прецени своя живот; да види и изброи своите грехове; да се покае за всичко лошо, което е сторил, да заплаче пред Бога и да очисти своята душа със сълзи, и да помоли Бога за прошка. И сам да прости на всички онези, които са му навредили и злословили през живота му; да благослови всички свои приятели и всички свои врагове; да напомни на децата си да се боят от Бога, да мислят за смъртния час и благовременно да обогатяват душите си с вяра, молитва и милостиня. Вижте как са умрели Божиите угодници и праведници в Старозавено време: Авраам, Исаак, Иаков, Иосиф, Моисей и Давид. Всички те боледували преди смъртта си и по време на боледуването Божието име не слизало от устата им. И всички оставили добри завети на своите потомци и ги благословили. Такава е обичайната смърт на праведника. Ама ще кажете: „Нима много праведници не са загинали внезапно в битки?“. Не, не са. Праведниците никога не умират внезапно. Те винаги са готови за смъртта и всеки ден очакват раздялата с този живот. В сърцето си те непрестанно се каят и изповядват пред Бога и прославят Божието име. Така постъпват праведниците в мирно време и в благоденствие, а още повече правят това по време на война, напасти и изкушения. Целият техен живот е старателна подготовка за смъртта. Затова те никога не умират внезапно.
       Да се приготвиш за смъртта – това означава да богатееш в Бога. Защото само онези, които истински вярват в Бога и в другия живот, се подготвят за смъртта, за другия живот. Невярващите въобще не се подготвят за смъртта: те се трудят да удължат живота си на земята. Затова те се боят даже и да помислят за смъртта, а още по-малко се стараят да богатеят в Бога. Който пък се готви за смъртта, той се готви за вечния живот. А какво е това подготовка за вечния живот, е известно на всеки християнин. Мъдрият човек всеки ден укрепва своята вяра в Бога и пази своето сърце от неверие, съмнение и злоба, както мъдрият стопанин пази своето лозе от вредни насекоми и скакалци. Мъдрият човек се грижи всеки ден да изпълнява Божиите заповеди за делата на прошката, милосърдието и любовта. Така той се обогатява в Бога. Онова, което му е най-мило и най-скъпоценно, мъдрият човек не държи в житници и кошници, а го полага в Божията десница. Това е неговата душа. Това е най-голямото му съкровище – едно съкровище, което не гние и не умира. Всеки ден мъдрият човек има уредена сметка с този свят и е готов да легне и да умре с твърда вяра, че ще оживее и ще застане пред Божието лице.[3] Няма нищо по-лекомислено от това да се каже: „Да умра неочаквано и да не усетя смъртта!“. Така говорят безумните и безбожниците. Кой от апостолите, светиите и всички богоугодници е умрял в съня си? Или кого е погълнала земята? Или кой е изгорял в пожар? Кой от тях е извършил самоубийство? Затова умните и благочестивите казват: „Да бъде Божията воля!“. По-добре е години да боледуваме и да сме в рани и гърчове от болести, отколкото да умрем внезапно и неразкаяни. Защото мъките на този свят, както и радостите, бързо отминават. А на другия свят няма нищо временно и преходно, а всичко е вечно – било мъка или радост. По-добре е, следователно, малко да се помъчим и поболедуваме тук, отколкото там. Защото там усещането на болката и на радостта е несравнимо по-голямо. Да бъде Божията воля! Да се молим, значи, Всевишният Бог да не ни праща внезапна смърт посред нашите грехове и беззакония, а да ни помилва, както е помилвал и цар Иезекия (Исаия 38: 1), и да ни даде време за покаяние. По Своята милост да ни даде знак за приближаващата ни смърт, за да може бързо да сторим още някое добро и да спасим душата си от вечния огън. Та така и нашето име да се намери в Книгата на Живота, и нашето лице да се окаже между праведниците в Царството на Христа – нашия Бог. Нему слава и хвала, заедно с Отца и Светия Дух – единосъщна и неразделна Троица, сега и винаги, и вовеки веков. Амин.

[1] Рикащ – ревящ (бел. ред.).
[2] Свeтител Николай (Велимирович). Охридски пролог. Преводач Архим. Сава (Тинков).     FastPrintBooks, 2018, с. 734.
[3] Размисли в себе си и кажи: „няма да преживея този ден“ – няма да съгрешиш пред Бога (Св. Антоний Велики (бел. авт.).

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки