Бог, природа и човек


В. Н. Балкански- 1939 г.

Противниците на религията изобщо, винаги са твърдели и днес продължават да твърдят, че тя е в основно противоречие с науката и прогреса. Тази теза поддържат и всички атеисти, които отричат Христа и християнството. Те казват: дето е науката, там е и знанието, а дето е религията — там било суеверието и невежеството. В нашата беседа ще видим, че това съвсем не е така, както твърдят атеистите и материалистите.
Знанието и познанието са предмет на всяка една наука. Що е знание? Науката казва: ако има предмети и обекти за възприемане на техните свойства и качества, ще има знание. Значи само чрез пипането, мириса, гледането и слуха, ние можем да опознаем външния свят. На това просто предположение се крепи цялата теория на човешкото познание. Но, ако се вдълбочим в тази теория, ще видим, че в нея има повече вяpa, отколкото наука. Много научни теории са построени върху символи и субективизъм. За да се проникне в същността на битието не са достатъчни категориите на разума, но че влага и „интуиция“, която е основа на вярата. Днес научната педагогия напълно се съгласува и помирява с религиозната методология. Исторически религията се е появила по-рано от науката. Християнството, което започва от Новия Завет, се отнася с пълно уважение към науката и знанието. Християнското учение ни дава едно завършено и съвършено познание за Бога, природата и човека. Познанието на Бога не може да бъде предмет на никоя наука, философия или метафизика, то е предмет само на вярата. „Бога никой никога не е видял. Единородният Син, Който е в недрата на Отца, Той го и обясни“ (Еванг. Иоан, гл. I: 18.) „Блажени чистите по сърце, защото те ще видят Бога (Ев. Мат. V: 8) 
Значи, Богопознанието е възможно и достъпно само чрез вярата, а не чрез някое друго умозрително знание. Последните и най-нови възгледи на науката върху природата се изразяват в учението за еволюционното развитие. Но и християнството разглежда природата от тази еволюционна гледна точка. В Новия Завет, например, се говори не за създаване и творение, а за раждане т. е. — за по-степенен органически ръст.
Днешното приложно естествознание и технологията не срещат никакви спънки от християнското учение, а напротив, — те се насърчават от него, до колкото те могат да преодолеят грубите природни сили и да ги използуват за човешкотo благоденствие. Метафизическата същност на християнското учение се състои в това именно, преодоляване на човека над природата!
Зa познание на самия човек, неговия произход и неговата същност, християнството ни дава наи-ценни методологически указания. То различава в човека три страни : плътска-телесна, душевна и духовна. Съобразно това, човекът се изучава трояко: физически, психологически и морално.
Никъде в евангелските учения не се говори против възможното познание на човешката природа, чрез анатомията, физиологията и патологията. Но най-съвършено е психологическото познание на човека, което ни е дал Христос, Който е знаел всичко. Християнството разпознава низша душевна и висша духовна дейност. Истинският духовен човек, според християнското учение, се ръководи само от морални правила, които са предмет на религиозно-нравственото познание. Няма по-съвършена и по-основателна етика освен християнската. Нито правото, нито историята, нито възпитанието биха могли да получат една основна научна санкция, ако те не почиват на вярата в нещо по-добро, по-възвишено и по-нравствено. В най-ново време, изучаването на социалните и икономически проблеми се обосновава върху една висша човешка правда и справедливост. А учението на „обществената солидарност“ не е ли едно християнско учение!
Така се гледа на християнството във всички по-културни и по-напреднали страни в Европа — а особено в Сев. Америка. Там християнството и науката вървят солидарни, наедно, в училището, църквата и обществото. Епископ Дюпанжу уподобява математиката на северно слънчево сияние, което не дава живот на цветята, нито може да даде плод на растенията. Нека се знае, че нито един велик математик не е отричал вяратa, но напротив, те са съзнавали и чувствували близостта между трансцеденталното и божественото начало. Нашите млади учени гледат на религията и на вярата, като на неща излишни. Тия възгледи и убеждения се насаждат чрез учебниците и чрез класното обучение в нашите основни училища, в прогимназиите и гимназиите. Такива атеистични и материалистични познания се преподават по-лесно, а се възприемат жадно от учащата се младеж, която не е навикнала да се вдълбочава в науката. Навсякъде у нас познанията са едностранчиви и общи по всички научни въпроси. Няма основно вдълбочаване и търсене на истината, която не се постига без усилие на цялата човешка душевна природа. А такава суха и ограничена наука е науката без участие на вярата и морала. Тази наука никога не довежда до желаното душевно самоусъвършенствуване на младежта. Необходима е друга насока и друга система в нашето образователно дело. Науката, религията и възпитанието трябва да вървят наедно. По този път само може да се постигне обществено омиротворение и благоденствие, от каквото се нуждаем днес ние най-много.

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.