СВЕТИ ВАСИЛИЙ ВЕЛИКИ- ЖИВОТ, ДЕЙНОСТ И ТВОРЧЕСТВО

Живот и дейност
Блажено преселеният в страната на живите дядо Софроний Врачански казва, че който иска да говори или пише за свети Йоана Златоуста, трябва да бъде "вторий Златоуст" - свети Григорий Богослов пък пише: "Който се заема да хвали св. Василия Велики, той трябва да има уста, каквито е имал светителят!" Ако няма такава - с молитвите на светителя и с помощта на Бога, все ще изпълни намерението си, макар и скромно, защото: "Невъзможното за человеците е възможно за Бога." - Лука 18:27).
Свети Василий Велики се е родил около 330 г. в гр. Кесария - столицата на Кападокия, провинция в източна Мала Азия. Той е издънка на стар род - благороден по корен, знатен по положение, богат по състояние и благочестив по живот: род, който е дал блажена и паметна група от изповедници, мъченици, монаси, епископи и светии на светата Църква. Баща му се казвал също Василий - даровит и прочут кесарийски ритор, който пръв научил рожбата си на четмо и писмо. Майка му се наричала Емелия- една от великите в християнството жени, която въвела отрано чедото си в добродетелите на Евангелието. Грижите на младите съпрузи в делото на възпитанието и образованието на десетте им деца, щастливо и плодоносно се допълвали от старата майка Макрина - първа учителка на даровития юноша Василий във вяра и добродетел, в подвиг и саможертва. Баба Макрина била ревностна ученичка и голяма почитателка на свети Григория Неокесарийски чудотворец - това е причината тя да възпита и насочи внучетата си в строга църковност и православие. Възпитанието и образованието на светите Отци и учители на Църквата - бележи английският учен Фарар - са се започвали от люлките им и са ги довеждали накрай до стъпалата на епископската катедра, като с вяра, разум и усърдие са преминавали всички степени на духовното възрастване, на служебното опознаване и на житейския опит. В доказателство на това ще приведем следните слова: "Понятието за Бога - пише свети Василий - което придобих в детинство от блажената ми майка и баба, растеше в мене с развитието на ума ми".
Второстепенни източници и по-късни автори разноречат помежду си относно числото на това семейство - 12. В мистико-лиричното жизнеописание за света Макрина, старша сестра на свети Василия Велики и на свети Григория Ниски - от когото е и животописа, се среща предсмъртната молитва на блажената Емелия - тя гласи: "На Тебе, Господи, посвещавам начатъка и десетината от плодовете на моите детеродни мъки, моят начатък е тази първородна дъщеря, а десятъкът –този последени мой син. На Тебе, по закона, се посвещават и двамата и на Тебе и поднасям в дар. Нека слезе Твоето освещение над моя начатък и моята десетина!" Благочестивата Емелия е починала в ръцете децата си Макрина и Петър - по - късно епископ Севастийски. Тези дивни съпрузи имали четири сина: Василий, Невкратий, Григорий и Петър и шест дъщери - първа от които е била Макрина, кръстена на баба си. Това число и тези имена се потвърждават и от редовете на прекрасния панегерик за свети Василия Велики от свети Григория Богослова. Тези и други (старинни данни установяват, че семейството на Василия и Емелия е било цяла и изрядна евангелска дружина. Родът на свети Василий Велики и този на свети Григорий Богослова са рядък, паметен и творчески роднински кръжок в историята на Църквата - често явление в нейните векове, но много рядко подобно по съдържание и следствие.
Семейната школа на искрена вяра, творческо благочестие и положителна култура, оформила в лицето на Василия рядко благонадежден юноша за дом, отечество и Църква. С такива добродетели и настроения той постъпва в Кесарийското училище, което безсъмнено завършва като първенец по поведение, прилежание и успех за гордост на учители, за радост на родители и за слава на родината. В тази школа той за първи път се среща и опознава със свети Григория Богослова - среща промислителна и дружба класическа, които направили по-късно от двамата "една душа в две тела" и подготвили два стълба на християнската Църква! Неговата всестранна любознателност тук не само не спира, но се разширява и вдълбочава. Културните грижи и материална възможност на родителите му го завеждат в Цариград - голямо средище на духовен и материален живот. Тук той слуша лекциите на знаменития ритор Ливаний, слънцето на езическото красноречие, от когото придобил солидни познания по риторика и литература, които по-късно образцово красят неговата мисъл, перо и слово като мислител, проповедник и полемик. "Водим от самаго Бога и движим от прекрасен глад" за широки знания, за хармонична култура и за творчески светоглед, свети Василий се отправил за Атина - тя била за него "златен град и лъжливо блаженство", понеже била най-шумния и най-виден център на тогавашната култура и цивилизация. Елада открила и подготвила в лицето на свети Василия "оратор и филолог, философ и математик, правист и медик" - дарби и знания.които по-късно кръстосват, възвишават и вдъхновяват многостранното му творчество и чудното му служение в полза и слава на Църква, родина и род. Похвалното слово за свети Василия Велики от свети Григория Богослова ни говори, че пристигането, учението и живота на Василия в Атина били събития, пример и памет за културния свят и академичната младеж. С добродетели и дарби, с поведение и живот, с успехи и знания той учудвал съвременниците си, защото "стоял много високо над другарите си и се приравнявал с учителите си". Тук той сварва и за втори път се среща със свети Григория Богослова - среща, която запечатила дружбата им до живот, посветен на наука и вяра, на добродетели и подвизи, които представляват златни страници в развитието и утвърждаването на християнството в света. Свети Григорий въвежда свети Василия в академичната среда и във висшето общество на столицата. Студентството за двамата младежи не е било живот, волности и падения, а труд, добродетели и култура. Свети Григорий за дните си в Атина пише: "Търсейки познания, аз намерих щастие, като изпитах в себе си това, което е преживял и Саул, който, търсейки ослиците на баща си, намерил царска корона" (1 Царств. 9 и 10 глави). Така той оценява дружбата си и следването си със свети Василия в Атина. На друго място в панегирика си, той пише за тази дружба и живот още и класическите думи: "Нам бяха известни само две улици: едната първа и най-превъзходна ни водеше към нашите свещени храмове и тамошните наставници; другата -втора и неравна по достойнство с първата, ни завеждаше при учителите на светските науки. Другите улици, които водеха към празненства, зрелища, събори и пиршества, ги предоставяхме на желающите". При такова съзнание, настроение и атмосфера прекарал свети Василий Велики петгодишната си специализация в столицата на елините и завършил науките си с бляскав успех и поведение. Професори, студенти и другари не искали да се разделят с даровития учен и прекрасен човек. Предлагат му професорска катедра и други житейски примамки - мъката към родината и любовта към пустинята надделяли! В онези дни Кесария имала около 400 000 жители - тя била голям културен, политически и стопански център и кръстопът в Изтока.
Тази среда предлагала на даровития, знатния, богатия и учения Василий завидна кариера и бляскаво бъдеще. В първите дни, по съветите на баща си, Василий става адвокат - начална стъпка към риторска катедра и висша администрация. Това поприще не било според въжделенията на сърцето му - мистичният му дух и аскетична природа не могли да се примирят с порядките на тогавашното правосъдие и с нравите на тогавашния свят: съвестта му не могла да понесе неправилното движение на везните на Темида от нечисти ръце! Отвратен от суетата на живота в 359 година той приема своето кръщение от ръцете на престарелия и благочестив Кесарийски архиепископ Дианий - същият го постригва и за четец в храма. Новопокръстеният става десница на светителя за известно време в строителство, просвещение и ръководство на архиепископията-тези отношения са наложени по същите причини, които свързали служебно и Григориевците баща и син. Наскоро след  това свети Василий се отправя за втора специализация - специализация в мистика и аскетика из пустините и манастирите на Сирия, Месопотамия, Палестина и Египет. Това трудно пътешествие дало богати резултати - пътешественикът се опознал със стълбове на благочестието и се приобщил със солта на Църквата: неща, които по-късно го направили велик идеолог на монашеството, и пръв организатор на манастири в Мала Азия. Благодатен плод на тази специализация е неговото отшелничество при старите анахорети във вълшебната котловина на реката Ириса - тук той основава общежителна обител; тук при него дохожда и свети Григорий Богослов; тук и двамата се вглъбяват в Божественото откровение, умъдря-Ват се в Богосъзерцание, четат творенията на Оригена, каляват се в аскетика и подвизи, и се хранят с хляб, сол и вода -"разкошествували в страдания", както се изразява втория от двамата. Близко около това място бил организиран и девически манастир, където манашествувала майка му Емелия и предстоятелствувала сестра му Макрина.
Около 362 година умира архиепископ Дианий. По глас народен катедрата била заета от Евсевия - любим военоначалник на императора и авторитетен воин в Кесария, обаче, човек неподготвен за званието си и не особено склонен към духовно служение. Този избор напомня случая със свети Амвросия Меди-олански, на когото папа Дамас изпратил учен и деен помощник презвитера Симплиций. Така станало и тук. Положението на Евсевия, състоянието на православието, нуждите на Църквата, борбите в Изтока, отзовали свети Василия от пустинята -неговият гений не бил нужен за бреговете на Ириса и за дебрите на Понт: той бил светилник за живота и вселената! По внушението на Григория и против волята си, девственикът Василий отива в Кесария - волята Божия го зове и той и се подчинява; връща се в мира, обаче, не за суетни почести и гибелни блага, а за тежки подвизи и голготски страдания! В 364 година Евсевий ръкополага Василия за презвитер и го назначава за помощник в служба и ръководство на епархията. Свети Григорий Богослов така определя ролята на презвитера Василия при архиепископа Евсевия: "Той бил за Предстоятеля всичко: добър съветник, правдив председател, тълковник на Божието слово, наставник в делата, жезъл за старостта, опора за вярата, най-верен помощник по църковните работи и най-деятелен по обществени инициативи". По човешка слабост това съгласие и послушание, това единение и творчество между двамата не продължило дълго - злият влязъл по средата им и с тях се повторила известната история между архиепископа Димитрий Александрийски и чудния учител Ориген. Това принудило свети Василия да напусне света и да се отзове пак в пустинята - мечтата на духа му и селението на природата му. Печален спомен и вековен  паметник на това неразбирателство е класическото му слово "За завистта" - в него има животописни елементи и велико душеведство: между редовете му, па и в самите редове, се рисува пропастта между двамата - завистта. Миротворец между скараните се явил свети Григорий - той склонил кириарха да осъзнае и притъпи слабостта си, и успокоил и убедил презвитера да се върне на службата си. Настъпил мир между Евсевия и Василия - подновило се бащино-синовното взаимоотношение между двамата за честта на клира, за доброто на църковното изпълнение и главно - за авторитета и силата на православието. При такава атмосфера тяхното сътрудничество продължило плодоносно до смъртта на архиепископа Евсевия - 370 или 371 година.
Угодно било Богу на славния и овдовял Кесарийски престол да се възскачи безспорният достойник презвитер Василий -такава е била волята на трезвите люде и достойни клирици, въпреки съскането на еретиците и злобата на претендентите.  От тук започва голготското шествие на неговия живот и от този момент почва да се плете трънения венец за неговия подвиг! В онова време дните на Църквата били люти и мрачни-людете на вярата неискрени и злобни. Православието тогава е било почти безнадеждно разстроено - истинската Христова църква била смъртно обуреваема: от свирепите вълни на ариянството, от хищната намеса на короната, от празната надменност на Запада, от суетните претенции на Юга, от неистовите раздори на Изтока, от Вавилонията в човешките сърца и умове! Необходима била гениална натура, авторитетна десница, крепка воля и девствена душа, която да възпламени тлеещото православие и да организира истинската Църква против самозабравени господари и незвани учители, които демонично поразили пастиря и разхитили стадото. Пръстът на Провидението се спрял над свети Василия - нему се паднало да изпълни тази тежка, но славна мисия: и я изпълнил бляскаво и жертвено, славно и безсмъртно! Мътните вълни на ариянството залели почти две трети от обширния Изток - повече от половин век еретиците господствували в Църквата и дирижирали светската власт против нея. Кападокия, начело с Кесария, представлявала остров на православието сред морето на ариянството. Това силно дразнело и еретическите вождове и светските властници. Пакостният съюз между двамата сина на К. Велики и техните наследници с първенците на ерестта, целял на всяка цена да залее и този остров на православието, и да провъзгласи пълната победа на ариянството. Много време, сили, средства и люде били мобилизирани в тази борба - като челници на идеологичния двубой се обрисували фанатичният император Валент и класичният архиерей Василий. Валент искал от Василия да се съгласи с вярата на императора и кападокийци да приемат изповедта на ариянството - никой не отстъпил ни на йота! Словестните средства като не помогнали, враговете прибегнали до крути мерки - лютата стрела, обаче, на Валента като че ли се ударила на мрамор и се свила на две!
Личното влияние и служебни права на свети Василия се простирали не само в границите на Кападокия - неговата архиепископска власт обхващала и околните провинции. За да се ограничи влиянието му и отслаби противодействието му -уиоцезът на катедрата му бил разделен на две: ариянският епископ Антим Тиянски се възвисил в митрополитско достойнство и обсебил откъснатите епископски катедри. Това изолирало светителя - тази загуба, обаче, той запълнил с откриване на нови епископии в окастрения му диоцез: на тях свети Василий назначил приятеля си свети Григорий в Сасин, брат си свети Григорий в Ниса. И свети Ефрема Сирина настойчиво убеждавал - но той категорично се отказал. Това озлобило враговете на православието и на Кесарийския първоиерарх - те не давали дрямка на очите си в борбата, затова вече прибягнали до неистови средства. Префектът на Кападокия бил Модест -любоугодник при всички власти, фактор при всички промени и печално оръдие за много злини. По поръка на Валента, Модест трябвало да се справи със свети Василия полицейски - нередно го призовал в кабинета си и неблагочинно му заговорил: "Ти трябва да се съгласиш с вярата на императора и да не противодействуваш единствен!" Свети Василий отговорил: "В светските работи ние се повиняваме на царя, но в църковните дела се покоряваме само на Бога!" Раздразненият тиранин заплашил светителя: с конфискация на имоти, с физически мъки, с далечно заточение, с насилствена смърт! Изповедникът възразил: "Имам само две дрехи и няколко книги; с радост приемам мъки за Христа; от заточение не се боя - навсякъде земята е Господня; от смърт не се плаша - тя ще ме заведе по-скоро при Бога!" Тази смелост и твърдост сковали Модеста - той се отдръпнал и казал на противника си: "Никой досега не ми е говорил така!" Навярно не си имал случай да говориш с епископ - продължил свети Василий! Срещата приключила с поражение на Модеста -той докладвал на императора, че Кесарийският първопастир е непобедим! Това принудило Валента сам да се срещне с пронивника си. На ден Богоявление самодържецът пристигнал в Кесария и се отправил направо за катедралната църква. Високият ръст, благородната осанка, смелият подвиг, мъдрото лице, кротките движения, мистичният унес, ангелското служение и обаятелното красноречие на свети Василия - подчертаното благочестие и съсредоточие на литургичния клир, дивното пение и хилядно множество на православния свят, укротили яростта на императора, разоръжили врага на правоверието! В края на светата Литургия владетелят, почти разлюлян, пристъпил към светия Олтар и поднесъл скъпоценни дарове на храма. Свети Василий -посрещнал венценосеца и го въвел в първосветинята - между двамата се завела мирна и мъдра богословска беседа: от нея се породили мир за Кападокия, надежда за православието, слава за светителя и чест за царя! В мир и с почести Валент се завърнал в в столицата си.
Враговете на пастира и стадото - духовни и светски, чужди и близки, явни и тайни, не скръстили ръце: по разни пътища, с разни средства, за разни небивалици свети Василий отново бил очернен пред властта - последвала присъда за заточение. Изповедникът покорно се приготвил за изгнание; православните изпаднали в униние; враговете ехидно ръкопляскали. Бог, обаче,  не допуснал тази гавра над верния Му служител. В това време тежко заболяло единственото дете на императора - шестгодишният Галат. Никакви грижи и лекарства, никакви врачове и врачки не могли да помогнат на болния. Императрицата Доминика съзряла в това семейно злочестие пръстът на Божия гняв и побързала чрез неопетнени посредници да изпроси молитвите на свети Василия над нещастното си чедо. Светителят сърдечно изпросил от Бога здраве за умиращия царевич - детето оздравяло и архиепископът бил освободен от заточение. Верният Христов ратник прекарал останалите години от живота си в мир и творчество, в подвизи и победа над враговете - лични  и идейни. Ако свети Атанасий Велики богословски разкри и догматически срази лъжемъдрието на Ария - свети Василий Велики идейно сплоти православието и организационно обедини Христовата църква, яростно разстроена от издънките на ариянството. Чудният светител и великият поборник склопил очи на 1/14 януари, 379 година - неговата смърт помрачила земята и разтърсила душите на людете; неговото погребение е било царско шествие и всенародно поклонение; неговите останки привлекли православни и еретици, даже иудеи и езичници; молитвите и песнопенията, сълзите и риданията на клир и народ оглушавали околността и се възвисявали до небесата; всеки искал да се докосне до съседа на благодатта и да се озари от светилника на вярата - мнозина пострадали, а някои и загинали всред това море от люде и вълни от печал!

ТВОРЧЕСТВО И ХАРАКТЕРИСТИКА
Многостранната личност, многостранният живот, многостранната дейност, многостранното творчество и многостранните заслуги на свети Василия Велики много трудно се поддават на опис и характеристика - особено за характеристика: тук думите на свети Григория Богослова - речени в началото се чувстват най-силно. Светата църква кристално и класично го характеризира в тропара си за празника му - там четем: "По цялата земя се разнесе твоята проповед, понеже прие словото ти. Чрез това слово боголепно си предал истините, природата на всичко съществуващо си пояснил и човешките нрави си украсил". Литургичната книжнина, плод на озарение, мъдрост и благочестие, в празненството в чест на тримата светители Василий Велики, Григорий Богослов и Йоан Златоуст, така възпява живота и деяниета им: "Верни Божии човеци; избрани служители Господни; основи и стълбове на Църквата; блажени работници на Христовото лозе; органи на Божията любов; гусли на светаго Духа; сладкозвучни тръби на словото; мълнии на богословската мисъл; поборници за светата Троица; мъдри учители на света; изрядни богослови на православието; светилници на благочестието и ангели на земята; светила за света и кормчии на Църквата; утвърждение за верните и съкрушители на еретиците; утешители за скърбящите и възпитатели за младите; лекари за всички страдалци и философи на неземна мъдрост; небесни човеци на земята и божествени архипастири на Христовото стадо"! Всякакъв друг паметник за свети Василия и другарите му - е излишен!

СВЕТИ ВАСИЛИЙ ВЕЛИКИ:
1.КАТО АРХИПАСТИР - негавото светителствуване съперничи с послушанието на ангелите, с добродетелите на патриарсите, с ревността на пророците, с усърдието на апостолите, с твърдостта на изповедниците и с жертвата на мъчениците! Сърцето му горяло по три светини: Божия олтар - където в мистика и трепет отправял молитви и принасял жертва за сближаване на Бога с човека, за омиротворение на земята с небето; църковния амвон - където с ревност и любов учил верните и вразумявал еретиците; и практическия живот -където със слово и дело раздавал утеха и подкрепа на всякакъв род страдалци в "долината на плача". С личен дял и обществено участие той построил великолепна катедрала, удобен църковен дом и голяма църковна болница - това попечителство и строителство за верни и за немощни се простряло и в много други кътове на архиепископията. Според думите на свети Григория Богослова, само богоугодните и човекополезните институти в Кесария образували "цял град" - сиропиталища, старопиталища, болници, страноприемници и други. Паметен и примерен е случая с едно голямо бедствие в диоцеза му: в Кападокия и околността цари продължителна суша; настъпва голям глад; мизерия души мнозинството; отчаяние е завладяло всички; катастрофата е неизбежна. Будният църковен страж държи класическо слово за глада на тест от пророка Амоса „Лъв зарика- кой няма да трепне? Бог каза - кой няма да пророкува?" - (3:8). Ревът на лъва- това било отчаянието на народа и глада на масата от села и градове. След словото си свети Василий се разпоредил да се продаде всичкото му богатство от наследство и да се нахранят и облекат гладни и бедни - в това число и еретици, и иудеи, и езичници. Това трогнало и принудило богатите да развържат кесиите си и крупните земеделци да разтворят хамбарите си в полза на бедствуващите. Стомасите се задоволили, духовете се успокоили, страната се умирила. Църквата се украсила! Светителят наистина е бил "добър пастир, който полага душата си за овците" - (Иоан.10:11); и справедливо свети Атанасий Велики в едно от писмата си до него го нарича "истински Божий  служител"!
2.      КАТО БОГОСЛОВ -няма отрасъл в богословското творчество, който да е чужд за неговата природа и недостъпен за неговия разум. В слово и с перо той е засегнал почти всички клонове на богословската мисъл - първенствуват, обаче, и първенствува в догматиката и полемиката. Той е челникът на Кападокийската троица, която е доразяснила, дооформила и запечатала, в дух и в буква, основните истини на православната вяра и на евангелската нравственост. Той е написал "Трактат против Евномия" - апология и доказателство за единосъщието и равночестието на Сина с Отца и Духа, против всуесловието на арияните. Написал е още и "Книга за светия Дух" - пак защита за равенството, по природа и достойнство, на Третото лице от света Троица с останалите Две, и опровержение на лъжемъдрието на македонияните. Тези класични, по дух и настроение, по мисъл и назидание, творения достойно са породили ласкавите епитети за великия Божи служител: "уста на Църквата" и "учител на догмите"!
3. КАТО    ПРОПОВЕДНИК -дивният светител е написал на скрижалите на сърцето си думите на великия Павел: "Горко ми, ако не благоветствувам" - (1Кор.9:16). Творенията му свидетелстват, че от ранни клирически години до смърт, той най-ревностно е  благовестил словото Господне. Проповядвал много често, всеки ден, дори и по два пъти на ден - това се вижда от встъпителни и заключителни части на негови проповеди. Свети Василий с богословския си талант, с философския си склад, с блестящото си красноречие, с идеалната си искреност, покорявал много сърца, спасявал стотици души, привличал хиляди слушатели, не само в празник, но и всеки работен ден. Стотици люде, в ранна сутрин, на път за нива, лозе, стадо, градина, работилница, дюкян или учреждение, се отбивали в Божия храм да слушат сладкодумния и убедителен проповедник. Той увлечен в мислите си, те пленени от словото му, закъснявали за работа и се отклонявали неволно от дълга си - това породило неразположение в някои заинтересовани: тогава благовестникът се принудил да почне да говори по-рано или да посъкращава беседите си - и отново пак всичко тръгнало в мир, доволство и успех. На една негова проповед е присъствувал и свети Ефрем Сирин - така той описва този паметен за него случай: "Аз видях този избран съсъд, който стоеше пред лицето на цялото свое паство, украсен и обогатен с думи толкова величествени, колкото скъпоценните камъни, и цялото събрание, както ми се видя сияеше от божествения блясък на благодатта"! За този дар и това съкровище свети Григорий Богослов пише: "Когато имам в ръцете си неговия "Шестоднев"и го чета гласно - аз тогава беседвам с Твореца, откривам законите на творението и се удивлявам на Създателя! Когато имам пред себе си обличителните му слова против еретиците - тогава виждам Содомския огън, който опожарява лукавите и беззаконни езици! Когато чета словото му за Духа - тогава Бога, Когото имам, откривам отново и чувствувам в себе си смелост да проповядвам истината! Когато разлиствам похвалните му размисли за подвижниците - тогава презирам тялото, събеседвам с възхвалените и се възбуждам към подвиг! Когато чета нравствените и аскетическите му слова - тогава се очиствам по душа и тяло и ставам угоден на Бога храм и орган"! Пак за същото Цариградският патриарх Фотий казва: "Във всички свои слова великият Василий е превъзходен. Наред с мнозина, той особено владее език чист, изящен и величествен; у него убедителността се съединява с приятност и ясност. Речта му е така плавна, като поток, който свободно тече от своя извор. Който би желал да бъде отличен граждански оратор, не му е нужен ни Демостен, ни Платон -достатъчно е да вземе за образец Василия и да изучи словата му!
Свети Василий е проповедник, догматик-философ. При разработка на проповедта той прилага научно-богословският метод: Свещеното писание и Свещено предание са първоизвор; вярата е почерпало; разумът е съсъд - тук Божествената и човешка мъдрост взаимно и естествено се преплитат за просвета, възраждане и усъвършенствуване на падналия Адам. В него вярата облагородява разума - разумът обосновава вярата: основата е Откровението, средството е живота, целта е спасението. По техника проповедта е образцова, по съдържание- класична, по художество- богата, по душеведство- рядка, по стил - възвишена, по речник - пъстра, по система - пълна, дълбока и изчерпателна. В нея обилно се срещат аналогията и антитезата. Господствува сложното изречение. От формите на проповедта са застъпени предимно словото, беседата и речта. В тях творчески и убедително се кръстосват обширните и разностранни познания на знаменития автор. Той еднакво е достъпен за учения и простия с подходни омилетични форми и беседи: за глада и сушата, против пиянството, за завист против лихварите, за смирението и против гнева - както и останалите още 19 беседи за разни случаи и обекти.
4.      КАТО ЕКЗЕГЕТ -обширни и системни тълкувания върху разни книги от светата Библия не ни е оставил, както някои други свети Отци, обаче, неговият "Шестоднев" от 9 беседи 13 беседи върху Псалмите, си остават перли в православното тълкувателно богословие. В тях няма следи от крайния мистицизъм на Александрия и фанатичния буквализъм на Антиохия озарено, обективно и убедително се разкриват основни истини на библейското мирозрение. "Шестодневът" заема централно място в творчеството на свети Василия - той го краси и слави през вековете. Този труд по основа е екзегетика, по дух апологетика, по насока - полемика: той е един паралел между истините на Откровението и постиженията на разума, относно светосътворението и назначението на човека - в него се кръстосват богословие, философия и наука. Той е сбита енциклопедия на тогавашната образованост и свидетелство за разнородните познания на автора. В него свети Василий се е обрисувал като: химнолог на Твореца, мъдрец на битието, жрец на науката, художник на природата, майстор на словото, учител на човека! Още през столетието на автора, тази книга е завладяла християнския свят - чрез буквалния почти превод на свети Амвросия Медиолански. "Шестодневът" е украса и съкровище за старобългарската книжнита чрез перото на Йоана Екзарха - настолна книга за първите отци и учители на родната ни земя.
5.      КАТО ПЕДАГОГ - пастирът по назначение е педагог в тесен и широк смисъл, защото той е наставник за човека от люлката до гроба. Пряко свидетелство за този дар и заслуга на свети Василия е знаменитата му беседа: "наставление за юношите как да се ползуват от езическите писатели" - една от 25-те. И в негови дни младежта е била силно любознателна - увличала се по жреците на словото и перото. Верен на основния си възглед, че обективното човешко познание не е противно на вярата -той не отклонявал юношите от езическата писменост: относно нашето време - от светската книжнина. При едно, обаче, условие: "Всичко изпитвайте, о доброто се дръжте!" (1Сол.5:21). Този принцип авторът художествено го разкрива чрез примера за трудолюбивата и подборчива пчела - пред погледа ѝ се редят стотици пъстри цветя, инстинктът ѝ, обаче, я завежда само върху полезното и благоуханно цвете: така трябва да използуват и младежите езическите писатели - за нашите дни светските книжовници. Беседата е много ценна не само по идея - тя е и кратка история за представители и творения на разнородната елинска култура.
6. КАТО АСКЕТ- аскетиката за свети Василия не само кичлив възглед, а живот и поглед. Свидетели затова са: любовта му към пустинята, пътешествията му между отшелниците, творенията му за монашеството, организирването на манастир и личния му живот през всички дни - имал само две дрехи, хранел се само с хляб и сол, пиел само вода и спял на твърда земя, въпреки болезнено настроение и слабо тяло от детинство, обстоятелство, което се е сочело от враговете му като недостатък при избора му за архиепископ. Плод на това съзнание и настроение са неговите "Подвижнически слова" - те са уводни размисли към "Големите и Малки монашески правила", които пък от своя страна представляват верую и правило за живота и подвига на монаха. Това творчество е станало идеология и ръководство за източното монашество през столетия - то лежи и в основата на западното монашество, съответно приспособено. Към този род творения спада и етиката на свети Василия, дадена в неговите"Нравствени правила" с уводните към тях трактати "За съда Божий" и "За вярата". Неговата етика се корени в Евангелието, разкрива се чрез душата, защищава се от природата, изисква се от общността, налага се от бъдността. Нравствено - аскетическите му писания са още и основа, и богатство за православното каноническо богословие. На автора принадлежат още и 365 писма - много ценни: по етичното си съдържание, по историческия си елемент и по литературното си достойнство - те са лента от идеи, образи, живот и нрави.
7. КАТО ЛИТУРГИСТ - при озарение свише, от пастирско душепопечение и поради човешка немощ, свети Василий посъкратил древната и обширна света Литургия на свети апостол Иакова и съставил нова, известна под негово име. За хармонично разнообразие и жизнено участие в богослужението, той въвел колективното антифонно пение в своята църква. Поради напластени погрешности в съдържанието на литургичната книжнина, той основно прегледал нейния текст и коригирал всички недостатъци - това му създало врагове и почти разкол в диоцеза му от механичните поклонници на религиозната старина. Нещо подобно, много по-късно са извършили патриарх Евтимий у нас и патриарх Никон в Русия. От свети Василия са останали и много молитви - прекрасни по идея, чувства, мисли и език.
През езическо време и по-късни години, Кападокия не се е ползувала с добро име между останалите провинции - тя била нещо като Назарет в Мала Азия; жителите и били люти и злонравни; съществувала за тях дори и поговорка: "ако змия ухапе кападокиец - непременно змията първа ще умре"! Богу било угодно от тази нива на бурени и плевели да произрасте една вечно прекрасна и благоуханна роза, която да краси нетленния венец на Христовата църква! Блажена е утробата, която е родила такъв плод! Блажена е църквата, която е имала такъв светител! Блажено е стадото, което е имало такъв пастор!' Блажено е поколението, което е имало такъв наставник! Блаже на е страната, която е имала такъв светилник! Блажени са и всички, които вървят по стъпките на свети Василия Велики честити са такъв род и родина!
 Из книгата"Духовни бисери"- Г. Ибришимов


Няма коментари:

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.
СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации