Правила по време на война

Светител Теофан Затворник

От какво да започнеш войната: с лошите дела или с помислите

Борбата започва. Отначало тази борба се води с делата, а когато човек отвикне от лошите дела, вече започва война с лошите мисли и чувства (9, с. 202).

В началото е по-добре да отстъпиш

Освен че употребата на един или друг способ за водене на война съответства на степените на духовно израстване, отначало е най-добре да отстъпим, тоест да се скрием под покрова на Господ, без да противодействаме. По-нататък, когато от опит опознаем враговете и изучим нападенията им, без да губим време, можем да ги отблъскваме (1, с. 279).

Раздели себе си на себе си и на враг

Побързайте да отделите себе си от врага и противопоставете себе си на него и него - на себе си. Мислим, че страстното движение, което ни тревожи - това сме ние, нашата природа, и бързаме да я задоволяваме, а всъщност то не е наша природа и не сме ние, а е врагът ни. Тази заблуда е източникът на всичките ни грехопадения и неправедни дела. Ако веднага успеем да разграничим страстта от себе си, ще се стремим не да я задоволим, а да ѝ се противопоставим.
След като отделите от себе си безпокоящата ви страст и след като я осъзнаете като ваш враг, започнете да воювате против нея, да я атакувате, като сменяте едно оръжие с друго, докато тя не избяга или не се скрие от вас (9, с. 135).
Голяма и всеобща грешка е да считаме всичко възникващо в нас за кръвна собственост, зад която трябва да стоим като зад себе си. Всичко греховно е дошло допълнително при нас; затова винаги трябва да го отделяме от себе си, в противен случай ще имаме предател в самите себе си. Този, който иска да води борба със себе си, трябва да раздели себе си на себе си и на враг, криещ се в него. След като отделиш от себе си определено порочно движение и го осъзнаеш като враг, предай после това съзнание и на чувството, възроди в сърцето си омраза към него. Това е най-спасителното средство за прогонване на греха. Всяко греховно движение се държи в душата чрез усещане на някакво приятно чувство от него; затова, когато е възбудена омраза към него, то, лишавайки се от всяка опора, изчезва от само себе си (1, с. 280-281).
И така, трябва да се раздвоим. Да поставим себе си от едната страна, а страстния човек да отблъснем към другата - да го поставим срещу нас и да започнем борба и война с него (8, с. 20).

Издигни противоположни убеждения
и противоположни чувства

Борбата е започнала - пази предимно сърцето; не позволявай на възникващите движения да достигат до чувство, пресрещай ги пред входа на душата и се старай да ги поразиш там. А за тази цел бързай да издигнеш в душата убеждения, противоположни на онези, на които се крепи смущаващият помисъл. В мисловната бран тези противоубеждения са не само щит, но и стрели - защитават сърцето ти и поразяват врага точно в сърцето. От този момент нататък борбата ще се състои в това - възникналият грях постоянно ще се огражда с мисли и представи, които го защитават, а борещият се от своя страна ще унищожава тези крепости с противоположни мисли и представи (1, с. 281).

Призови Господа в молитва

Ако и след това, впрочем - добросъвестно, действие в своя защита врагът все още стои като привидение в душата и не иска да отстъпи място, това е явен знак, че той е подкрепян от странична сила. Затова и ти трябва да се обърнеш към странична - земна или небесна - помощ - да се разкриеш пред твоя наставник и в усърдна молитва да призовеш Господ, всички светии и особено Ангела пазител (1, с. 282).
Трябва да се обръщаме към Господа, като слизаме с вниманието на ума в сърцето и там викаме към Него. Ако постоянно бихме изпълнявали това малко правилце - като се утвърдим с ума в сърцето, да стоим пред Господа със страх, благоговение и преданост - то в нас никога не биха възниквали не само страстни пожелания и чувства, но и голи помисли (3, с. 212).

Бий врага с името на Господа

Един отец оприличава сърцето на дупка, пълна със змии. Тези змии са страстите. Когато от сърцето се показва нещо страстно, това е все едно, че змия си подава главата от дупката. Удряй я по главата с името на Господа и тя ще се скрие. Щом се покаже друга, удряй и нея. И така удряй всяка змия. Щом набиеш десетина пъти такава змия - страст, тя ще престане да се подава от дупката и дори съвсем ще умре. Ако затрупаш дупката или не даваш храна на змиите, те ще измрат. Така и страстите ще замрат, ако не им даваш храна чрез съчувствие към техните внушения, а напротив, с гняв ги отхвърляш веднага щом се появят (3, с. 221).

Допълни мислената борба с деятелна

Мислената борба сама изгонва страстта от съзнанието; но страстта все още си остава жива и само се е скрила. Напротив противоположното дело поразява тази змия в главата... Мислената борба, съчетана с деятелна, поразявайки страстта отвън и отвътре, я унищожава също толкова бързо, колкото бързо загива врагът, когато бъде обкръжен и избиван и фронтално, и в тил (1, с. 290).

Намери главната страст и се бори с нея
мислено и деятелно

Потрудете се да намерите главната си страст и насочете срещу нея не само мислената, но и деятелната си борба (3, с. 225).
Главната страст ще се покаже при обръщането, по време на опознаването на своята греховност и на покаянието. Когато даваме обет да не грешим, тази страст привлича най-силно вниманието ни. Затова и след това тя трябва да представлява първия обект на противодействие спрямо живеещия в нас грях. Тя засенчва всички страсти и ги навързва около себе си или пък им дава опорна точка в себе си. Другите страсти не могат и да бъдат открити по друг начин, освен след отслабването и побеждаването на тази, и като бъдат подплашени и разпъдени заедно с нея... И не можем да преминем към покоряване на родоначалните страсти, без да сме покорили нея. В това отношение редът на добротворството се вижда от само себе си. А именно, първо ще тръгнат делата против господстващата страст, по-нататък - против родоначалните страсти, а после, щом господстващата и родоначалните страсти стихнат, на добротворството му се предоставя свобода по своя преценка и в по-голяма степен - по вътрешно указание, да доубива останките от вражеското пълчище. Която страст се съживи и се покаже - против нея и да определяме дела (1, с. 291).
Трябва да преследваме врага дотогава, докато от него не остане и следа. В противен случай дори прост помисъл, оставен в сърцето, като лошо семе ще даде свой плод в незабележимо скланяне на душата към себе си (1, с. 282).

Последна степен на борбата

Накрая окончателното като че ли пречистване на целия ни състав, очистването му като в огън се извършва от Самия Господ. А именно: отвън - чрез скърби, отвътре - чрез сълзи... Преминалите през тази степен, като издигнали се на небето, вече не са земни, а са небесни, биват вземани от Божествения Дух и носени от Него подобно на колесниците от видението на Иезекиил. Бог е Действащият в тях. Състоянието им е непостижимо за мисълта. Хората го опознават само от личен опит, затова и достигналите до него не говорят за него; това не е и полезно, а може би дори не е и безвредно (1, с. 294-295).

Кога е краят на войната

Врагът е прогонен, страстта е угасена, душата се е успокоила, но това още не означава, че една или друга страст е била смъртоносно поразена, не, тя само се е притаила, временно се е отстранила, макар и поразена. Нов повод - и веднага ще стане, макар вече не със същата сила... Това означава, че християнинът никога не бива да сваля от себе си всеоръжието; той е несменяем воин, който винаги трябва да бъде готов за бой. Точно в този смисъл е и казано: Който претърпи докрай, ще бъде спасен (Мат. 10:22)... А кога е краят? Това не може да се определи. Може да се каже само, че колкото по-решително се бори някой, без да се поддава на никакво страстно влечение, толкова по-скоро страстите в него започват да отслабват и според това, как продължава тази упорита бран, в душата му започват да се настаняват мир и тишина. С течение на времето душата му достига до тихо и мирно устройство, в което като в полунощна тишина почва да царува дълбоко безмълвие - признак, че враговете са прогонени далеч или са убити на място (9, с. 136-138).
Не се препоръчва да вярваме, че страстта е угаснала, сякаш вече я няма или е умряла. По-добре винаги да я сравняваме с преструваща се на умряла змия, която при всеки сгоден случай е готова да ни ухапе (2, с. 171).

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.