ЧАШАТА

 В. Никифоров-Волгин
       Когато с отец Виталий слязохме от паянтовата веранда на неговата старозаветна къщичка, ни обгърна диханието на августовския мрак, шумоленето на високите липи и блещукането на звездите.
        — Нощ… — прошепна отец Виталий с шепота на човек, влязъл в тих храм.
        По алеята от липи стигнахме до бяла църква. Седнахме на дървените стъпала на стария параклис сред селското гробище, под дърветата. Наоколо — кръстове, тук-таме, над гробовете, пламъчетата на кандилцата. Неугасимото кандило свети през прозореца на олтара.
        Отец Виталий в бял подрасник седи, обгърнал колене с ръцете си. На рамото му падна пожълтяло листо.
        — Дойде ли нощта, нямам покой!… Тъй си и бродя по опустелите стаи, по градината, по гробището, отивам далеч в гората и все ходя, все тъгувам, все го викам — моето тихо момче. Но нито молитвата, нито нощното бодърствуване, нито спокойствието на Божиите звезди могат утоли скръбта ми… Застана пред престола, и си спомня моето заклано агънце и онемея… Чакат, кога ще дойде на себе си отчето, а аз стоя безгласно пред Чашата Господня и плача… И като ме гледат, и всички молещи се в църквата заплакват…
        Раменете на отец Виталий потрепериха. Той захлупи с ръце лицето си.
        — Едничък ми бе останал след покойната ми жена! Такъв един ласкав и замислен. Обичаше разказите за светите мъченици… И за всички му беше жал, на всички се усмихваше малкото ми синче!..
        Няма да забравя онази нощ!.. Онези бяха дошли — пияни, пропити с грях. Разбиха вратата на същата тази църква и влязоха в нея с шапки на главата и с цигари в уста. Момчето ми не спеше. Видя ги и ме събуди. Колкото и да го молих да не идва с мен, тръгна!.. както си беше… по бяла нощничка… Дойдохме в църквата. А те с шегаджийски песни разтвориха Царските Двери и започнаха да палят свещите на престола! Храчеха и сквернословеха. Думи не ми достигат да кажа какво ми беше тогава на душата!.. Започнах да ги моля, безсрамните и пияните, да се побоят от Бога, да не кощунствуват. Те не ме слушаха. Блъскаха ме в гърба, скубеха ми косите, заплюваха ме и ми удряха плесници… Изведнъж — какво да видя! — един от тях пипа Чашата Господня! Чашата!
        И тогава стана…
        Синчето ми се втурна в олтара.
        Виждам го… С малките си ръчички изтръгва Чашата Господня от ръцете на пияния кощунник. И няма да повярвате, но я изтръгна! По чудо я изтръгна! Сякаш и сега е пред очите ми в бели, като хитона на Детето Иисус, одежди, с Христовата Чаша слизащ по стъпалата на солея…
        И точно тогава пострада за Христа моето светло момче. Не успях да стигна до него, когато високият войник го хласна с приклада по главата… И когато го видях обагрен с кръв, бездиханен, не заплаках. На душата ми бе ясно и светло. Спокойно го взех на ръце и го понесох към къщи, а по ръцете ми струеше кръвта му.
        Ала когато го опях и погребах… Прибрах се от гробището в осиротелия си дом и тогава, като си го спомних — мъченика, в бял хитон, като на Детето Христос, в ръчичките си стискащ Чашата Христова — паднах отчаян на пода и започнах да си скубя косите…
        Нищо не може да смекчи скръбта ми, защото той е пред очите ми, ангелската душичка, за Христа пострадал!..
        След дълго мълчание отец Виталий каза:
        — Да идем на гроба му и да отслужим панихида.
        Станахме от стъпалата на параклиса и тръгнахме да служим нощна панихида.

Източник

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.


Мои рисунки