Който иска да
говори за сътворението на света, за него има приличен ред - да каже
предварително за началото и устройството на видимите неща, да предаде историята
за сътворението на небето и земята, които не са произлезли сами от себе, както
си представят някои, но са имали причината си в Бога. Кой слух ще бъде достоен
за величието на тази повест? С какво приготовление трябва да пристъпи душата за
слушане на такива предмети? Тя трябва да бъде чиста от плътски страсти, да не
бъде помрачена от житейски грижи, да бъде трудолюбива и любознателна, да вниква
във всичко от което само може да извлече понятие за Бога, достойно за Бога.
В начало Бог
сътвори небето и земята! Изумителността на мисълта свързва езика ми и спира
словото ми. За какво да говоря по-рано? С какво да започна тълкуването? Да
изоблича ли суетността на езичниците - или да възвелича истината на нашето
учение?! Елинските мъдреци много разсъждавали за природата - и нито едно от
техните учения за нея не останало твърдо и неизменно: защото всяко следващо
учение отричало твърдението на предшествуващото. Затова нам не се налага нужда
да опровергаем техните теории - те от само себе си една друга се взаимоотричат.
Елинските учени, като не познавали Бога, не допускали, че произходът на всички
твари зависи от разумна причина - а съобразно с тази основа на своето неведение
те заключили и за всичко останало. Наистина тъкат паяжинна тъкан онези, които
пишат това и предлагат за основа на света атоми и молекули, или пък за начало
на природата разни стихии. Те не съумели да кажат: в начало Бог сътвори небето
и земята - защото вселилото се в тях безбожие им внушило лъжливата мисъл, като
че ли всичко пребивава без ръководство и устройство, и че всичко се привежда от
движение от слепия случай.
Битописателят, за
да ни предпази от такова разбиране, в началото на думите си ни е просветил с
името на Бога, казвайки: в начало Бог сътвори ... Прекрасен порядък: първо
говори за начало - за да не би други да считат света безначален, и след това
прибавят: сътвори - за да покаже, че създаденото е най-малка част от
могъществото на Създателя. Както грънчарят с еднакво изкуство е направил хиляди
съдове, без да изтощи сили и изкуство - така и Създателят на вселената, имайки
творческа сила, привел в битие всичко, с едно мановение на волята Си.
Следователно, ако светът има начало и е сътворен- нека се запитаме: кой му е дал
начало и кой го е сътворил?
По-добре е да се каже - за да не се отклониш някак си от истината, като
мъдърствуващ за света със слабия човешки ум - Моисей предварил с учението си,
казвайки: в началото Бог сътвори небето и земята! Това блажено Естество, тази
неоскъдняваща Благодат, тази любезна Доброта, това Начало на съществата, този
Източник на живота, този духовен Свят, тази непристъпна Мъдрост - ето Кой
сътвори в начало небето и земята!
Няма коментари:
Публикуване на коментар