ЕВАНГЕЛИЕ ЗА ПОБЕДАТА НАД ИЗКУШЕНИЯТА


Св. Николай Велимирович
Мат. 4: 1 – 11, Зач. 7
       Няма нито една Божия заповед, която хората да не са нарушили, нито пък има дори и една, която хората да са изпълнили без оплакване и ропот. И няма нито една Божия заповед, която Господ да е нарушил, нито пък има дори и една, която Той да е изпълнил с оплакване и ропот. Всичко, което през Своя земен живот имало да премине, извърши и претърпи, Той преминал, извършил и претърпял с пълно смирение и послушание към Своя Небесен Отец. Само и само да ни научи на смирение и послушание! Само и само да ни окуражи в дълготърпението! Само и само да ни покаже, че всичко, което е заповядано от небето, е възможно и необходимо да се изпълни под всевиждащия надзор и ръководство на живия Бог. Хората се оплакват от бедността и от скромния си произход, макaр че всички те в края на краищата са от царски род, от Царя Бога. А той – Единородният и възлюбен Син Божий, никога не се вайкал затуй, че се е родил в овчарска пещера, че не е имал де глава да подслони.
       Хората проклинат своите врагове, макар че най-често собственият им  грях е направил от съседа им враг. А той, безгрешният Агнец Божий, като младенец на майчините си гърди трябвало да бяга в  далечна земя от кървавия нож на Ирода. И въпреки това, Той не проклел Своите врагове.
       Хората се бунтуват против властта и закона, дори и когато сами са си навлекли страдания. А Той – Законодателят на вселената, се покорявал на властта и закона, отдавайки кесаревото кесарю.
       На хората им тежи постът, дори когато им се разрешава и в най-постните дни да ядат хляб и зехтин, макар че постът е необходим за очистване на ума и съвестта. А Той – Пречистият, Който нямало от какво да се чисти, доброволно наложил за Себе Си четиридесетдневен пост без хляб, без плодове и без вода.
       На хората им тежи молитвата и в храма, и в усамотение, макар че молитвата е стълба, която въздига човека от праха към живия Бог. А Той – Който с тялото Си, заедно с другите хора, стоял в подножието на стълбата на живота, а с духа Си непрестанно бил на върха, радостно ходил в храма на молитва, а и цели нощи в усамотение прекарвал в молитва. Хората не изпълняват и най-малката буква от Божия закон, без да негодуват, макар че този закон е даден заради тяхното собствено спасение. А Той – Спасителят на света, Който нямало от какво да спасява Себе Си, послушно изпълнил и най-трудните заповеди в Божия закон и смирено принесъл Себе Си в жертва за човеците само защото знаел, че това е волята на Неговия Небесен Отец, и че това е необходимо за спасението на човеците.
       Адам и Ева, при райското преизобилие и на задоволеност от всички божествени блага и сладости, не могли да преодолеят едно дребно демонско изкушение и да оставят непокътнато забраненото дърво. А Той в пустинята и в усамотение, гладен, жаден, без хляб и вода, без приятели и помощници, се противопоставил на най-големите изкушения, които само нечистият сатана може да измисли.
       Как величествени, и то трагично величествени,  са всички събития през Христовия живот! Като планина, в чието подножие безсилно се бие море, чиито върхове човешкото око напразно търси. Много читатели на Свещеното Писание мислят, че най-важните Христови поучения се съдържат в Неговите проповеди на планината. Впрочем, в Христовия живот има много събития, които по своята поучителност са равнопоставени на проповедта на планината. Трудно е да се определи кое при Христа е главно и кое – второстепенно. Сигурно е, че при Него няма нищо второстепенно. И е сигурно, че не може да се каже, че Неговите поучения, изговорени с думи, са по-важни от Неговите поучения, показани с дела и събития. Освен това, може да се каже, че Христовите дела и събитията от Неговия живот са оставили в мнозина вярващи дълбок отпечатък и са предизвикали по-силни чувства, отколкото Неговите поучения, изказани със слова. Също като впечатлението у хората от лекар, който мълчаливо би изцерил очите на слепец, отколкото онзи, които обяснява с думи как се изцелява слепец. Но от друга страна, възвишеността и чудните дела и събития в живота на Божествения Герой биха останали като тайнствени и безименни планински върхове, ако не са получили израз, обяснение и упътване чрез поученията, изречени с думи от Божествения Учител. Размишлявайки за едното и за другото, човек трябва със страхопочитание и смирение да каже: „И двете са неизказано велики, и едно от друго не може да се разделят, както не може да се раздели изтокът от запада.“ Защото с какво биха ни помогнали Христовите думи: непрестанно се молете – ако Сам Той не бе дал нагледен пример на непрестанна молитва? От друга страна – как бихме могли да разберем и да се възползваме от Неговия пример за продължителен пост, ако Той не бе ни обяснил необходимостта и спасителността на поста? Точно така, както се допълват Неговите дела на милосърдие и Неговите поучения за милосърдието; Неговата борба със сатаната и Неговите поучения за пазенето на своята душа и преодоляването на изкушенията; и всичко останало – изречено и изпълнено. Неговите дела хармонират с Неговите слова както здравото тяло със здравата душа. Той дошъл на земята не само да въплъти в тяло Своята душа, а да въплъти и всяко Свое слово; всяко Свое възвишено слово да облече във възвишеното тяло на видимите дела или видимите събития.
       Виж само как Господ въплъщава в едно величествено тяло делата и събитията на Своите слова за поста, бдението и преодоляването на изкушенията! След кръщението на Иордан Той встъпва във  велик подвиг на пост, бдение и борба със сатаната.
       Веднага след това Духът Го извежда в пустинята, за да Го изкушава сатаната. Защо веднага след Кръщението? За да ни покаже, че и ние след кръщението сме изложени на изкушения, които продължават до самата ни физическа смърт. Чрез кръщението сме очистени и въоръжени с Божията сила и сме пратени на борба. Както казва премъдрият Златоуст: „Ти не си приел оръжието да седиш, а да се бориш“. Чрез кръщението сме станали подобни на Адам и Ева в рая. Но се питаме още веднъж – защо Бог ни поставя пред изкушенията? Първо – за да покаже нашата свобода. Чрез кръщението Бог ни е въоръжил със Своята сила и, въоръжени, ни е оставил да избираме дали да насочим това оръжие против дявола или против Бога. Второ – затова, че ако паднем, да се открие Адамовият грях и да се оправдае Божията постъпка на Адамовото изгонване от рая в долината на плача, и ако победим, да се разкрие мощта на Божията сила в нас. Защото новото творение е нова сила, нов рай, нов човек, нова победа и слава, но и ново падение[1].
       Защо Светият Дух отвел Христа на изкушения? За да стане ясно, че Христос нарочно, а не случайно е подложен на изкушения. Бог не е довел Адам нарочно пред Сатаната, та той да го изкушава, а с Христа Бог сторил това нарочно. Та ясно да се разкрие, че при най-благоприятни обстоятелства Адам се поддал на изкушението, а Христос при тежки обстоятелства победил изкушенията. Това показва също, че Адам паднал в рая, а Христос победил на земята, в долината на плача и изгнанието, в пустинята. Защото е казано, че Духът Го извежда в пустинята.
       В пустинята Христос постил четиридесет дена и четиридесет нощи. Каква страховита картина! Докато грешниците, заради които Христос слязъл на земята, се валяли в пресищане и препиване със земни наслади, Той – Приятелят на грешниците, усамотен и с денонощен молитвен плач, пребивава в пустинята, без да сложи в Своите уста четиридесет дена и нощи ни хляб, ни вода. Господ сторил това, та чрез него да покаже Своята неизмерима любов към човечеството, което Той със Своя пост и светъл пример чисти и учи; с това да покаже Своята неразривна привързаност към Своя Небесен Отец и послушанието Си към Него. Ето, онова, за което хората казват, че не могат, Той може; и онова, което хората изпълняват без желание и с ропот, Той послушно и ревностно върши. Той изпълнил всичко,  което богоизбраният народ не желаел да изпълни. Избраният народ бил в богатия Египет и при богатство паднал и отпаднал от Бога. И Той [Христос] бил в Египет, но подобно на Иосиф, останал неподвластен на египетската тъмнина. Избраният народ бил четиридесет години в пустинята и там паднал и отпаднал от Бога, макар че Бог го водил със Своята десница и го хранил с манна небесна. А Той провел четиридесет денонощия в пустинята без храна и питие, в неизменно смирение и послушание към Бога. Накрая избраният народ влязъл в обетованата земя и паднал и отпаднал от Бога, макар че Бог постоянно вразумявал чрез закона и пророците. А Христос в обетованата земя, когато вече някои Го признали за Господ и Месия, си останал верен, смирен и послушен към Небесния Отец. След четиридесетдневен непрекъснат пост, бдение и молитва, Господ Иисус огладня. И тогава приближи се до Него изкусителят и започнал да го изкушава.
       Първото изкушение изкусителят насочва към изгладнялото тяло на Спасителя, та затова му казва: Ако си Син Божий, кажи тия камъни да станат на хлябове. А защо дяволът не претворил камъните в хляб и не го предложил на Иисуса? Ето това щяло да е по-силно изкушение за изгладнелия човек – да види пред себе си топъл хляб и да вдъхне аромата му. Та защо дяволът още в началото не сторил това, а после да поднесе на Иисуса готов хляб? Причината е много проста – защото не можел. В своето безсилие той искал сам Иисус да сътвори средството за изкушение. Бог е Творецът на камъните, Бог е Творецът и на хляба. Всъщност Бог произвежда хляба от камъните, т.е. от земята. Чудото на претворяването на камъните в хляб, значи, Бог извършва всеки ден, както и всеки ден върши чудото на претворяването на хляба в кръв. Но това го може само Бог и никой друг. Иисус можел да стори това и без никаква причина само да пожелаел. Защото не пости онзи, който няма и не може да има, та не яде; а пости онзи, който има и може да има, но не яде. От думите на дявола е очевидно и това, че той желае да се подиграе с Бога – като че ли иска да каже: „Ха, ето я Божията сила и Божието човеколюбие! Камениста и безрадостна пустиня отвсякъде. Никъде няма хляб за гладния човек. Бог сътворил човека и го оставил в гладната пустиня да се мъчи от глад и да умре от глад. Къде тук е силата, къде е любовта, къде е Божието милосърдие? Затуй, ако ти си наистина Божи Син, и ако можеше да направиш тези Божии камъни на хляб, яж. Ако пък Бог не ти е дал тази сила, защо се уповаваш на Него? Тръгни след мен против Бога!“. Уви, подобни нашепвания и внушения при много маловерни успяват.[2]
       Но на тази богохулна злоба и измама[3] Христос кротко дава такъв отговор, който може до края на всемира да служи като поука и укор за чревоугодниците в целия свят: Не само с хляб ще живее човек, а с всяко слово, което излиза от Божиите уста. По-трудно е да се сътвори, отколкото да се нахрани. А Бог със Своето слово е сътворил всичко съществуващо, със Своето слово Той може и да храни цялото Свое творение. С какво друго се хранят небесните сили и войнства, ако не със животворящото Слово Божие? Когато сме се отделили от Бога, сме паднали до храна от прахта; но въпреки това, животът, който получаваме чрез прахта, не е от прахта, а от Словото Божие. Оживи ме по Твоето слово – казва псалмопевецът. Колко са сладки на гърлото ми Твоите думи! По-сладки от мед на устата ми. Никъде в Свещеното писание не е казано, че земният хляб е живот и светлина, а е казано, че Словото Божие е живот и светлина (Иоан 1: 4). Целият живот е в Бога и извън Бога няма живот. Всичко останало: и храна, и вода, и въздух, и светлина – не са живот, нито са извор на живот, а са само канали на живота. И те са слова Божии, облечени в плътни и чувствени одежди заради нас – плътските творения. За безгрешните ангели не са необходими никакви канали, защото те непосредствено се насищат от животворящите Божии Слова. А ние не можем, защото сме изнемощели и обезсилени от греха. Ние не бихме могли да издържим чистите и открити Божии Слова, тъй като за нас те биха били свръхтвърда храна. Защото словото Божие, според апостолското учение, е живо и действено и е по-остро от всеки двуостър меч: то прониква до раздяла на душа и дух, на стави и мозък, и преценява помисли и намерения сърдечни (Евр. 4: 12). Тъй силно и мощно е откритото Божие слово. И ако Христос, Който е Слово Божие, бе дошъл на земята необлечен в плътско, материално тяло, кой би могъл да го понесе? Чувствайки тази всемогъща сила Христова като Слово Божие, пророк Малахия с благоговение казва: Ето, Аз пращам Ангела Си и той ще приготви пътя пред Мене, и внезапно ще дойде в храма Си Господ, Когото вие търсите, и Ангелът на завета. Когото вие желаете; ето, Той иде, казва Господ Саваот. И кой ще издържи деня на дохождането Му, и кой ще устои, кога се Той яви? Защото Той е като огън, който разтопява, и като луга, която очистя (Малах. 3: 1 – 2).
       Христос е Словото Божие и този Хляб на живота, от който всеки земен хляб получава силата за живота и насища. Защо Му трябва от камъните да прави хляб? Той огладнял не затова, че трябвало да огладнее, а защото пожелал да огладнее, защото драговолно приел да изпълни закона. Това не бил обикновен глад на обикновен смъртен човек, а глад на Безсмъртния, Който със Своята победа над дявола и със Своето учение ще насища поколенията до края на света.
       Второто изкушение съблазнителят насочва към ума. Тогава дяволът Го завежда в светия град и Го поставя на храмовата стряха, и Му казва: ако си Син Божий, хвърли се долу, защото писано е: „на Ангелите Си ще заповяда за Тебе, и на ръце ще Те понесат, да не би някак да препънеш о камък ногата Си“И тук дяволът започва със злобни думи: Ако си Син Божий. И тук, ето, той си служи със Свещеното Писание (Псал. 90: 11 – 12), придавайки тежест на думите си, но със съвсем извратено тълкувание, което е характерно за всички неприятели на Бога и Божия закон.
       Ако първото изкушение е предназначено за поука на чревоугодниците и сладострастниците, това, второто, е предназначено за надменните многознайковци, за умните горделивци и за книжниците, които, като са усвоили нещо от материалния свят и от чувствения живот, въздигат  гордо себе си над Църквата Божия, до мига на най-голямото свое опиянение, в който сатаната им нареди да се хвърлят долу в пропастта, защото събирайки знания без Бога и Божията Църква, надменните хора мислят, че добиват сила, докато всъщност те добиват безсилие. Който увеличава надменността, увеличава безсилието. Който се отдалечава от Бога, става все по-малък и малък по дух и сила, докато най-накрая не изчезне като прах, разнесен от вятъра. И когато надменният човек съвсем увеличи своето безсилие, и когато съвсем се отдалечи от Бога, той мисли за себе си, че с нозете си стои над Църквата Божия, та чак и Бога е поставил под себе си. И тогава Сатаната пристъпва с изкушения и му казва: „Хвърли се! Полети! Твоите ангели, (т.е. твоите идоли), ще те понесат, за да не паднеш!“
       А какво отговаря Господ на изкусителя? Иисус му рече: писано е също: „няма да изкусиш Господа, Бога твоего“. Бог обича хората с неизказна любов и затова не ще да започне някаква смешна човешка игра, нито пък ще върши чудеса заради човешкото любопитство. Нито едно чудо Бог не е направил, нито пък ще направи, за да задоволи любопитството на хората. Всички Негови чудеса са извършени от истинска необходимост, за излекуване на болни, обръщане на невярващи и утвърждаване на вярващите, когато са подложени на мъчения за истинската вяра. Ние изкушаваме Бога, всеки със своите дела и всеки със своите мисли, и всеки с желанията си, които не са в съгласие със смирението и послушанието към Бога. Онези, които се гордеят със своя ум и своите знания, унижават Божия закон, изкушавайки Бога за голяма своя погибел. Защото Бог е дълготърпелив и по Своето дълготърпение Той ще търпи техните подигравки, гордост и всяко богохулство, очаквайки всяка гордост да се изпари от главите им, за да се засрамят и покаят. Но в края на краищата, ако те запазят окаменелостта на своето сърце, която също е от надменността на ума, Бог окончателно ще ги предаде във властта на демона изкусител. „Бог е обещал помощ на онзи, който е в опасност, а не на онзи, който Го изкушава; на онзи, който е в неволя, а не на онзи, който прави всичко показно и търси суетна слава“ (Св. Исидор Пелсуетски: Писмо до дякон Иоан. Писма 4, 164). И демонът изкусител ще ги постави на най-високата степен на гордостта и ще им предложи да се хвърлят надолу. И те послушно ще скочат и ще погинат. И името им завинаги ще бъде заличено от книгата на живота.
       Третото изкушение сатаната насочва към сърцето. Пак Го завежда дяволът на твърде висока планина и Му показва всички царства на света и тяхната слава, и Му дума: Всичко това ще Ти дам, ако паднеш и ми се поклониш. Това е изкушението на богатството, властта и славата. Безброй са онези, които падат в тази дяволска примка. Как може дяволът да подари онова, което не е негово? Защото е казано от пророците: Господня е земята и онова, що я изпълня, вселената и всичко, що живее в нея (Псал. 23: 1). Ала дяволът лъже, защото той по думите на самия Спасител е лъжец и баща на лъжата (Иоан. 8: 44). На неговите лъжи се поддават само малоумните, които забравят, че живият, истински всесилен Бог е господар на света. Онова, което Бог дава на човеците, е за полза на човеците; а онова, което дяволът обещава да даде и привидно дава, е за погибел на хората. Защото той не дава свое, а чуждо, крадено и то откраднато от всевиждащия Бог. Затова, онова, което Бога дава, е истинско[4] и благословено, докато онова, което дяволът дава, е преминаващо като вятър и е проклето.
       При това последно изкушение, когато дяволът си послужил с най-голямата лъжа на света, и когато поискал от Господа нещо, което надминава всяка наглост[5], освен дяволската, Господ Иисус властно му казал: Махни се от Мене, сатана! А за наша поука отново не го оставил без основание и препратка към Свещеното Писание, та затова добавил: Защото писано е: „Господу, Богу твоему, ще се поклониш и Нему едному ще служиш“.
       От Божията ръка и коричката сух хляб е по-сладка, отколкото всички земни царства и тяхната слава [предложени] от дяволската ръка. Всеки човек, който и малко да се държи за Бога, е по-богат и славен от дявола, а е смешно, когато богаташ иска и получава нещо от просяка. Истинският богаташ е Бог; след Бога най-богати са Божиите ангели; след ангелите – човекът; след човека – животните, растенията, звездите и минералите. Всяко Божие творение притежава по нещо, което е получило от пребогатия Бог. Дяволът пък няма нищо, докато не открадне чуждото.
       Вероятно дяволът, виждайки пред себе си единствения пример на Човек, Който и за миг не попаднал под неговата власт, е изкушавал Христа и с други изкушения. Но евангелистите посочват тези три главни изкушения, в които могат да се включат всички останали изкушения в човешкия живот. Първо, значи, изкушение на плътта, или нашето желаещо естество; второто изкушение на ума, или на нашето мислещо естество; и третото изкушение на сърцето, или на нашето чувствено естество. Първото изкушение тормози човека най-вече в юношеската възраст, второто – в зрялата, а третото – в напредналата. Юношата се бори с телесните страсти и похоти; зрелият човек се бори с гордостта на своя ум, със своите знания и умения; възрастният човек пък се бори със сребролюбието, властолюбието и славолюбието, но от всичко това сребролюбието е най-страшната страст. И тъй, трите главни страсти, с които сатаната изкушавал Господа Иисуса, и с които изкушава всекиго от нас, са: сластолюбие, честолюбие, сребролюбие.
       Всички тези три изкушения нашият Господ победоносно преодолял и то при най-трудни обстоятелства – гладен, жаден, без подслон и без приятели, в пустинята и в усамотение. Преодолял ги така, че обърнал дявола в бягство. Тогава дяволът Го оставя, и ето, Ангели дойдоха и Му служеха.
       А къде били ангелите дотогава? Защо не Му се притекли на помощ? Несъмнено те са се отдалечили от Него по Негова заповед, както е несъмнено, че Той можел да ги повика на помощ, когато и колкото пожелаел. Сам Той свидетелства за това, когато в Гетсиманската градина бил заловен и поведен на съд. Един от учениците Му извадил нож, за да защити своя Учител, а Христос му забранил и казал: Или мислиш, че не мога сега помоли Своя Отец, и Той ще ми представи повече от дванайсет легиона Ангели? (Мат. 26: 53). Но Той не пожелал това. Той пожелал като човек да бъде изкушаван от сатаната. Всеки човек има поне по един ангел пазител, който му помага в борбата с изкушенията. Христос пожелал да остане сам, без дори и един ангел. А всеки човек, по Божие допущение, обикновено е изкушаван от най-малките зли духове. А Той пожелал да бъде изкушаван от самия сатана – вожда на всички зли духове. С една дума, Той пожелал при най-тежки обстоятелства да се бори с най-големите изкушения и то против изкусителя на човешкия род, на когото Адам и Ева се поддали в рая. Борил се и победил, като ни оставил изключителен пример за победа, изпълнен с храброст и вдъхновение. Великият Исаия прозорливо виждайки тази борба и тази победа на Господа, пророчествал така: Господ ще излезе като исполин, ревност ще възбуди като воин (Исая. 42: 13).
       След като Героят над героите удържал победата, позволил на ангелите да дойдат. И ето, ангели дойдоха и Му служеха.
       След такъв пример от най-големия Човеколюбец и нашия най-голям Приятел, който се появил на тази грешна земя, кой от нас ще дръзне да се оплаче от каквото и да е страдание в този живот? Никой, който има срам и съвест. Затова да побързаме, докато трае преминаващият бурен ден на нашия живот, да побързаме да се покаем за леността и безгрижието си в изпълнение на Божия закон. Да побързаме оттук нататък да изглаждаме нашия грях на ропот против волята Божия. Със смирение и послушание да изпълняваме всичко, което Бог иска от нас: и поста, и молитвата, и опазването на своя дух, и внимателно отбягване на сплетните на злия изкусител и неговите безсилни слуги. Бог не иска от нас ние да победим, защото Той знае, че не можем да сторим това. Той иска от нас само преданост към Неговата воля, смирение и послушание. А Негово е оръжието и победата е Негова. Той винаги ще стои до нас и Неговите ангели ще ни помагат. Величествен е Господ със Своята сила, несравним е със Своето богатство и неописуем със Своето милосърдие. Неговото милосърдие към хората е такова, че Той и собствената си победа приписва на нас.
       Затова слава и хвала от ангелите на небето и от човеците на земята – Нему, Отец, Син и Дух Светий, Троица единосъщна и неразделна, сега и винаги, и во веки веков. Амин.
[1] Т.е. чрез свободната си воля ние отново грешим (бел. прев).
[2] Не бива въобще да се вярва на дявола, даже в този случай, когато съветва за нещо полезно и необходимо, защото той подмамва с полезното и завършва с вредното; не бива да се изпълнява волята на демона нито поради глад, нито заради някакви друга необходимост, а трябва да се прибягва към Бога. Зигабен (бел. на автора).
[3] В ориг. – пакост (бел. прев.).
[4] В ориг. – трайно (бел. прев.).
[5] В ориг. – дързост (бел. прев.).

ИЗТОЧНИК

Няма коментари:

СКЪПИ ЧИТАТЕЛИ, АКО ТОЗИ БЛОГ ВИ ХАРЕСВА, МОЖЕ ДА МЕ ПОДКРЕПИТЕ ТУК Generated image

Популярни публикации

АВТОРСКО ПРАВО

Обръщам се към посетителите на блога, ако някоя публикация Ви хареса, споделете я. При копиране, моля, цитирайте автора и източника-http://gbabulkova.blogspot.com

Съдържанието в блога е под закрила на Закона за авторското право. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на блога без мое разрешение е забранено.