Преди всичко да
прославим Сина, почитайки кръвта, която стана очищение за нашите немощи! Нищо
не е съществувало преди великия Отец, защото Той обхваща всичко в Себе Си. Него
познава неразделният от Отца Син - роденият от Отца, безлетният Син, Словото на
великия Бог, Образът на Първообраза, Естество равно на Родителя, защото славата
на Отца е великият Син. А как се е явил Той на Отца - това знае само единият
Отец и Този, Който се явил от Отца, понеже никой не е бил близо до Бога.
Впрочем, несъмнено е известно на мен и на всеки човек, че не може да се припише
на Бога рождение човешко. Ако човек става родител не без страдание, защото е
съставен от органи - не следва от това, че подлежи на страдание и Онзи, Който
изобщо е несложен и безтелесен. Има ли нещо удивително в това, ако тези, които
са далечни един от друг по естество, са и различни по рождение?! Ако времето е
по-старо от мене -то не е било преди Словото, Родителят на Което е безлетен.
Както в Отца не намираме нищо, което да ни дава повод да мислим за нещо
по-високо от безначалния Бог - така и Син Божий има началото си в бездетния
Отец, подобно на това, както начало на светлината е величественият и прекрасен
диск на слънцето. Не разделяй Бога от Бога, защото не можеш да посочиш такъв
син, който далеч да се различава от баща си!
Суемъдри човече, ако ти
желаейки да възвеличиш божеството на великия Отец и напразно вселявайки в
сърцето си пуст страх, отхвърляш рождението и низвеждаш Христа в реда на
тварите- ти оскърбяваш божеството и на Двамата: в теб Отец е лишен от Сина Си и
Христос не е Бог, щом ти мислиш, че е сътворен. Наистина, Той бил смъртен - но
Бог; от рода на Давида - но създател на Адама; плътоносен - но безтелесен;
описан по майка Девица - но неизмерим. Положен бил в ясли - но звезда довела при
Него мъдреците, които Му принесли дарове и свили колене пред Него. Като човек
Той се е борил в Себе Си, но, като непобедим, в трикратна борба сразил
изкусителя. Той е вкусвал храна - но хранил хиляди и превърнал водата във вино.
Кръстил се, но Духът гръмогласно Го провъзгласил за Син на Безначалния и
очистил грехове. Като смъртен, Той се унесъл в сън - но като Бог укротявал
морето. Изморявал се Той на път - но давал на немощните сила. Молил се Той на
Бога - но приемал и молбите на загиващите. Той бил жертва - но и Архиерей; бил
жрец - но и Бог; принесъл в дар на Бога кръв - но очистил целия свят; разпнат
бил на кръст - но там приковал греха на човека. Има ли нужда всичко подробно да
изреждам? Той се причислил към мъртъвците, но възкръснал от мъртвите, а преди
това Сам е възкресявал мъртъвци. Ако едното разкрива нищетата на смъртния -
другото показва богатството на Безплътния. Ти, виждайки в Него свойственото на
смъртните, поне, най-малкото, не безчести Божеството. То е направило славен твоя
пръстен образ, който е бил оформен, от любов към тебе, от нетленния Син.
Из книгата"Духовни
бисери"- Г. Ибришимов
Няма коментари:
Публикуване на коментар